Ikea aviserade fundamental förändring för sina kunder

2023 09 05

Det svenska jätteföretaget Ikea gör bäst i att hålla sig till det gamla.

En sådan slutsats kan möbeljätten dra efter ett nyligen utfört experiment som slog bakut med en gång.

Ändrade i grunden

Alla som har besökt Ikea vet hur det går till när man kommer in i varuhuset.

Planlösningen är motsatsen till öppen – till skillnad från hur upplevelsen är i många andra butiker.

Istället går man längs med en slags labyrint som pedagogiskt guidar kunden från den ena avdelningen till den andra.

Det är just det som Ikea försökt ändra på – genom att på flera håll öppna citybutiker som avviker från den typiska Ikeaupplevelsen. 

Bland annat i österrikiska Wien, rapporterar Wall Street Journal.

Hade jättefel

De nya butikerna, som ofta låg inne i centrala delar av städer i hela världen, såg alltså ut mer som vanliga varuhus.

– Kunder kunde ta vilken väg de ville genom butiken och produkter från olika rum i hemmet visades tillsammans, beskriver WSJ.

Ikeas chefer trodde att kunderna skulle uppskatta möjligheten att kunna gå som man ville utan att ta en omväg genom flera olika avdelningar.

De kunde dock inte ha haft mer fel.

– I verkligheten visade kundintervjuer och feedbackundersökningar att många kunder längtade efter butiksdesignens vägledande hand, säger Tolga Öncü, chef för detaljhandeln på Ingka Group som driver majoriteten av Ikeas varuhus, till den amerikanska tidningen.

Tvingas backa

Experimentet floppade därmed totalt och Ikea har därefter känt sig tvungna att backa.

Nu gör man om planritningarna och skyltningen även för citybutikerna – så att de ska likna de traditionella varuhusen.

– Vi trodde att vi inte behövde vägleda kunderna eftersom att butikerna är så små att vi trodde att de skulle se allt, säger Tolga Öncü.

– Men det blev väldigt tydligt att kunderna tänkte: “Nej, nej, nej, det här är en stor butik!”.

Som en verklig katalog

Den karakteristiska labyrinten hos Ikea har sitt ursprung i tanken att man vill leda sina kunder genom en verklig version av en Ikea-katalog.

Samma princip gäller idag.

– Labyrinten blir tilltalande eftersom du går igenom perfekt utformad 3D-reklam för ett bättre liv och fördjupar dig helt i dessa utrymmen, säger arkitektsturhistorikern Jeff Hardwick till WSJ.

Tidningen skriver även att en del kunder dock klagat på att det tar för lång tid att navigera och att rutten är så invecklad att den upplevs mer som en “fälla” än en väg.

Foto: Ikea

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


JUST NU: Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen