JUST NU: Astrid Lindgrens värld kräver polisen på mångmiljonbelopp

2022 05 18

Efter att polisens stängde ned temaparken för två år sedan krävs nu myndigheten på 52 miljoner kronor.

Den stora summan har sin bakgrund i att det populära nöjesfältet stängdes ned av polisen under sommaren 2020, då det fortfarande fanns restriktioner kopplade till smittspridningen av Covid-19.

Felaktigt, tyckte Astrid Lindgrens värld, som nu kräver ett skadestånd på den nätta summan av 52 miljoner kronor, rapporterar Sveriges Radio.

Vill kompenseras

Ansökningen om skadeståndet lämnas in idag till Justitiekanslern (JK).

– Andra verksamheter kunde ju ha öppet med de begränsningar som var, motiverar temaparkens vd Joacim Johansson beslutet om att kräva kompensation för nedstängningen.

Stängde ned storsatsning

Astrid Lindgrens värld hade stora planer inför Pippi Långstrumps 75-årsjubileum 2020 och satsade ordentligt inför sommaren. Parken skulle arrangera flera parallella föreställningar på området som en del av firandet, uppger Expressen.

Till varje föreställning planerade organisatörerna att ta in 50 personer vardera, vilket var gränsen på hur många deltagare som offentliga tillställningar och allmänna sammankomster då tillät.

Bröt mot lagen

Polismyndigheten ansåg istället att Astrid Lindgren bröt mot lagen genom de parallella föreställningarna och stängde ned parken redan efter ett par dagar.

Överklagade

Astrid Lindgrens värld överklagade till förvaltningsrätten – och fick rätt.

Förvaltningsrätten motiverade beslutet enligt följande:

– Inom temaparken anordnas nio självständiga teaterföreställningar, det vill säga flera separata allmänna sammankomster. Det innebär att den begränsning i deltagarantalet som gäller för närvarande inte ska omfatta samtliga teaterföreställningar i temaparken utan för respektive föreställning inom området, meddelade Peter Kristiansson, chefsrådman på förvaltningsrätten i Malmö i ett pressmeddelande.

Ökat tryck i sommar

Under tiden som skadeståndsansökningen behandlas av JK förbereder sig Astrid Lindgrens värld inför en sommar utan restriktioner.

Förra året gick parken i vinst med 29 miljoner och i år väntas biljettrycket öka ytterligare.

Foto: Artnoose Flickr

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen