JUST NU: Allvarlig sjukdom gör comeback

2022 12 06

Norska FHI varnar för att en ny våg av en uppmärksammad sjukdom är tillbaka i år.

Viruset H1N1 orsakade den ödesdigra spanska sjukan för drygt hundra år sedan.

Det var även ansvarigt för svininfluensapandemin 2009.

Nu är svininfluensan tillbaka och kan skapa problem efter att ha utvecklats i jämförelse med sin föregångare.

Det viruset som cirkulerar nu är en ättling till svininfluensan och har förändringar som bättre undviker tidigare immunitet och som vi därmed är mindre skyddad mot, uppger VG.

Sämre effekt

Årets influensavaccin lär ha sämre effekt när det gäller att skydda mot smitta, men fungerar mot allvarlig sjukdom och död, menar norska FHI.

Världshälsoorganisationen har tidigare varnat för att influensa, RS-virus och covid-19 tillsammans kan skapa svåra förutsättningar för sjukvården.

Det ser ut som att det dominerande viruset kommer att vara H1N1, svininfluensan, som inte har funnits här på flera år, säger överläkare Preben Aavitsland på FHI till VG.

Skakade världen

Influensa A(H1N1), även kallad svininfluensan, spreds tidigt under 2009 i Mexiko och södra USA.

Viruset spreds över hela världen och världshälsoorganisationen höjde den 6 juni 2009 pandemivarningsnivån till nivå 6, den högsta möjliga nivån.

– Antalet influensapatienter inom sjukvården var flerdubbelt jämfört med föregående säsongsinfluensa och intensivvården belastades hårt av patienter med svår virusorsakad lunginflammation, uppger MSB:s Krisinformation.

Allvarlig bieffekt

Till följd av svininfluensans spridning vaccinerade sig 5 miljoner svenskar, vilket fram tills dess var den största massvaccineringen i svensk historia.

I Finland och Sverige slogs det kort därefter larm om att vaccinet i vissa fall leder till den ovanliga neurologiska sjukdomen narkolepsi.

Får sömnattacker

Hundratals barn och vuxna fick ersättning från läkemedelsförsäkringen efter att ha utvecklat narkolepsi på grund av vaccinet, uppger SVT.

– Narkolepsi är en neurologisk sjukdom som innebär att hjärnan inte kan styra över vakenhet och sömn. Det gör att personer med sjukdomen blir mycket trötta under dagen och får sömnattacker som inte går att förhindra, uppger Socialstyrelsen.

Foto: MedicAlert UK

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen