JUST NU: Astrid Lindgrens värld kräver polisen på mångmiljonbelopp

2022 05 18

Efter att polisens stängde ned temaparken för två år sedan krävs nu myndigheten på 52 miljoner kronor.

Den stora summan har sin bakgrund i att det populära nöjesfältet stängdes ned av polisen under sommaren 2020, då det fortfarande fanns restriktioner kopplade till smittspridningen av Covid-19.

Felaktigt, tyckte Astrid Lindgrens värld, som nu kräver ett skadestånd på den nätta summan av 52 miljoner kronor, rapporterar Sveriges Radio.

Vill kompenseras

Ansökningen om skadeståndet lämnas in idag till Justitiekanslern (JK).

– Andra verksamheter kunde ju ha öppet med de begränsningar som var, motiverar temaparkens vd Joacim Johansson beslutet om att kräva kompensation för nedstängningen.

Stängde ned storsatsning

Astrid Lindgrens värld hade stora planer inför Pippi Långstrumps 75-årsjubileum 2020 och satsade ordentligt inför sommaren. Parken skulle arrangera flera parallella föreställningar på området som en del av firandet, uppger Expressen.

Till varje föreställning planerade organisatörerna att ta in 50 personer vardera, vilket var gränsen på hur många deltagare som offentliga tillställningar och allmänna sammankomster då tillät.

Bröt mot lagen

Polismyndigheten ansåg istället att Astrid Lindgren bröt mot lagen genom de parallella föreställningarna och stängde ned parken redan efter ett par dagar.

Överklagade

Astrid Lindgrens värld överklagade till förvaltningsrätten – och fick rätt.

Förvaltningsrätten motiverade beslutet enligt följande:

– Inom temaparken anordnas nio självständiga teaterföreställningar, det vill säga flera separata allmänna sammankomster. Det innebär att den begränsning i deltagarantalet som gäller för närvarande inte ska omfatta samtliga teaterföreställningar i temaparken utan för respektive föreställning inom området, meddelade Peter Kristiansson, chefsrådman på förvaltningsrätten i Malmö i ett pressmeddelande.

Ökat tryck i sommar

Under tiden som skadeståndsansökningen behandlas av JK förbereder sig Astrid Lindgrens värld inför en sommar utan restriktioner.

Förra året gick parken i vinst med 29 miljoner och i år väntas biljettrycket öka ytterligare.

Foto: Artnoose Flickr

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen