INIFRÅN RYSSLAND: Putins krig splittrar generationer

2022 03 15

– Min mamma hävdar att jag sviker Ryssland.

Det säger Viktoria Gogh, en 28-årig modekonsult från Ryssland, till The Guardian. Hon är uppvuxen i en liten stad i Sibirien, men flyttlasset gick i vuxen ålder till huvudstaden Moskva.

Viktoria tillhör en yngre del av befolkningen i Ryssland. Hennes mamma tillhör den äldre. På dag tre av Rysslands anfallskrig mot Ukraina märkte hon att relationen med modern var på väg att förstöras.

Regeringens propaganda

– Jag märkte under telefonsamtal att mamma började ”papegoja” regeringens berättelse om kriget. Att allt var Natos fel och Ryssland har inte något annat val än att försvara sig, säger hon till The Guardian.

Motsatte sig invasionen

Själv motsatte sig Viktoria den ryska invasionen av grannlandet. Som så många andra yngre människor i landet får hon en stor del av sin information från internet och hon insåg snabbt att hennes land agerade oriktigt. Hon började mata sin mamma med alternativ information om kriget, där Rysslands krigshandlingar fördömdes.

– Det blev mitt uppdrag att få henne att ändra uppfattning och visa henne vad som verkligen pågick, berättar hon.

Blev fängslad

Gogh, som erhåller att hon till slut lyckades övertala mamman om Rysslands ”förödande roll i kriget”, har numera lämnat landet. Hon blev som många andra arresterad av polisen efter att ha medverkat i en antikrigsprotest i Moskva.

– Men nu måste jag övertala mina äldre kusiner och farbröder. Jag har en hel lista, säger hon skämtsamt.

Blockerar sociala medier

Hennes ”uppdrag” kommer sannolikt att bli ännu svårare. I fredag tillkännagav den ryska staten att de blockerar sociala medie-jätten Instagram, efter att ha gjort samma sak med Facebook och Twitter tidigare under veckan. Tillslaget mot sociala medier och oberoende medier kommer ytterligare att begränsa tillgången till extern information om kriget.

Staten befäster således sin kontroll över informationsflödet.

Splittrar generationer

Historien om Viktoria Goghs relation med sin mamma speglar den allmänna uppfattningen om kriget, som ofta går isär mellan generationslinjerna.

– I stora drag är yngre ryssar mindre benägna att ha anti-ukrainska känslor. Vi har även sett att demonstrationerna mot kriget till stor del involverat yngre människor, säger Andrei Kolesnikov från den Moskvabaserade tankesmedjan Carneigie Moscow Center, till The Guardian.

Olika informationskällor

En stor anledningen till de splittrade åsikterna mellan generationerna beror på informationskällan, framhäver Andrei Kolesnikov. Han berättar att människor som följer nyheter via tv är mer benägna att tro på Kremls historieskildring.

– Och äldre människor tittar i regel på mer tv, konstaterar han.

Stor skillnad

Tidigare undersökningar i Ryssland har visat att tv fortfarande är den största nyhetskällan för majoriteten av befolkningen. Cirka 60 % av befolkningen använder tv som sin primära nyhetskälla och 51 % av personer över 65 år är mer benägna att titta på tv än personer under 25 år, uppger The Guardian.

Oroande utveckling

I takt med att oberoende medier har avlägsnat, så har även de statliga medierna rapportering fått en ännu större dominerande roll.

Tillsammans sprider de propaganda som framställer kriget som ”en speciell militär operation”, som syftar till att befria Ukraina och skydda medborgarna i Donbass från ett ukrainskt ”folkmord”.

Filmklipp som visar ryska bombningar av städer beskrivs som iscensatta av den ukrainska sidan.

Majoriteten står bakom Putin

– Vi ser att majoriteten av ryssarna verkar stå bakom landets handlingar, eller åtminstone hur dessa handlingar presenteras för dem, säger Andrei Kolesnikov till The Guardian och tillägger att det är föga förvånande att kriget splittrar familjer.

– Det är väldigt svårt för människor att acceptera att den sida man tillhör faktiskt är den onda.

Foto: E. Unuabona 

Text: Redaktionen


Nytt virus sprids i Sverige – ”värsta på tio år”

2025 11 11

En ny virusvariant har nått Sverige.

Sverige har fått sina första träffar av en muterad influensavariant.

Den nya H3N2-varianten sprider sig snabbare än tidigare och kan leda till den tuffaste influensasäsongen på ett decennium, rapporterar TV4.

Ny variant sprids

Influensasäsongen brukar starta runt november–december, men i år började ett nytt virus spridas redan under sensommaren.

Brittiska myndigheter utfärdar nu en varning för en muterad H3N2-variant som upptäckts, som forskare tror kan leda till både högre smittspridning och mindre skydd från tidigare infektioner och vaccin.

– Vi följer situationen noga. Den muterade varianten har redan setts i Sverige, säger Erik Sturegård, tillförordnad statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, till TV4.

LÄS MER: Så många svenskar tänker handla under Black Week

Vaccin skyddar inte fullt

Folkhälsomyndigheten poängterar att det svenska influensavaccinet fortfarande ger bra skydd mot allvarlig sjukdom, även om det kan vara något mindre effektivt mot just denna nya H3N2-variant.

– Även om effekten skulle vara något sämre mot ett av virusen, finns fortfarande ett gott skydd mot de andra. Och framför allt ger vaccinet ett bra skydd mot svår sjukdom, säger Sturegård.

Han uppmanar särskilt riskgrupper som äldre, gravida och personer med underliggande sjukdomar att vaccinera sig.

Tuff säsong väntar

Experter i Storbritannien och andra länder varnar för att den nya mutationen kan göra influensasäsongen den värsta på ett decennium.

– Vi har inte sett ett virus som det här på länge, det som händer nu är ovanligt, säger Nicola Lewis, professor vid Francis Crick Institute i London, till BBC.

– Jag är orolig, absolut. Jag känner ingen panik, men jag följer situationen noga.

Mutationen upptäcktes redan i juni och har lett till en tidig start på influensasäsongen i flera länder.

Barn och unga är ofta de första som smittas, men viruset väntas snart sprida sig till äldre grupper.

Folkhälsomyndigheten följer utvecklingen tillsammans med brittiska och europeiska kollegor via WHO och ECDC.

Sturegård påpekar att det ännu är för tidigt att säga om den muterade varianten kommer dominera säsongen.

LÄS MER: Företag från hela världen ska till Sverige – helt nytt samarbete

Foto: Fusion Medical Animation

Text: Redaktionen


Systembolagets försäljning kan rasa – när kunder får reda på det här

2025 11 11

Försäljningen på Systembolaget skulle kunna sjunka rejält.

Den indikationen framgår efter en undersökning från Verian, som är utförd på uppdrag av Systembolaget.

I undersökningen framgår att svenskarnas kunskap om alkoholens effekter på hjärnan är låg, inte minst när det gäller risken för demens.

Exempelvis uppger 53 procent att de inte är säkra på sambandet.

– Vi ser att det finns en kunskapslucka kring sambandet mellan alkoholkonsumtion och demenssjukdomar. Vi på Systembolaget tycker det är viktigt att alla känner till riskerna med alkoholkonsumtion och har möjlighet att fatta medvetna val kring sin alkoholkonsumtion, säger Karolina Dahlbeck Nobel, ansvarig för folkhälsa på Systembolaget, i ett uttalande.

Många skulle avstå om de visste

Vad som också framgår är att konsumenterna skulle handla mindre alkohol om de var medvetna om riskerna.

Hela 34 procent uppger att de skulle dricka mindre om de kände till att det finns en ökad risk för demenssjukdom vid alkoholkonsumtion.

Bland kvinnor i åldern 18-29 år är siffran ännu högre (47 procent). Samma sak gäller i Stockholmsområdet där 41 procent säger att man skulle dra ned på alkoholen om man hade rätt kunskap.

– Att en tredjedel skulle kunna tänka sig att dricka mindre om de kände till riskerna är i sammanhanget anmärkningsvärt och sätter allmänhetens låga kunskap i nytt ljus, säger Anna Ökvist, programansvarig på Hjärnfonden.

– Det vittnar om ett kunskapsglapp, och potentiella folkhälsovinster om kunskapen hos individen skulle öka. Samtidigt måste man komma ihåg att beteendeförändringar är utmanande, och att det också krävs rätt förutsättningar för att förändra invanda vanor, inte minst på samhällsnivå. LÄS MER: Över hälften har samma fel – ödesdiger miss i bilbesiktningen

”Seglivad myt”

I våras gjordes en liknande undersökning, även den från Verian och Systembolaget. Då gällde saken kopplingen mellan cancer och små mängder alkohol.

– Det är en seglivad myt att små mängder alkohol är ofarliga eller till och med hälsosamma. Det stämmer inte. Forskningen är tydlig — det finns ingen säker gräns; även låga nivåer kan öka risken för cancer, sade Ellen Brynskog, representant för RCC, vid tillfället.

Enligt samma undersökning uppgav nästan hälften av folk över 65 år att de skulle dricka mindre eller avstå helt om de visste att alkohol, oavsett mängd, kar risken att drabbas av cancer om de kände till kopplingen. LÄS MER: City Gross nya besked till kunderna – ”vi har lite att bevisa”

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen