JUST NU: Böter för Boris Johnson – så svarar premiärministern

2022 04 12

Storbritanniens premiärminister ber om ursäkt för att ha brutit mot lockdownregler, men kommer inte att avgå.

– Jag har betalat böterna och jag ber återigen om fullständig ursäkt, säger Boris Johnson enligt Sky News.

Böterna ligger enligt samma nyhetssida på 50 pund. Summan reducerades på grund av att den betalades inom 14 dagar.

Festade under lockdown

Orden är de första sedan beskedet om att premiärministern straffas med böter sedan det framkommit att han bröt mot den lockdown hans egen regering hade infört för att hålla nere smittspridningen av Covid-19.

Johnson deltog då på en födelsedagsfest, som han själv hävdade var “en kort sammankomst” som varade “mindre en tio minuter”. Även kansler Rishi Sunak bötfälls för att ha närvarat.

Kommer inte att avgå

Det är dock inte aktuellt för Johnson att avgå – trots påtryckningar.

– Jag vill kunna gå vidare och leverera det mandat jag har, men också ta itu med de problem som landet måste möta just nu, säger han enligt BBC.

Första straffade premiärministern

Boten efter födelsedagsfirandet innebär att Johnson är den första tjänstgörande premiärministern i Storbritannien som straffas för ett lagbrott. 

Avgångskraven har därför haglat från politiska motståndare, bland annat från Labourledaren Sir Keir Starmer, Skottlands försteminister och Scottish National Party-ledaren Nicola Sturgeon och Wales Labourminister Mark Drakeford.

“Olämplig”

– [De konservativa] är totalt olämpliga att regera, säger Sir Keir Starmer, och tillägger:

– Storbritannien förtjänar bättre.

“Skamlös”

Stödgruppen The Covid 19 Bereaved Families for Justice uttalade sig också om Johnsons beslut att stanna kvar på posten.

– Det kan helt enkelt inte finnas något sätt för vare sig premiärministern eller kanslern att fortsätta, framhäver organisationen som även kallar handlingarna för “skamlösa”.

Egen utredning pågår

Det var i december förra året som det rapporterades att det hade hållits fester på Downing Street medan resten av landet satt i hård lockdown.

En utredning tillsattes då av Johnson själv för att bringa klarhet i vad som hade ägt rum. Regeringens egen utredning är fortfarande inte släppt.

Foto: Downing Street

Text: Redaktionen


”Står med byxorna nere” – Morgan Johansson går i taket

2025 12 03

Morgan Johansson (S) går till angrepp.

Tidöregeringen har betalat ut fem miljoner kronor för tre tjänster på den somaliska premiärministerns kansli.

Men varken svenska myndigheter eller ansvarigt departement vet vilka de betalda tjänstemännen är.

”Står med byxorna nere”

Det rör sig i själva verket om så kallade ”spöktjänster”, och miljonbeloppen har gått till tre redan högavlönade toppar inom den korrupta eliten i Somalia, uppger DN.

Morgan Johansson, Socialdemokraternas utrikespolitiska talesperson, rasar mot uppgifterna och riktar hård kritik mot migrationsminister Forssell (M) och biståndsminister Dousa (M).

– Nu står Johan Forssell och Benjamin Dousa med byxorna nere, säger Morgan Johansson till tidningen.

S och V menar att det är ”uppenbart” att pengarna går till korruption.

De kräver att mellanhänderna för utbetalningen – FN-organen IOM och UNDP samt världsbanken – kallas till riksdagens utrikesutskott.

Förslaget har dock tidigare röstats ned av Tidöpartierna.

LÄS OCKSÅ: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld

”Mest hycklande jag hört”

Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson Tony Haddou kräver också att Johan Forssell avgår som migrationsminister.

– När den här regeringen tillträdde sa de att biståndspolitiken ska präglas av öppenhet och transparens. Det är det mest hycklande jag hört någonsin, säger Tony Haddou till tidningen.

Johan Forssell har tidigare hävdat att det inte finns några tecken på korruption gällande de pengar som har betalats ut till Somalia.

– Vi arbetar inte direkt med Somalia utan det är ett samarbete med FN-organet IOM som jag har förtroende för. IOM är ett väldigt etablerat FN-organ som vi samarbetat med under lång tid, har Forsell sagt till SVT.

– Jag tror att vi behöver fler liknande typer av samarbeten för att personer som begått grova brott i Sverige ska tas emot i sina hemländer, tillade han.

Men enligt uppgifter har man alltså inte koll på vilka de somaliska tjänstemännen är, och enligt flera källor går alltså pengarna till så kallade spöktjänster.

LÄS OCKSÅ: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


03dec25

Tvärvändning om bensin- och dieselbilar

2025 12 03

Sverige och övriga medlemsländer i EU har enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035.

Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer, det vill säga bensin- och dieselbilar.

Men nu vänder EU efter påtryckningar från Tyskland.

– EU-kommissionen öppnar för nya fordon med förbränningsmotorer även efter 2035, rapporterar tyska Handelsblatt med hänvisning till flera högt uppsatta ledamöter i EU-kommissionen.

”Ta hänsyn till geopolitiska utvecklingen”

Unionens kommissionär för hållbara transporter och turism, Apostolos Tzitzikostas, är en av flera EU-toppar som citeras.

– Vi är öppna för all form av teknik, säger han enligt tidningen.

– Vi vill hålla fast vid våra mål, men vi måste ta hänsyn till den geopolitiska utvecklingen. Vi måste se till att vi inte äventyrar vår konkurrenskraft samtidigt som vi hjälper den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång, tillägger Tzitzikostas.

Skickade brev 

EU-kommissionen har reviderat förbudet efter påtryckningar från den tyska regeringen.

Bakgrunden är att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz skickat ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet uppmanar förbundskanslern von der Leyen att överge planerna på ett totalförbud.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

Mellanlösning

Enligt den nya planen ska förbränningsmotorer som drivs med biobränslen tillåtas även efter 2035. Det kan exempelvis handla om bilar som körs på HVO (biodiesel).

Svenska Bioföreningen, Svevio, har argumenterat för en sådan lösning.

– Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO, säger Gustav Melin, vd Svebio, i ett uttalande.

– Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. I dag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt, konstaterar Melin.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen