Bankomater ligger nere i hela landet

2025 05 27

Bankomater är ur bruk över hela landet.

Det går varken att ta ut eller sätta in pengar.

Beskedet kommer från Bankomat under tisdagsförmiddagen. Situationen beskrivs som "oacceptabel".

– Jag förstår att många människor är frustrerade över att de inte kan ta ut eller sätta in kontanter. Jag tycker själv att det här är en oacceptabel situation och jag beklagar de problem som situationen orsakar, säger Nina Wenning, vd på Bankomat AB, i ett uttalande.

– Tyvärr är också vissa orter mer drabbade än andra. Vi gör nu allt vi kan för att lösa problemen så fort som möjligt.

Ingen prognos

Det är olika skäl till att automaterna inte går att använda. I vissa fall handlar det om tekniska problem. I andra är problemet förseningar i kontanttransporter eller svårigheter att få tillgång till lokalerna där bankomaterna finns.

– Vi kan tyvärr inte säga exakt hur lång tid det kommer ta att åtgärda problemen, vare sig på en generell nivå eller när det gäller enskilda automater, säger Nina Weening.

– Det finns stora osäkerheter som gör att det inte vore klokt av oss att ge prognoser som vi sedan kanske inte kan leva upp till. Däremot finns en kartfunktion på vår hemsida där det går att se status på varje automat och den informationen uppdateras löpande.

LÄS MER: Storbanken reagerar starkt – “Är förödande”

"Problemen större än vi kunde förutse"

Exakt hur många automater det är som är ur bruk är inte känt. Omständigheterna förändras löpande eftersom Bankomat är mitt i en upphandling av kontanttransporter med värdebolaget Loomis.

Idag ansvarar Bankomat för transporter till och från drygt 800 automater. Till hösten är tanken att man ska ha tagit över transporterna till samtliga 1 200 i Sverige. 

Som mest den senaste veckan har 120 bankomater legat nere. Normalt ligger siffran på 20-25 stycken.

– Att själva börja sköta kontanttransporterna till våra automater är en stor och komplex uppgift som oundvikligen innebär vissa initiala utmaningar med att fylla på och laga automaterna. Tyvärr har problemen blivit större än vad vi hade kunnat förutse och därmed också förebygga. Nu i efterhand ser jag att det finns saker som vi kunde ha gjort bättre, säger Nina Wenning.

Enligt Bankomat kommer de automater som varit avstängda längst tid att prioriteras när problemen åtgärdas. Detsamma gäller de bankomater som av geografiska skäl är viktiga att ha tillgång till.

LÄS MER: Avgift införs – på miljontals paket i Sverige

Foto: Bankomat AB

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kan förlora 13 miljarder kronor

2025 05 29

Nya uppgifter indikerar att Sverige riskerar en samhällsekonomisk förlust på närmare 13 miljarder kronor.

Svenska Hamnarbetarförbundet, HF, har meddelat varsel om strejk. Blockadåtgärder har riktats mot Sveriges Hamnars medlemsföretag.

Beskedet ligger kvar trots att ett avtal med Transportarbetareförbundet står klart. Enligt Transportföretagen omfattas alla Sveriges hamnarbetare, även medlemmarna i HF, av det nya avtalet.

Nu presenterar branschorganisationen en ny rapport som pekar på att Sverige riskerar att gå med miljardförluster om strejken håller i sig.

291 miljoner per dag

Rapporten är framtagen av Handelns utredningsinstitut, HUI, på uppdrag av Transportföretagen.

Uträkningen är baserad på ett scenario “med total strejk från alla hamnarbetare”, framhåller organisationen.

Det argumenteras för att HF har en vana av att förlänga strejker. Blir det som 2017, då total strejk varade i 44 dagar, skulle det enligt analysen innebära 291 miljoner kronor per dag i förlust för förseningar och alternativa transportlösningar.

Det motsvarar 12,8 miljarder kronor för hela räkneexemplet.

– Hamnarna är livsviktiga för ett litet exportberoende land som Sverige. När hamnarna stannar får inte industrin sina råvaror, handeln får inte ut sina produkter och sjukvården riskerar att stå utan viktiga leveranser, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, i en kommentar.

Kan bli ännu mer

Egentligen bedöms den verkliga kostnaden kunna bli ännu större. Den exakta följden av produktionsstopp, förlorade kontrakt och förseningsböter är svår att förutse.

– Det är lätt att underskatta hur beroende vi är av fungerande godsflöden, men ett stopp slår direkt mot människors vardag – från jobben i fabriken till varorna på butikshyllan. Dessutom är hamnarna sårbara i det oroliga omvärldsläge som råder. Hamnarna är avgörande utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv, säger Johan Grauers.

Nya överläggningar på gång

Det var tidigare i maj som Hamnarbetarförbundet varslade om strejk i alla svenska hamnar med start 21 maj. Bakgrunden är att facket vill få till förändringar i det nya kollektivavtalet.

– Det är ett inledande varsel för att få fart på förhandlingarna. Det är högst troligt att vi lägger fler om vi inte kommer någonstans, sade Erik Helgeson, vice ordförande i förbundet, till Arbetet vid beskedet.

Parterna har kallats till nya överläggningar på måndag den 2 juni.

– Vi försökte gå in i dagens förhandlingar utan prestigelåsningar eller ultimatum för att försöka hitta lösningar som kan förbättra situationen utan att någon tappar ansiktet. Men det var tydligt att arbetsgivarsidan än så länge inte anser att det finns något kompromissutrymme, säger Erik Helgeson i ett uttalande.

Foto:

Text: Redaktionen


Hela Sverige uppmanas att tänka om – många missar klassisk trafikregel

2025 05 29

I snart hundra år har högerregeln varit en viktig del av Sveriges trafikregler.

Sedan 1930-talet har högerregeln funnits som en grundregel i trafiken och bland annat tillämpats i korsningar där det saknas vägmärken.

Den klassiska trafikregeln gäller i bostads- och parkeringsområden där vägar möts men inte har en tydlig reglering.

Men trots att högerregeln nästan har 100 år på nacken glömmer många svenskar bort vad som gäller ute på vägarna.

– Högerregeln är en skyldighet, som så mycket annat i trafikmiljön, som innebär att fordon som närmar sig från höger har företräde. Men den glöms ofta bort i både små och stora samhällen, där inofficiella huvudleder ofta tagit över och styr trafiken, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.

Uppmaningen: Tänk tvärtom

Nu går M Sverige – landets största konsumentorganisation för bilister – ut med en uppmaning till alla bilförare.

Bilister uppmanas att förutsätta att högerregeln alltid gäller.  

– I stället för att leta efter något som inte finns, förutsätt att högerregeln alltid gäller, precis som det står i trafikförordningen, och leta efter undantagen, alltså huvudledsmärket, stopp- eller väjningspliktskylten för trafik som kommer från höger, en upphöjd trottoar och så vidare, så lär man sig snabbt var högerregeln gäller, förklarar Jacob Sidenvall.

Det här gäller

Trafikordningen fastslår följande när det gäller högerregeln:

När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§. 18 § Trafikförordningen (1998:1276)

– Just uttrycket ”närmar sig” har också betydelse för hur man ska bete sig, och betyder just att fordon som närmar sig, och som alltså rör sig fram mot en korsning från höger, äger företräde och ska få köra före, framhåller Jacob Sidenvall

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen