Bensinpriset på väg att höjas – “ingen vill prata om det”
Miljöpartiet har gått ut med att bränslet behöver bli dyrare för att få ned utsläppen.
Enligt partiets språkrör Daniel Helldén kommer bensinskatten och reduktionsplikten att höjas om MP får bestämma.
I praktiken innebär det en höjning med 2,2 kronor per liter vid pump för bensin och diesel.
Men drivmedlet kommer bli dyrare oavsett vem som styr efter valet 2026, menar Daniel Helldén.
– Jag skulle säga att de andra partierna duckar och inte vill tala om att det kommer prisökningar, säger han till SvD på fredagen.
Ny lag träder i kraft
Daniel Helldén syftar på de EU-regler om utsläppshandeln som börjar gälla 2027.
Det handlar om en ny klimatlag som inför prissättning av koldioxidutsläpp från bränslen inom transportsektorn.
Riksförbundet M Sverige har tidigare beskrivit det nya handelssystemet som en “kalldusch”.
– Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige våren 2024.
"35 kronor litern"
Målet med de nya reglerna är att minska koldioxidutsläppen med 55 procent till 2030. Dessutom vill Sverige nå noll koldioxidutsläpp till 2045.
Samtidigt väntas den nya lagen leda till mycket högre drivmedelspriser. Kostnaden för att köpa utsläppsrätter kommer att överföras på kunderna.
LÄS MER: Larmet: 600 000 bilister är en trafikfara – ”Politikerna gör inget”
Förare av bensin- och dieselbilar kan behöva stålsätta sig för att bränslepriserna mer än fördubblas jämfört med dagens nivåer.
– Vi gjorde en beräkning på Konjunkturinstitutet med en modell. Då visade faktiskt resultatet över 35 kronor litern, har regeringens utredare Svante Mandell tidigare sagt till Carup.
Utredningen kommer att presenteras i maj 2026. Tidöpartierna har lovat att kompensera bilägare, men hur det ska ske i praktiken är inte klart.
FAKTA: Här är EU:s nya lag ETS 2
- I ETS 2 ingår koldioxidutsläpp från förbränning av bränslen från vägtransporter, bostäder och kommersiella eller offentliga lokaler, jordbruk, skogsbruk, och fritidsbåtar. Det omfattar även delar av energi-, tillverknings- och byggindustrin som inte redan täcks av ETS 1.
- ETS 2 är ett uppströmssystem där ansvar och skyldigheter i huvudsak ligger hos producenter och leverantörer i stället för enskilda bränsleanvändare.
- Handeln med utsläppsrätter startar 2027 men redan från 1 januari 2025 ställs krav på tillstånd för utsläpp av växthusgaser och utsläppen ska övervakas och rapporteras. EU-reglerna för ETS 2 är beslutade och den svenska lagen och förordningen trädde i kraft i november 2024.
Källa: Naturvårdsverket
LÄS MER: Förslaget: Ska gå långsammare att tanka bilen
Foto: E. Akyurt
Text: Redaktionen