Jättestadens udda lösning: Döda människor blir kompost

2023 01 06

New York är den senaste i en rad av amerikanska delstater som beslutat att tillåta så kallad ”mänsklig kompostering”.

New York-bor kan nu få sin kropp förvandlad till jord efter sin död.

– Det ses som ett miljövänligt alternativ till traditionella begravningsmetoder, rapporterar BBC News.

Washington var den första delstaten som legaliserade processen 2019. Därefter följde Colorado, Oregon, Vermont och Kalifornien.

New York blir den sjätte amerikanska staten som tillåter mänsklig kompostering.

Demokraten och delstatens guvernör Kathy Hochul klubbade igenom beslutet i helgen.

Speciella anläggningar

Processen sker i speciella anläggningar ovan jord.

– En kropp läggs i ett slutet kärl tillsammans med utvalda material och bryts gradvis ned under inverkan av mikrober, rapporterar BBC.

Efter cirka en månad har kroppen blivit till jord som de anhöriga kan välja att sprida ut på valfri plats.

– Det kan användas till att plantera blommor, grönsaker eller träd, skriver nyhetskanalen.

Miljövänligt alternativ

Förespråkare för begravningsmetoden framhåller att det är ett mycket miljövänligare alternativt jämfört med de traditionella begravningsalternativen.

Företaget Recompose, som ligger bakom metoden, hävdar att mänsklig kompostering minskar utsläppen av koldioxid i atmosfären med 1,4 ton jämfört med en kremering. 

Företaget understryker även att metoden innebär miljöbesparingar om man räknar med transporter och utsläpp i samband med produktionen av likkistor.

Ett annat argument som lyfts fram är att metoden inte bara är ett miljövänligare alternativ – utan också ett mer praktiskt alternativ i städer där gravplatser är begränsade.

Protester

Den katolska kyrkan har motsatt sig metoden.

– Katolska biskopar i New York anser att människokroppar inte bör behandlas som "hushållsavfall", uppger BBC.

Ulf Lernéus, förbundsdirektör på Sveriges auktoriserade begravningsbyråer, har tidigare uttalat sig om metoden.

Han tror att den når Sverige på sikt.

– Kremation har funnits sedan 1887 så det kunde väl vara trevligt med ytterligare ett alternativ i Sverige, sa han till Kyrkans tidning för drygt två år sedan.

Foto: N. Gunaydin

Text: Redaktionen


02dec25

JUST NU: Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen


Fiasko för USA – 100 miljarder dollar saknas

2025 12 02

I april lanserade USA:s president Donald Trump nya handelstullar mot världens länder.

Några månader senare presenterade Vita huset en optimistisk prognos.

I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Nu sågas Vita husets prognos.

Tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, enligt Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser.

Sifran innebär att Vita husets prognos ligger omkring 100 miljarder dollar fel. 

– Tullintäkterna ligger dramatiskt under Vita husets ursprungliga förväntningar och genererar ungefär 100 miljarder dollar mindre än beräknat, fastslår analysen.  

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa 

Trump har tvingats backa

Den kraftiga minskningen förklaras framför allt av president Trumps omsvängning kring vissa tullsatser.

Sedan lanseringen av tullarna i april har presidenten gått med på att sänka flera tullavgifter. Justeringarna innebär att den genomsnittliga aktiva tullsatsen (AETR) ligger på 12 procent – hela 8 procentenheter lägre än den förväntade genomsnittsnivån på 20 procent som beräknades i våras.

Den amerikanska tidskriften Fortune pekar dessutom ut ytterligare tre förklaringar:

1, Importen från Kina har rasat med 30 procent jämfört med 2024.  

2, Mexiko och Kanada följer frihandelsavtalet NAFTA i högre grad än väntat.  Exporten till USA håller sig oftare än väntat inom avtalets ramar och blir därmed tullbefriad. Samtidigt har både Kanada och Mexiko minskat exporten av tullbelagda varor till USA.

3, USA:s import av tullbefriade varor har ökat kraftigt, exempelvis mikrochip till AI. Dessa varor utgör nu 9 procent av landets totala import – en markant ökning från 4 procent förra året. 

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen