Betalningsjätte lämnar Bank-ID
2025 05 27
Den svenska betaljätten Klarna öppnar för att överge Bank-ID som funktion för digital identifiering.
Det meddelar Klarnas vid Sebastian Siemiatkowski i ett inlägg på X.
Siemiatkowski kommenterar de senaste överbelastningsattackerna mot betalningstjänsten Swish.
Enligt Klarnas vd är Bank-ID det huvudsakliga problemet.
Nu meddelar han att Klarna kommer avsluta samarbetet med e-legitimationstjänsten.
– Stora problemet är inte Swish, det är mobilt bank-id. Det är där vi måste få använda annat. Mycket frustrerad över hur det funkar och vi kommer aktivt bryta oss loss för att bryta bristen på konkurrens! skriver Siemiatkowski.
Central del av Klarna
Det är oklart vilken annan aktör Klarna kommer vända sig till.
Klarna har använt sig av Bank-ID sedan 2016 – då bolaget lanserade "Klarna Direkt" – en betalningsmetod som möjliggör direktbetalningar online enbart med mobilt Bank-ID och ett bankkonto.
Sedan dess har Bank-ID blivit en central del av Klarnas system, särskilt för inloggning och verifiering av användare. Exempelvis kräver Klarna identifiering via Bank-ID varje gång användare loggar in, och om det är aktiverat, varje gång kunder gör en order.
Riksbanken: ”Bristande konkurrens”
Både Bank-ID och Swish har upplevt stora problem den senaste tiden. Plattformarna har legat nere i flera timmar på grund av kritiska överbelastningsattacker.
Riksbanken har pekat ut bristande digital konkurrens som ett problem i Sverige. Många användare är beroende av ett fåtal digitala plattformar, menar centralbanken.
– Bristande konkurrens leder till lägre innovation och stagnering. Om det bara finns en stor aktör finns inte mycket valmöjligheter om den aktören av någon anledning får problem och ligger nere några timmar, har Elin Ritola, Riksbankens enhetschef för betalningsanalys och innovation, sagt till SVT Nyheter.
Foto: Bank-ID
Text: Redaktionen