20 000 ton explosiv last från Ryssland utanför Natobas

2024 09 14

Ett fartyg, som hämtat 20 000 ton explosiv last från Ryssland, har lagt till utanför en Natobas i Norge.

Fartyget är registrerat under Maltas flagg och fraktar 20 000 ton ammoniumnitrat från Ryssland.

Ammoniumnitrat är ett potentiellt explosivt ämne som används i gödningsmedel och sprängämnen.

Fartyget är lastat med sju gånger mer ammoniumnitrat än de 2 750 ton som orsakade en explosion i hamnen i Beirut i Libanon 2020. Över 200 människor dödades i katastrofen.

Tvingades först lämna

Fartyget "Ruby" hämtade lasten i Ryssland den 22 augusti. Den 3 september sökte Ruby skydd utanför Tromsö i Norge på grund av en storm, rapporterar Newsweek med hänvisning till norska nättidningen The Barents Observer.

Fartyget uppges ha ådragit sig skador på propeller, skrov och roder.

Ruby tvingades omgående lämna hamnen i Tromsö eftersom norska polisen fruktade säkerheten för boende i närheten. Fartygets dockningspunkt var nära ett universitetsområde, ett universitetssjukhus och hundratals bostadshus.

Norska myndigheter har inte uttryckligen sagt att lasten riskerar att explodera, men Tromsö-polisen har klargjort att fartyget innebär en säkerhetsrisk.

– Det är inte önskvärt att fartyget genomgår reparationer nära staden, framhöll polisen i ett uttalande innan Ruby lämnade hamnen.

Utanför Natobas

Fartyget lämnade Tromsö den 4 september, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

För närvarande har Ruby lagt till utanför Andenes i norra Norge, där Natobasen Andøya Air Station är belägen.

Anläggningen kommer snart att bli en bas för drönare som används för sjöövervakning. Under 2024 har norska staten investerat för att stärka säkerheten kring flygbasen. Ett anslag på 37,5 miljoner kronor har beviljats. 

– Andøya spelar en viktig roll för nationell säkerhet, försvarsalliansens försvar och teknisk utveckling, sade försvarsminister Bjørn Arild Gram i maj.

– Basens växande militärstrategiska betydelse för Norge och Nato kräver att vi fortsätter att bemanna och bevaka den.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen