Jättebro till Sverige på gång – då ska den stå färdig

2024 09 23

Redan i februari tidigare i år meddelade Finland att man tagit de första stegen för att bygga en bro till Sverige.

Se skisserna på bron genom att scrolla längst ned i texten.

Den finska staten annonserade att man utreder möjligheten att bygga ”Kvarkenbron” mellan Vasa och Umeå.

Finländarna uppgav att man redan  öronmärkt stora pengar till projektet.

– Vi har bokat upp 200 000 euro från vårt planeringsprogram för att kunna göra en förstudie. Den kommer att bestå av flera olika delar och vi kommer att använda oss av konsulter, sa Tapio Ojanen biträdande direktör på finska Trafikledsverket, till Svenska Yle vid tillfället.

Planen: ska stå klar 2040

Ett drygt halvår senare är planerna än mer aktuella.

I dagarna har den finska regeringen samtalat med svenska ministrar, bland annat statsminister Ulf Kristersson (M), för att diskutera frågan, rapporterar Svenska Dagbladet.

Och Joakim Strand, Finlands Europa- och ägarstyrningsminister, tycks övertygad om att han har fått sina svenska ministerkollegor ombord. Alla var "positivt intresserade", framhåller ministern.

Han har även en konkret tidsplan för när bron mellan Vasa och Umeå skulle kunna stå färdig.

– Absolut! Om vi är tillräckligt många som jobbar ambitiöst med det här så är det inte omöjligt att den står klar 2040, säger Joakim Strand till tidningen.

Statsministern: "Görs inte i en handvändning"

Exakt hur lång bron kommer att bli är inte fastställt. I Finland har experter skissat på förslag på en knappt åtta mil lång bro – vilket är fem gånger så långt som Öresundsbron.

Prislappen för Kvarkenbron väntas landa på uppemot 50 miljarder kronor. I jämförelse kostade Öresundsbron, som invigdes sommaren 2000, 37,8 miljarder.

Ulf Kristersson har uttalat sig om bron till finsk media.

I en intervju med Svenska Yle varken bekräftar eller dementerar han ett svenskt grönt ljus för just en Kvarkenbro, men säger att han allmänt sett är för “att ha stora framtidsinriktade infraprojekt”:

Nej, men jag tror att vi kommer att titta på samma saker. Vi var uppe i norra Norge för några månader sedan och inser att vi måste förbättra kommunikationerna till Norge genom Sverige över Östersjön till Finland.

– Det här gör man ju inte i en handvändning. Men det här är en av många saker som Natomedlemskapet understryker, säger Ulf Kristersson.

Se bilderna här

Se skisserna på hur Kvarkenbron kan komma att se ut genom att klicka här (länk till VIS Graphics).

Foto: Chuttersnap

Text: Redaktionen


Succéfilmen har kommit till SVT Play – kan streamas idag

2025 06 20

En animerad succéfilm från 2003 har landat på SVT Play.

För 22 år sedan släpptes en av de mest hyllade animerade filmerna genom tiderna.

Hitta Nemo introducerades då för biobesökare.

Pixar-filmen har nått en rankning på 8,2 på IMDB – och har nu kommit till streamingtjänsten SVT Play.

Det är Hitta Nemo

Den animerade familjefilmen handlar om den överbeskyddande clownfisken Marvin som ger sig ut på en äventyrlig resa genom havet för att hitta sin son Nemo, som blivit fångad av en dykare.

– Under sin färd får Marvin hjälp av den glömska fisken Doris, och tillsammans möter de både faror och vänner i det stora blå, förklarar SVT.

Svenska rösterna

Filmen är regisserad av Andrew Stanton och bland de svenska röstskådespelarna finns bland annat Leif Andrée, Ulla Skoog, Daniel Andersson och Mikael Persbrandt.

Filmen har hyllats brett – bland annat hos den renommerade recensionssajten Roger Ebert.

Läs mer: Netflix utvidgas – erbjuder helt ny funktion

“Även för vuxna”

Sajtens recensent reflekterade 2003 över att filmens huvudsakliga publik inte läser filmrecensioner.

– Deras föräldrar gör det, och till dem och vuxna som inte har barn som ursäkt kan jag säga att ”Hitta Nemo” är ett nöje för vuxna, menas det.

– Det finns skämt som vi förstår som barnen inte förstår, och komplexiteten i Albert Brooks neuroser, och den enorma duken fylld med varelser som har lite av samma hypnotiska skönhet som – ja, fiskar i ett akvarium.

Sajten ger Hitta Nemo fyra av fyra stjärnor i betyg.

“Genialt”

Även BBC:s recensent Nev Pierce hyllar filmen – och ger den fem av fem stjärnor.

Pierce väljer ordet “genialt” för att sammanfatta filmen.

– Hitta Nemo är en fantastisk vattenanimation som är rolig, spännande och oändligt uppfinningsrik och som kommer att tömma adjektivförrådet även hos den mest hyperboliska filmtittaren. Ett ord gör jobbet: genialt.

Läs mer: Netflix ska släppa ny svensk storfilm

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Utsågs till “Årets butik” – går nu i konkurs

2025 06 20

Ett tidigare hyllat bolag tvingas nu tacka för sig.

År 2021 utsågs bolaget Vindpinad till “Årets butik” av branschtidningen Sportfack för sitt hållbarhetsfokus.

Webbutiken – som har sålt produkter för friluftsliv och utomhussport – hyllades brett.

Nu går företaget bakom butiken i konkurs, rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Det är Varbergs tingsrätt som har fattat beslutet.

Bolagets förlust hade fördjupats från minus 88 000 kronor till minus 163 000 kronor.

I en rapport från bolaget hänvisar man till inflation, pressade konsumenter och hård konkurrens som bidragande orsaker till utvecklingen.

Sjönk under hälften

Det var i höstas som de stora varningsflaggorna började dyka upp.

Företagets egna kapital sjönk då under hälften av aktiekapitalet, och ekonomin gick inte att rädda.

Anna-Karin Renell vid Advokatbyrån Eriksson & Bengtsson AB har utsetts till konkursförvaltare.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Det är Vindpinad

Vindpinad är en webbutik med produkter för friluftsliv, utomhussport och vardagsbruk.

– Vår affärside kretsar runt att vi vill hjälpa våra kunder till mer hållbara konsumtionsbeslut, förklarar Vindpinad som sin verksamhet.

– Därför har vi utvecklat en process där vi utvärderar en stor mängd miljö- och produktionsdata om varumärken och deras produkter. Utvärderingen mynnar ut i att varje enskild produkt får hållbarhetspoäng inom fem kategorier.

Det var visionen

Vindpinads långsiktiga vision var enligt egen utsago att bidra till en minskad konsumtion.

– Vi tar oss mot visionen genom att sälja produkter som ska älskas, användas, vårdas, lagas och användas på nytt under så lång tid som det bara är möjligt. Med tiden kommer produkterna berätta historier om både människor, platser och äventyr, menas det.

– Vårt övergripande mål är inte ekonomisk framgång utan vårt mål är ökad hållbarhet. Framgång och lönsamhet är snarare möjliga konsekvenser av, eller bevis för, träget arbete mot just det målet.

Foto: F. Irsara

Text: Redaktionen