Blankt nej till EU – stort besked om elbilar i Sverige

2024 07 18

Svenska regeringen väljer att ta strid mot EU gällande dyrare elbilar i landet.

Sverige säger blankt nej till den kraftiga höjning av tullar på elbilar från Kina som EU införde från och med juli.

Regeringen går rakt emot förslaget som inte fått stöd överhuvudtaget från svenskt håll, rapporterar Svenska Dagbladet.

Generellt är man skeptiska mot liknande åtgärder, enligt bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M).

– Höga strafftullar riskerar att få negativa följder för ett handelsberoende land som Sverige, säger ministern till tidningen.

Regeringen: Skydda Volvo

Syftet med tullarna anses vara att göra det lättare för europeiska biltillverkare att mäta sig med kinesiska elbilsbolag. Detta eftersom kinesiskt statligt stöd “snedvrider konkurrensen”, skriver SvD.

Ett av huvudargumenten till att Sverige tar upp kampen mot EU är för att man vill skydda Volvo Cars och Polestar. som båda kontrolleras av kinesiska Geely men har huvudkontor i Sverige.

Johan Forssell understryker även att EU-kommissionen påvisat att Kina står för ett olagligt stöd av elbilstillverkning i landet.

– Man ska inte vara naiv. Det finns otillåtna statsstöd som vi måste hantera, men det är bättre att lösa det genom förhandlingar än med höga strafftullar, säger ministern.

Tyskland ansluter

Sverige har sällskap av EU-jätten och billandet Tyskland i den konflikt som nu blossat upp. Spanien, Frankrike och Italien stödjer dock de nya tullarna.

I Sverige har även branschorganisationen Mobility Sweden protesterat mot tullarna och vill istället ha mer stöd till elektrifieringen.

Den nyligen iförda tullhöjningen är hittills en tillfällig sådan. I november väntas ett nytt besked komma huruvida det ska röra sig om en femårig höjning.

EU-kommissionen har i synnerhet utryckt oro över att den kinesiska statens subventioner för elbilsindustrin ger kinesiska tillverkare ett övertag på marknaden för elbilar. De förhöjda tullarna ska jämna ut oddsen.

Som mest kan en importerad elbil från Kina beläggas med 48 procents tull, rapporterar Europaportalen.

Dyrare bilar

De nya tullarna kommer sannolikt leda till dyrare bilar för konsumenter i Sverige. I synnerhet kommer elbilspriserna att öka.  

Det framhåller Per Altenberg, handelsstrateg på Kommerskollegium, i en kommentar till DN.

Även om tullarna just nu är provisoriska så blir effekten densamma, enligt experten.

– Ett slutgiltigt beslut kan dock ge en annan signal om att det här är en långsiktig politik från EU:s sida så att företag fattar andra strategiska beslut, säger han till tidningen.

Hur stora avgifter det rör sig om varierar för olika biltillverkare. Saic ska betala hela 37,6 procent i utjämningstull, medan BYD och Geely, som äger Volco Cars, ska betala 17,4 respektive 19,9 procent.

De förhöjda tullarna kommer påverka priset på samtliga fordon från biltillverkarna.

– Alla de här bilarna produceras i Kina och exporteras till EU, berättar Per Altenberg.

Foto: Magnus Liljegren, Regeringskansliet resp Precious Madubuike resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige stoppar bistånd till diktatur

2025 07 01

Regeringen fortsätter att förändra det svenska biståndet.

Nu meddelar bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) att det långsiktiga utvecklingsbiståndet till Afghanistan kommer att dras in. Sverige kommer dock fortsätta att bidra med humanitärt stöd till diktaturen, som styrs av den islamistiska talibanregimen.

– Sverige har bidragit med både utvecklingsbistånd och humanitärt stöd till Afghanistan under många år, men just nu finns begränsade möjligheter att långsiktigt fortsätta med utvecklingsbiståndet, säger Benjamin Dousa.

– Däremot ser vi ett stort behov av humanitärt stöd som Sverige kommer att fortsätta ge. Kvinnors och flickors situation i Afghanistan är fortsatt en viktig fråga för regeringen.

Det regionala utvecklingssamarbetet med Asien och Oceanien kommer också att fasas ut. Regeringen vill i stället öka handeln i regionen, meddelar Dousa.

Mer pengar till Ukraina

Omprioriteringarna i biståndsbudgeten frigör 1,7 miljarder kronor – medel som ska användas både till stöd för Ukraina och till livräddande insatser runt om i världen. 

– Stödet till Ukraina och närområdet är existentiellt för Europa. Ukraina är Sveriges främsta biståndspolitiska och utrikespolitiska prioritering, säger Benjamin Dousa.

– För att kunna stå emot ett Ryssland som inte drar sig för att beskjuta lekplatser, sjukhus, skolor och hem krävs ett ökat stöd. Ukraina slåss inte bara för sin frihet, utan även för Europas.

Inget stöd till Unwra

Trots påtryckningar från oppositionen kommer regeringen inte att återuppta stödet till Unwra – FN:s hjälporgan för palestinska flyktingar.

Flera människorättsorganisationer har kritiserat den svenska hållningen. De menar att Unrwa är avgörande för nödhjälp till Gaza.

Benjamin Dousa delar inte bedömningen. Han hänvisar till att Israel har förbjudit organisationen, vilket enligt honom omöjliggör ett effektivt samarbete.

– Det blir mycket svårt och kanske till och med omöjligt för Unrwa att bedriva effektivt biståndsarbete i Gaza, har ministern sagt till SVT Nyheter.

Foto:

Text: Redaktionen


Anstormning till Jula – aldrig hänt tidigare

2025 07 01

Kunder flockas till Julas butiker som aldrig förr.

Lågpriskedjan går bättre än någonsin.

Enligt Julas vd Johan Sjöhagra har kedjan aldrig sålt mer än nu.

– Jula har haft en mycket stark start på året. Vi slår försäljningsrekord och ligger nära en kvarts miljard över föregående år. Försäljningen går för högtryck, säger han.

Här är produkterna alla vill ha   

Enligt Jula finns det flera förklaringar till den stora framgången.

Bland annat har kedjan noterat en stark efterfrågan inom trädgård och utemiljö. Produkter som gräsklippare, trimmers och robotgräsklippare har ökat kraftigt i försäljning.

Dessutom har e-handeln fått ett uppsving. Försäljningen online har ökat med 16 procent jämfört med föregående år.

– Vi jobbar hela tiden aktivt med prissättning för att ge våra kunder bästa möjliga erbjudanden. Vårt lågpriskoncept håller och det märks att kunderna uppskattar det, säger Johan Sjöhagra.

Flera nya butiker

Efter succébeskedet planerar Jula att expandera.

Under 2025 kommer kedjan öppna tio nya varuhus, varav sju under hösten. 

De kommande åren fortsätter expansionen. Fram till 2030 planerar Jula att öppna 100 nya varuhus i Sverige, Norge, Finland och Polen.

– Vi har hållit på länge, vi är en trygg leverantör med lång erfarenhet och ett tydligt fokus på lågpris. Det är en modell som fungerar, och som kunderna uppskattar. Nu skalar vi upp detta ytterligare, säger Karl-Johan Blank, ägare Jula Holdingkoncernen.

LÄS MER: Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

Nordens största lager

Jula investerar även i befintliga lokaler.

Kedjan stora autolager, som i dag är Nordens största, ska bli ännu större. Ytan ska öka från cirka 180 000 kvadratmeter till omkring 226 000 kvadratmeter.

– Lager och logistik är centralt i vårt lågpriserbjudande till våra kunder. Så har det varit ända sedan vi packade ordrar i ladugården på Jultorp i början av 1980-talet, säger Karl-Johan Blank.

LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “En flopp” 

Foto: Jula

Text: Redaktionen