Bidrag kan försvinna – använts av hundratusentals hushåll

2024 12 23

Ett bidrag som nyttjats av hundratusentals hushåll kan vara på väg bort.

Det framhåller Hyresgästföreningen efter att ha granskats bostadsbidraget i årets sista lägesrapport.

Slutsatsen är att hyresnivåerna som ger rätt till stödet fortfarande är kvar på 1990-talets nivåer – samtidigt som inkomstnivåerna släpar långt efter den allmänna inkomstutvecklingen.

En följd är att andelen som kan få stöd från statligt håll minskar och i förlängningen skulle det kunna innebära döden för bostadsbidraget.

– Idag har bostadsbidraget nästan helt spelat ut sin roll, samtidigt som utsattheten kvarstår och ojämlikheten ökar. Om inget görs kommer bostadsbidraget ha självdött inom tio år, säger Martin Hofverberg, chefekonom på Hyresgästföreningen, i en kommentar till rapporten.

Inte anpassat till dagens inkomster

År 1998 tog 340 000 barnhushåll och 85 000 ungdomshushåll emot bostadsbidrag. Det motsvarade tio procent av befolkningen.

Siffran har idag minskat till 140 000 barnhushåll och 32 000 ungdomshushåll samtidigt som befolkningen har ökat med två miljoner.

Enligt Hyresgästföreningen är inte bidraget alls anpassat till dagens inkomster, vilket anses vara förklaringen till att färre har rätt till stödet.

Beroende av politiska beslut

Man menar att inkomstramarna från år 2030 lär vara så snäva att bostadsbidraget mer eller mindre bara betalas ut till hushåll med ekonomiskt bistånd.

Vid 2035 kan det “ha avskaffat sig själv”.

 – Eftersom bostadsbidraget inte är indexerat utan beroende av aktiva politiska beslut för att höjas så tappar bidraget kopplingen till hyres- och inkomstutvecklingen när de politiska besluten lyser med sin frånvaro, säger Ragnar Bengtsson, bostadspolitisk utredare på Hyresgästföreningen.

Många blir återbetalningsskyldiga

Granskningen visar också att bostadsbidraget, som söks årsvis, är en skuldfälla. Uppemot 40 procent blir återbetalningsskyldiga varje år. När det gäller unga är det normalt att hälften blir återbetalningsskyldiga på drygt 80 procent av hela bidraget.

Hushåll kan i praktiken behöva betala tillbaka pengar man hade rätt till i mars, för att man tjänade lite extra pengar i oktober samma år.

Återkraven kan komma flera år i efterhand och ska betalas på 30 dagar – annars väntar Kronofogden.

– Blotta risken att bli återbetalningsskyldig gör att många hellre struntar i att söka, trots att de har rätt till ett bostadsbidrag som skulle kunna göra skillnad för familjens ekonomi. Det är faktiskt ganska hårresande att bostadsbidraget är utformat på ett sätt som helt kan slå undan benen för en familj med skör ekonomi och för de som allra mest behöver samhällets stöd, säger Ragnar Bengtsson.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


1dec2025

JUST NU: Dagestan under attack

2025 12 01

Drönare har slagit ner i en stad i ryska Dagestan.

Attacken ägde rum under natten till måndag och explosionerna skadade bostadshus i staden Kaspiysk.

– Drönare riktade in sig på Rysslands republik Dagestan på morgonen den 1 december, med explosioner rapporterade i staden Kaspiysk, uppger den ryske ledaren för regionen, Sergey Melikov, rapporterar Kyiv Independent.

Flicka skadad

Enligt rapporter och bilder från staden ska flera höga bostadshus skadats allvarligt av attacken.

– Baserat på bilder från platsen uppger lokala medier att attacken skadade flera höga bostadshus och fordon i närheten av en skyskrapa i staden. På byggnadskomplexets innergård ligger en förskola, uppger tidningen.

– Myndigheter i Dagestan uppger att en tolvårig flicka fick lindriga skador och lades in på sjukhus. Hennes tillstånd är inte livshotande.

Läs också: Nato: ”Vi kanske kommer bli mer aggressiva”

Nära militär anläggning

I närheten av staden Kaspiysk i Dagestan ligger en militärindustriell anläggning som ägs av det ryska företaget Dagdizel.

– Lokala medier spekulerar att drönarattacken kan ha varit tänkt mot Dagdizels anläggning som ligger 3,5 kilometer från staden, framhåller tidningen.

Ukraina har vid upprepade tillfällen attackerat mål djupt inne i Ryssland i ett försök att försvaga den militära kapaciteten och slå mot den ryska krigskassan.

Den ukrainska militärledningen har tagit på sig ansvaret för många av dessa attacker och beskriver dem som en del av en bredare strategi.

”Avgörande vecka”

Den kommande veckan kan bli avgörande för att få till en vapenvila och en långvarig fred i Ukraina.

Det slår EU-toppen Kaja Kallas fast.

– Det här kan bli en avgörande vecka för diplomatin. Vi hörde igår att samtalen i Amerika var svåra men produktiva, säger hon, rapporterar RBC-Ukraine.

Uttalandet syftar på gårdagens möte mellan Ukraina och USA som ägde rum i Florida.

– Efter mötet sa USA:s utrikesminister Marco Rubio att parterna hade gjort framsteg men att förhandlingarna är komplexa, uppger tidningen.

– Samtidigt rapporterar flera medier att Trumps särskilda sändebud Steve Witkoff kommer resa till Moskva för att förhandla med den ryska sidan.

Läs också: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: A. Korshunov

Text: Redaktionen


1dec2025

Ändrade avgifter för svenska bilägare – från 1 januari

2025 12 01

Transportstyrelsen har nu slagit fast avgifterna för 2026.

Många av ändringarna påverkar främst yrkestrafik av olika slag, men en avgiftshöjning påverkar många privata bilägare.

Bakom höjningarna ligger ambitionen att avgifterna ska skapa en ekonomisk balans på myndigheten.

– De senaste åren har vi arbetat intensivt med vårt uppdrag om balans till 2028, och vi ser nu ut att närma oss, säger Transportstyrelsens ekonomichef Helen Hellman.

Höjer vägtrafikregistreringsavgiften

Den avgift som höjs och som kommer märkas för svenska medborgare är vägtrafikregistreringsavgiften.

Det är en årlig avgift för varje fordon som är registrerats i vägtrafikregistret.

Höjningen träder i kraft 1 januari 2026.

Sju procent

Höjning är på drygt sju procent, vilket motsvarar fem kronor.

Från 69 till 74 kronor per fordon.

– Nivån på avgifterna eller antal avgifter påverkas inte enbart av förändrade kostnader utan även till exempel av förändrade regler och om vi tilldelas ett nytt uppdrag. Vår ambition är att avgifterna ska vara förutsägbara och stabila och ge bransch och företag förutsättningar att planera sin verksamhet, säger Helen Hellman.

LÄS OCKSÅ: Kraftigt ras på bilmarknaden

Förändringar i Transportstyrelsens avgifter

Transportstyrelsen har bland annat beslutat om följande förändringar inför 2026.

- En årlig tillsynsavgift införs för varje ytterligare utbildningsplats där utbildning bedrivs eller plats där kunskapsprov genomförs

- En avgift vid ansökan om utökad verksamhet inom förarutbildning införs

- Avgiften för undantag från föreskrifter om förarprov och förarutbildning sänks

- Avgiften för tekniska dispenser för fordon sänks

- Avgiften för utgivande av tidigare ogiltigförklarad taxiförarlegitimation tas bort

- Avgift för tillsyn av busspassagerares rättigheter införs

- En fast avgift införs vid ansökan om att delta i försöksverksamhet för självkörande fordon

- Avgiften för kontroll av hållbarhetskrav sänks från 20 kronor till tio kronor

Källa: Transportstyrelsen

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: "Sveriges sämsta bank" - har flera miljoner kunder

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen