Amerikansk skådespelare död efter drunkningsolycka

2025 07 21

En amerikansk skådis från klassiska “Cosby Show” har dött.

Beskedet kommer på måndagskvällen.

Malcolm-Jamal Warner, känd från jättesuccén “Cosby Show", är död.

Warner ska enligt uppgifter ha drunknat när han var på semester med familjen.

Han blev 54 år gammal, rapporterar The Independent.

Malcolm-Jamal Warner död

Malcolm-Jamal Warner, känd för sin roll som Theo Huxtable i The Cosby Show, har avlidit i en drunkningsolycka.

Warner medverkade i den älskade amerikanska familjekomedin från 1984 till 1992, och gick vidare för att leda Malcolm & Eddie med Eddie Griffin från 1996 till 2000.

Enligt uppgifter ska han ha dött i en drunkningsolycka i Costa Rica.

Det finns i nuläget inga misstankar om att något brott ska ha begåtts i samband med dödsfallet.

Emmy-nominerad

Warner nominerades bland annat till en Emmy för sin roll i serien.

Vid 13 års ålder provspelade han för rollen som Theo, den enda sonen till Bill Cosbys karaktär, på den sista dagen av en nationell sökning. 

Han valdes till rollen av Cosby själv.

Warners skådespelarroller inkluderade även Showtimes post-apokalyptiska drama "Jeremiah", USAs "Suits" och gästroller i "The Fresh Prince of Bel-Air" och "Community". 

Han spelade också Sticky i FX:s motorcykeldrama "Sons of Anarchy”, uppger Variety.

Var en stor succé

"The Cosby Show" var en stor succé, med sex Emmy-priser, två Golden Globe-priser och en mängd andra utmärkelser – och rankades som nummer ett i den amerikanska Nielsen-omröstningen i fem år i rad. 

Finalen av "The Cosby Show" var den sjunde mest sedda genom alla tider, med 44,4 miljoner tittare, uppger ABC.

Kantad av skandal

Succéserien “The Cosby Shows” eftermäle har kantats av skandalerna som har cirkulerat kring huvudfiguren Bill Cosby.

Den 88-årige före detta stjärnan har anklagats för våldtäkt, sexuella övergrepp och sexuella trakasserier av mer än 60 kvinnor. 

Han har nekat till alla anklagelser om sexualbrott, uppger CBS News.

Foto: Frames for your heart

Text: Redaktionen


Håll utkik – ryskt meddelande kan dyka upp i Sverige

2025 08 23

Ryssland har lanserat en ny propagandakampanj.

Ryssland fortsätter att försöka så split i Europa.

Nu kommer besked om att landet har lanserat en propagandakampanj.

Det innebär att ett tydligt meddelande har dykt upp i flera länder i Europa – och kan snart komma att dyka upp i Sverige också.

Ny kampanj

Ryssland har startat en propagandakampanj i Europa under parollen ”Russia is not my enemy”, alltså “Ryssland är inte min fiende”. 

Klistermärken med detta budskap har dykt upp i Rumänien, Frankrike och Italien, rapporterar Kyiv Post.

Syftet med kampanjen är att underminera medborgarnas förtroende för det egna landet, och meddelandet kan komma att dyka upp i fler länder, däribland Sverige.

“Försöker så split”

Så här lyder ett meddelande från Ukrainas nationella säkerhets- och försvarsråd:

– Ryssland har startat propagandakampanjen "Russia is not my enemy", som har nått Rumänien, menas det.

– Klistermärken med detta budskap dyker upp i städer som en del av Kremls hybridkampanj som syftar till att skapa en illusion av ett "fredligt partnerskap". Genom sådana påverkansverktyg försöker Ryssland framställa sig som en fredsmäklare, tona ned sina egna brott och så split i europeiska samhällen.

Läs mer: Tiotals miljarder till Ukraina

“Största hotet”

Säpo bedömer alltjämt att Ryssland är det största hotet mot Sverige, då landet “bedriver säkerhetshotande verksamhet med bäring på bland annat Sveriges territoriella integritet och politiska suveränitet”.

– Det svenska Natointrädet liksom uppbyggandet av det svenska totalförsvaret, har stärkt svensk säkerhet men också bidragit till att Rysslands underrättelsebehov delvis har förändrats och förstärkts, framhåller Säpo.

Flera har pekat ut

Flera europeiska länder har under 2024 pekat ut Ryssland som ansvarigt för sabotageverksamhet och incidenter såsom mordbränder och skadegörelse. 

– Under senare tid finns indikationer på att Ryssland i allt högre utsträckning använder sig av vad som kan kallas förbrukningsagenter, det vill säga personer som används för enstaka uppdrag, fortsätter Säpo.

Foto: President of Russia Office resp D. Tkocz

Text: Redaktionen


JUST NU: Swish går ut med viktig uppmaning till användare

2025 08 23

Betaltjänsten Swish riktar ett viktigt meddelande till alla användare.

I bland annat Norrköping har en trend märkts av där appar som ser ut att vara Swish används, men som i själva verket är fejk.

Dessa används i syfte att lura folk att tro att en överföring har gjorts.

Nu går Swish ut med en viktig uppmaning till alla användare.

Viktig uppmaning

Swish menar att de ser mycket allvarligt på att deras tjänst används i bedrägligt syfte.

Samtidigt passar de på att gå ut med en viktig uppmaning till alla användare för att säkerställa att allt går riktigt till när det kommer till överföringar.

– För bekräftelse på mottagen betalning för en handlare rekommenderar vi att man använder Swish företagsapp, integrerar Swish i kassan eller kontrollera bankkontot, förklarar Jenny Ragnartz vid Swish för Nyheter24.

– För en privatperson rekommenderar vi att man kontrollerar historiken direkt i Swish-appen eller kontrollerar sitt bankkonto.

Har varnat

Branschorganisationen Svensk Handel har tidigare meddelat att de har fått in rapporter om liknande saker.

Det har bland annat drabbat företagare.

Gärningspersoner har försökt köpa varor genom att uppvisa vad som av handlaren uppfattas som en genuin Swish-betalning. 

– Allt ser korrekt ut och säkerhetsdetaljen, i form av fyrverkerier när man trycker på skärmen, finns också på plats, framgår av Svensk Handels rapport.

– Först senare, oftast vid dagsavslut upptäcker handlaren att betalning aldrig inkommit.

“Naturligtvis”

Även polisen har noterat den besvärande trenden.

Jan Olsson, kriminalkommissarie på Nationellt it-brottscentrum, har sagt att de falska Swish-apparna är “absolut verklighetstrogna”.

– Vi ska naturligtvis titta i vår egen telefon om det har kommit in pengar på kontot. Det är superenkelt, har han sagt till TV4.

Arbetar intensivt

Swish arbetar kontinuerligt tillsammans med banker för att säkerställa tjänstens säkerhet.

Bedragare kommer dock konstant på nya metoder för att lura folk på pengar.

Foto: Swish

Text: Redaktionen