Biljätte tvärvänder om elbilar

2025 01 28

Alfa Romeo överger sin tidigare plan gällande elbilar.

Den italienska biltillverkaren Alfa Romeo har haft planer på att från och med 2027 bara erbjuda elbilar.

Nu kommer uppgifter om att biljätten tvärvänder och ser ut att satsa på olika typer av fordon framöver trots allt.

Det rapporterar Carscoops och Automotive News.

Tvärvänder

Alfa Romeo har övergett planen på att bli helelektrisk till 2027 till förmån för en strategi med flera energislag, säger Chris Feuell, chef för Alfa Romeo North America.

Denna förändring kommer samtidigt som varumärket kämpar för att återuppliva sitt nordamerikanska återförsäljarnätverk, som har påverkats kraftigt av trög försäljning.

– Det största i vår produkt- och teknikplan är övergången från vad som var en strategi för Alfa som enbart omfattade elektriska fordon till en strategi som omfattar flera energislag, säger Feuell enligt Carscoops.

Reviderar planen

Det italienska märket, som ingår i Stellantis-gruppen, hade tidigare siktat på ett helt eldrivet sortiment till 2027, med Alfa Romeo Tonale från 2023 som den sista bensindrivna modellen. 

Planerna för nästa generations Stelvio SUV och Giulia sedan, som ursprungligen var avsedda som elbilar, revideras nu för att inkludera hybrid- och förbränningsmotorvarianter.

– Vi har 110 återförsäljare i vårt nätverk i USA, och det skulle vara en stor utmaning för dem att överleva med en portfölj som enbart består av elektriska bilar, fortsätter Feuell.

Trump har agerat

I andra nyheter relaterade till elbilar framgår att Donald Trump ämnar eliminera det så kallade ”electric vehicle mandate”, Trumps uttryck för en regel från Environmental Protection Agency som kräver att biltillverkare halverar utsläppen av växthusgaser från nya lätta och medeltunga fordon från och med 2027.

Det rapporterar USA Today.

Tufft i branschen

Alfa Romeo är den senaste i en rad ledande bilmärken som satsar mindre på elbilar.

Detta samtidigt som bilbranschen går igenom ett stålbad där många aktörer har tvingats kasta in handduken.

Foto: L. Niescioruk

Text: Redaktionen


04dec25

JUST NU: USA nära chockbeslut – många kan dö

2025 12 04

USA överväger att dra tillbaka rekommendationen om att samtliga spädbarn ska vaccineras mot hepatit B inom 24 timmar efter födseln.

Hälsoministern Robert F. Kennedy Jr:s handplockade vaccinkommitté ska rösta om saken under torsdagen, rapporterar CNBC News.

Hepatit B är en inflammation i levern som orsakas av ett virus. Viruset kan överföras från mor till barn under förlossningen, och kan orsaka allvarlig leversjukdom som leder till tidig död.

Läkare varnar för dödsfall

Läkaren Brian McMahon är specialiserad på leversjukdomar. Han reagerar med bestörtning på det nya beskedet som han befarar kommer leda till fler dödsfall.

McMahon påpekar bland annat att hepatit B är en ledande orsak till levercancer. En typ av cancer som återigen kan komma att drabba barn om vaccinationsgraden sjunker, varnar läkaren.   

– Levercancer har försvunnit hos barn. Vi har inte sett ett fall sedan 1995. Vi känner inte heller till några barn under 30 år som har blivit smittade, säger han till radiokanalen NPR (National Public Radio).

Neil Maniar, professor i folkhälsa vid Northeastern University, höjer också ett varningens finger.

– Vi har ett vaccin som är mycket effektivt för att förebygga en obotlig sjukdom. Vi borde utnyttja det fullt ut, säger han till CNBC.

Hävdar: Leder till autism

Robert F. Kennedy Jr., som är en uttalad vaccinskeptiker, har kopplat vaccin mot hepatit B till ökad risk för autism hos barn.

– Det är sannolikt boven i dramat om autism, har Kennedy sagt om vaccinet i högerprofilen Tucker Carlssons podcast.

Hälsoministern har även spridit konspirationsteorier om att covidvaccin orsakar autism hos barn och att HPV-vaccin ökar risken för livmoderhalscancer.

LÄS MER: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld 

FAKTA: Vaccin mot hepatit B i Sverige

-  I alla regioner i Sverige rekommenderas barn tre doser vaccin mot hepatit B under första levnadsåret. Efter den tredje dosen har barnet ett skydd resten av livet.

- Alla barn i Sverige erbjuds och rekommenderas vaccin mot hepatit B i barnvaccinationsprogrammet.

Källa: 1177

LÄS OCKSÅ: Första landet i Europa – Italien med helt nytt Ukrainabesked 

Foto: Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk dundersuccé i USA – amerikanerna flockas

2025 12 04

Amerikanernas intresse för svenskt lösgodis skjuter i höjden.

Saltlakrits, sura skallar och annat svenskt godis har fått stort genomslag på sociala medier. På TikTok finns nu över 120 miljoner klipp taggade med “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.

Nu hakar det svenska godisföretaget CandyKing på trenden. Företaget, som tidigare hette Karamellkungen, öppnar en permanent godisbutik i hjärtat av New York City.

Butiken slår upp portarna på populära Bleecker Street i West Village och kommer erbjuda ett brett sortiment av svenskt lösgodis.

– Det känns fantastiskt kul för oss på CandyKing att fortsätta sprida den smakglädje, kvalitet och valfrihet som varumärket står för. Dessutom kommer kunderna att få möjligheten att påverka sortimentet över tid, vilket görs möjligt då butiken är i New York för att stanna, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing. 

Växande efterfråga

CandyKing ägs av Cloetta, som även står bakom populära varumärken som Kexchoklad, Ahlgrens Bilar och Polly.

Niklas Truedsson, områdeschef för tillväxt och lösviktskonfekt på Cloetta, konstaterar att svenskt godis är i USA för att stanna.

– CandyKing finns i cirka 4 000 dagligvarubutiker i Europa, och vi är glada att nu även kunna erbjuda vår shoppingupplevelse till konsumenter i USA – världens största konfektyrmarknad. Den nya butiken är ännu ett steg i vårt kontinuerliga arbete för att möta den växande efterfrågan på lösgodis i Nordamerika, säger han.

– Våra pilotprojekt i USA har gett oss de konsumentinsikter vi behöver för att framgångsrikt och långsiktigt lansera CandyKing på den amerikanska marknaden.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

FAKTA: CandyKing

- CandyKing grundades 1984 i Stockholm. I dag har företaget en stark marknadsposition i Europa och är det ledande varumärket för lösgodis i Norden.  

- I över fyra decennier har CandyKing levererat konfektyr till livsmedelsbutiker, biografer och nöjesparker över hela Europa.

- CandyKing möter nu en växande efterfrågan från konsumenter i USA som letar efter högkvalitativt svenskt lösgodis nu globalt känt som Swedish Candy.

LÄS OCKSÅ: Omtyckt restaurangkedja riskerar konkurs

Foto: Lenzatic

Text: Redaktionen