Det handlar om en reklamskylt som har använts för att marknadsföra iskaffe.
På skylten fanns vad som beskrivs som en lättklädd kvinna som håller i en iskaffe.
Efter att bland annat föreläsaren och kriminologen Nina Rung uppmärksammat saken har Coop nu beslutat att ta bort reklamen, rapporterar TV4.
“Helt knas”
Nina Rung menar att reklamen med den lättklädda kvinnan inte var passande.
– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger hon enligt kanalen.
Hon reagerade efter att ha gått in i en Coop-butik med sin 16-åriga dotter.
Rung lade då ut ett inlägg på Instagram som uppmärksammades – och kort därefter meddelade Coop att reklamen tas bort från alla butiker.
“Hade inte det”
Coop framhåller att majoriteten av reklamen i kedjans butiker är deras egen.
– En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det, meddelar matjätten.
Läs mer: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter
Coops svar
Rung har lagt ut ett inlägg på Instagram där Coop tar ansvar för det hela.
Butikskedjan tackar henne då för att “ha uppmärksammat oss på det här skyltmaterialet”.
– Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker, framgår av inlägget.
“Ett steg i taget”
Nina Rung beskriver det som en framgång samtidigt som hennes följare hyllar både henne och Coop efter beslutet.
– Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget, skriver Rung.
– Bra där av både dig och Coop, skriver en följare.
– Så bra gjort av dig och också en eloge till Coop som stannar upp, tänker till och agerar, skriver en annan.
Läs mer: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl
Foto: Coop
Text: Redaktionen