Är redo att stoppa Magdalena Andersson (S) från att bli statsminister

2021 11 07

I morgon väljs Magdalena Andersson (S) till ny partiledare för Socialdemokraterna men nu kommer besked om att hon kan bli stoppad från att bli statsminister.

Det är Vänsterpartiet som meddelar att man inte kommer att släppa fram Magdalena Andersson (S) som ny statsminister om man inte får igenom minst två olika saker.

Två olika punkter

Vänsterledaren Nooshi Dadgostar betonar att Vänsterpartiet inte per automatik kommer att rösta ja – det vill säga trycka på grön eller gul knapp – till Magdalena Andersson som ny regeringschef om hon inte går Vänsterpartiet till mötes på ett par punkter.

Vill ha ett erbjudande

Sveriges Radio ställer frågan till Nooshi (V) vad Vänsterns nya besked betyder.

– Det betyder att hon ska höra av sig till oss. Vi får sätta oss i förhandlingar och diskutera vad behövs, hur ser vi på framtiden för att vi ska kunna rösta gult på ny statsminister.

– Vi behöver förhandla med varandra. Man får ju erbjuda någonting om vi ska stå till förfogande på att rösta på en sådan statsminister, säger Nooshi (V).

ANALYS

Vänsterns krav tycks med andra ord vara följande:

▪1, Att S-MP-regeringen ska gå med på att inleda förhandlingar

▪2, Att S-MP-regeringen sannolikt även måste ge V något i förhandlingarna

Stefan Löfven väntas avgå som statsminister bara någon dag efter att Magdalena Andersson valts till ny partiledare. Han sitter då kvar som statsminister ytterligare någon dag i en så kallad övergångsregering. Och i mitten av nästa vecka väntas riksdagen rösta ja eller nej till Magdalena Andersson (S) som statsminister.

Tre olika knappar

Men för att bli vald krävs det sannolikt att Vänsterpartiet ger sitt stöd till Magdalena Andersson och röstar ja till att hon blir statsminister – antingen genom ett aktivt ja, det vill säga trycka på grön knapp vid statsministeromröstningen eller ett passivt ja, det vill säga att trycka på gul knapp.

Så har Socialdemokraterna tänkt

Socialdemokraterna har utgått ifrån att man främst behövs fokusera på att få stöd av Centern och Miljöpartiet och att man kan utgå ifrån att automatiskt få V:s stöd utan att ens förhandla med Nooshi Dadgostars parti. S tankebana är att V aldrig skulle gå ihop med M-KD-SD-L för att fälla regeringen.

Har valet 2022 i sikte

Men om Vänsterpartiet lägger sig platt så tappar de trovärdighet inför valet 2022 och väljarna kan få en bild av att en rösta på V inte betyder någonting eftersom de ändå blir automatiskt överkörda av S-MP-C och agerar dörrmatta åt potentiell Regering Andersson.

Det talar för att Vänstern menar allvar med sitt hot att inte godkänna Magdalena Andersson (S) som ny statsminister.

Foto: Regeringen

[yop_poll id="858"]

20nov25

JUST NU: ”Chock” väntar ryssarna – inte hänt på åtta år

2025 11 20

Det ryska folket kan drabbas av ännu en ”chock”.

Den ryska ekonomin har drabbats hårt av kriget i Ukraina och de hårda sanktionerna från väst.

Industrin i landet kämpar för att hålla igång produktionen och exporten.

Kreml kämpar med att finansiera sitt krig i Ukraina och situationen för det ryska folket blir alltmer ansträngd.

Och värre verkar det bli.

– Ryska konsumenter förbereder sig för en ny våg av accelererande prisökningar på grund av skattehöjningar, som kommer att börja 2026, uppger The Moscow Times.

”Inflationschock”

Samtidigt ökar rädslan för den ökande inflationen bland den ryska befolkningen.

– Det finns förväntningar om en framtida inflationschock, uppger en analytiker från Gazprombank, rapporterar tidningen.

Samtidigt finns det flera tecken på att ryssarna får det allt svårare ekonomiskt.

LÄS MER: “Fler än 10 explosioner” – Rysslands luftförsvar misslyckas 

Lägsta på åtta år

Andelen ryska invånare som har besparingar i någon omfattning har också minskat kraftigt den senaste tiden, visar en färsk undersökning från Public Opinion Foundation.

Enligt undersökningen saknar över två tredjedelar av ryssarna ekonomiska besparingar.

Det är den lägsta siffran på åtta år.

– Detta resultat är ett av de sämsta i historien och den lägsta noterade siffran sedan december 2017, uppger The Moscow Times.

Fredsförslag tar form

Den tuffa rapporten om den ryska ekonomin kommer samtidigt som USA återigen driver på för en överenskommelse om vapenvila och fred i Ukraina.

Vad det nya förslaget innehåller är inte offentligt, men har kritiserats från ukrainskt håll.

– Planen speglar Moskvas maximalistiska krav, uppger en ukrainsk tjänsteman, rapporterar Kyiv Independent.

Förslaget ska enligt uppgifter innehålla krav på att Ukraina ska ge upp territorium, minska sin militär och begränsa sina allianser.

– Ukraina har bekräftat att president Volodymyr Zelensky officiellt har mottagit förslaget. Presidenten kommer nu att föra diskussioner med Trump om de olika diplomatiska alternativen, uppger tidningen.

LÄS OCKSÅ: UPPGIFTER: USA har skickat bombplan 

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: “Sämsta” bilmärket enligt svenska folket

2025 11 20

Nu framgår vilket bilmärke svenskarna är mest – och minst – nöjda med.

Att välja bil är inte det lättaste uppdraget.

Den som funderar behöver överväga en rad olika faktorer, däribland kostnad, storlek, funktion och komfort.

Nu visar en ny sammanställning vilket bilmärke svenska folket är mest – och minst nöjda med.

“Sämsta” bilmärket

Det är Kvdbil som har genomfört undersökningen.

Där framgår att 81 procent av svenska bilägare generellt är nöjda med sin bil.

Men annat är det när det kommer till Citroen – där bara 54 procent av ägarna är nöjda.

Strax över Citroen finns märken som Opel med 63 procent nöjda ägare och Dacia med 65 procent, rapporterar Teknikens värld.

Mest nöjda

År 2025 är det Audi-ägarna som är mest nöjda med sina bilar – där nöjdhetssiffran ligger på hela 93 procent.

– Det är bara att gratulera Audi. Årets resultat visar att förtroendet är starkare än någonsin, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Även märken som Mercedes, Subaru och Hyundai får bra betyg.

Läs mer: Nordens största ”hotell” ska byggas i Sverige

Senaste siffrorna

Oktobers nyregistreringsstatistik visar att antalet nya personbilar och tunga lastbilar minskar, medan lätta lastbilar fortsätter återhämta sig och bussmarknaden utvecklas starkt.

Det meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

“Inte ett trendbrott”

I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året. 

Samtidigt har nyregistreringarna hittills i år ökat med 4 procent, främst drivet av en förbättrad privatmarknad.

– Månadens nedgång bedöms inte vara ett trendbrott. Det som kan hota den fortsatta återhämtningen är geopolitiken, framhåller branschorganisationen.

– Förhandlingarna mellan USA och Kina har mynnat ut i ett tillfälligt avtal som ser ut att gynna även Europa. Kina står för majoriteten av den globala produktionen av sällsynta jordartsmetaller, batterier och vissa halvledare.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: E. Witsoe

Text: Redaktionen