JUST NU: Amineh Kakabavehs två krav på regeringen

2022 06 03

Den politiska vilden har definierat de krav som regeringen måste uppfylla för att vinna hennes röst.

Justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) hänger löst efter att fyra partier stöttar en missförtroendeförklaring mot ministern. 

Så gör även hela regeringen som kommer att avgå om Johansson avsätts, vilket statsminister Magdalena Andersson menar även sätter hela Natoprocessen på spel.

Förtydligar sina krav

En röst ser ut att bli avgörande i omröstningen som sker på tisdagen, och den rösten tillhör Amineh Kakabaveh, tidigare vänsterpartist och nu politisk vilde. Nu utvecklar vilden sitt resonemang och förtydligar sina krav för regeringen, annars ryker Morgan Johansson på tisdag.

– Då kommer jag tyvärr att rösta för ett misstroende, det handlar om principer, säger hon till SVT.

Två krav

I kraven uttrycks att Sverige inte får lov att terrorklassa fler kurdiska organisationer, vilket Erdoğan har krävt i förhandlingarna med Sverige för att upptas i Nato.

För mig handlar det om principer. När deras medlemmar kommer till Sverige, då ska vi alltså stämpla dem som terrorister för att Turkiet vill det. Jag tycker det är ovärdigt. Jag är svensk ledamot och har inga kurdiska intressen men jag har ett intresse för mänskliga rättigheter och solidaritet, säger Amineh Kakabaveh.

“Pinsamt och befängt”

Utöver löftet om att inte peka ut fler kurder som terrorister kräver Kakabaveh att Sverige ger garantier för att inte häva stoppet för vapenleveranser till Turkiet – ett annat krav som Erdoğan har ställt för att acceptera Sverige i Nato.

– Sverige ska dra tillbaka Natoansökan om det hänger på att vi fegt ska sitta tysta och möta Erdoğans krav. Det är pinsamt och befängt, säger Amineh Kakabaveh till SVT.

Har inget emot Morgan Johansson

Amineh Kakabaveh betonar samtidigt att hon inte har någonting personligt emot Morgan Johansson, och att hennes val handlar om principer och vilka garantier som regeringen kan erbjuda.

Enligt den politiska vilden har hon hela tiden haft nära kontakt med Socialdemokraterna, via riksdagsledamoten Kenneth G Forslund, sedan Magdalena Andersson tillträdde som statsminister. Ett möte inom S ska hållas inom kort, rapporterar Aftonbladet.

Kontaktpersonen onåbar 

Forslund har dock inte gjort sig tillgänglig för att kommentera ärendet och riksdagsledamotens pressekreterare hänvisar istället till en tidigare intervju med TT, skriver tidningen.

– Vi ska försöka nå en gemensam syn och bild på vad som har gjorts och vad som är möjligt att göra och naturligtvis vad konsekvenserna blir om man röstar emot Morgan och regeringen avgår. Det tror jag kanske inte är något som Amineh Kakabaveh är alldeles tilltalad av, kommenterar Forslund till nyhetsbyrån enligt Aftonbladet.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Sveriges riksdag


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen