Allvarligt brott säljs som ”upplevelse” – efter Netflix-succén

2024 12 13

Ett allvarligt brott som nyligen har skildrats i en Netflix-serie säljs nu som ”upplevelse”, vilket väcker stark kritik.

Det handlar om helikopterrånet i Västberga 2009, som är ett av de mest omtalade och uppmärksammade rånen i svensk historia.

Nyligen släpptes en Netflix-serie om rånet – och nu kan man även köpa helikopterresan som ”upplevelse”, rapporterar TV4.

”Allmänt förkastligt”

Det är företaget Happy-day.se som erbjuder sina kunder att åka samma rutt som rånarna åkte i samband med helikopterrånet.

Dessutom används samma helikopter som rånarna använde, enligt kanalen.

Initiativet får nu hård kritik från Brottsofferjourens ordförande, Sven-Erik Alhem.

– Det är allmänt förkastligt att erbjuda den typen av förhärligande upplevelse, som egentligen skadar de som fortfarande lider av en ångest på grund av vad de var med om under det riktiga helikopterrånet, säger han till kanalen.

Alhem uppmanar folk att inte köpa upplevelsen.

Men på Happy-day.se försvarar man tilltaget.

Försvarar upplevelsen

Enligt företaget är man inte ute efter att glorifiera det allvarliga brottet, och man gör även bakgrundskontroller på deltagarna. Folk som själva har begått brott får inte följa med på åkturen.

– I det här fallet kombinerar vi en helikoptertur med historien om vad som faktiskt hände under helikopterrånet. Piloten och tillika guiden för turen berättar som vilken podcast eller annan dokumentär som helst, om vad som faktiskt hände, uppger företaget i ett mejl till kanalen.

På företagets hemsida kan man läsa att helikopterturen kostar 2 495 kronor per person.

– Upplev en världsunik helikoptertur där du kliver ombord på den äkta rånhelikoptern från det spektakulära rånet som fängslade en hel nation. Detta är en historisk chans att flyga den exakta rutten som rånarna flög i en guidad helikoptertur, förklarar företaget på sin hemsida.

Succé på Netflix

Helikopterrånet mot G4S Cash Services värdedepå i Västberga, den 23 september 2009, är ett av de mest kända brotten i svensk kriminalhistoria.

Brottet har också uppmärksammats på nytt i och med att Netflix släppte TV-serien ”Helikopterrånet” den 22 november i år.

Serien är regisserad Daniél Espinosa.

På SVT Play finns också en dokumentärserie om helikopterrånet, som producerades 2017.

Foto: Glenn Carstens-Peters

Text: Redaktionen


JUST NU: Helt ny tv-kanal i Sverige – konkurrent till SVT

2025 10 22

En sprillans ny tv-kanal som tävlar om SVT:s kärnmålgrupp kommer att ha premiär till hösten.

I oktober lanseras gratiskanalen AfterWork TV, AWTV, som vill “möta den växande efterfrågan på innehåll som speglar och engagerar en mogen publik”.

Bakom satsningen står Pluto TV som har samlat profiler som bland annat Richard Olsson, känd från Bingolotto och Vem vet mest, och veteranen Agneta Sjödin till sina nya program.

Vi ser en tydlig efterfrågan på kvalitetsinnehåll som riktar sig till en publik som ofta förbises i dagens medielandskap. Med AfterWork TV ökar vi vårt redan stora utbud av gratis underhållning i Sverige och stärker vår position som streamingtjänsten som har något för alla. Säger Jesper Dahl, General Manager Pluto TV, Nord- och Central Europa, i ett uttalande.

"Målgruppen ska tas på allvar"

Utbudet kommer att bestå av nyproducerade svenska program. Personliga intervjuer och program om hälsa, träning, resor, husdjur och relationer är några exempel som nämns.

– Det är dags att vi tar denna målgrupp medialt på allvar och skapar innehåll åt och tillsammans med dem. Vi ska fokusera på glädje, energi och inspiration och vara en källa till positiva inslag i vardagen, säger Poppe Linge Gimling, producent och kanalchef, Afterwork TV.

Yvonne Ryding, som kommer att leda programmet “Skönhet med Yvonne”, jublar åt satsningen på en äldre målgrupp.

– En stor och viktig grupp med mycket potential, konstaterar hon i samma pressutskick.

LÄS MER: Rusning till biograferna – ny skräckfilm krossar förväntningarna

Piken mot SVT

Richard Olsson håller med.

Den tidigare SVT- och TV4-profilen kommer att vara programledare för “Nyfiken på”, ett reseprogram där programledaren besöker nya platser, städer och länder.

Han antyder även att det är just SVT:s traditionella tittargrupper man konkurrerar med.

– Det föds nya 60-åringar varje dag och då är det extra intressant att skattefinansierade statliga medier sviker sin kärnmålgrupp och hellre satsar på ungdomar som aldrig tittat på tv. Då är det det fantastisk att Pluto TV vill satsa på denna målgrupp genom att ta in AWTV i sitt programutbud, säger Rickard Olsson.

Premiären för Afterwork TV är den 23 oktober på Pluto TV. Kanalen kommer att vara tillgänglig både som linjär kanal och on demand.

LÄS OCKSÅ: Årets bästa tv-film är utsedd – finns på Netflix 

Foto: 

Text: Redaktionen


Lägger ned hela Dollarstore – Sveriges grannland har fått nog

2025 10 22

Butikskedjan Dollarstore har över 130 butiker i Sverige.

Lågprisjätten har under en längre tid storsatsat på den svenska marknaden. Så sent som i september meddelade Dollarstore att sex nya butiker öppnar i Sverige under hösten.

Men i Norge går det betydligt sämre.

Kunderna sviker, omsättningen är svag och åtgärderna som satts in för att vända trenden har inte gett önskvärd effekt.

Nu har NorgesGruppen som äger Dollarstore fått nog.

Hela kedjan läggs ned, meddelar företaget.

Det här är ett krävande beslut, men det har fattats efter noggranna utvärderingar. Mycket arbete har lagts ner på att utveckla konceptet, men tyvärr har vi inte lyckats etablera en hållbar verksamhet, säger kedjechefen Tormod Lier i ett uttalande.

Personalen i tårar

Enligt ledningen skulle det krävas “betydande kapital” för att få igång lönsamheten. Några sådana realistiska utsikter finns inte.

Därför ska nu hela verksamheten avvecklas.

Och anställda har reagerat starkt på beskedet. 

– Några grät när de fick de reda på det. De är ledsna och oroliga för vad som ska hända härnäst. Det är svårt att tänka positivt när man vet att man snart kommer att förlora jobbet, säger Qader Joeenda, butikschef på en av Dollarstores norska butiker, till E24.

LÄS MER: Stänger ny butik – hela matkedjan förutspås lägga ned

Han konstaterar samtidigt att butikerna inte drar in några pengar. Folk handlar helt enkelt inte.

– Då kanske det inte finns någon mening med att fortsätta. Men vi jobbar hårt in på sista dagen. Vi jobbar med full energi för att sälja det vi har.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Mindre i Norge

Dollarstore är mindre i Norge än i Sverige. Totalt finns det 26 stycken butiker och 250 anställda, enligt E24.

NorgesGruppen har lovat att avvecklingen kommer att ske kontrollerat och “med fokus på ordning och reda gentemot medarbetare, leverantörer och samarbetspartners".

– För oss på Dollarstore är det extra viktigt att ta väl hand om alla våra anställda. De har gjort en fantastisk insats, vilket vi är mycket tacksamma för, säger Tormod Lier.

LÄS MER: Kalldusch för City Gross – “Tråkigt besked”

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen