Butiksvara stoppas – kapade barns finger

2023 09 20

Företaget Ahlberg-Dollarstore AB tvingas återkalla fyra av sina produkter efter att ett barn har skadats allvarligt.

Det uppger Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Enligt myndigheten rör det sig om fyra olika solstolar.

Solstolarna saknar spärr för oavsiktlig hopfällning.

Något som ett barn fick erfara.

Barnets finger kapades i samband med att stolen fälldes ihop.

– Toppen av ett barns finger kapades av då stolen fällde ihop, framhåller Konsumentverket.

Uppmaning till kunder

Dollarstore kommenterar återkallelsen på sin hemsida.

– Solstolar med artikelnummer 12403, 12478, 12480, 12481 återkallas på grund av risk för personskador då spärr för oavsiktlig hopfällning saknas.

– Dollarstore uppmanar alla kunder som har köpt solstol för vuxen eller barn med artikelnummer 12403, 12478, 12480 och 12481 att omedelbart sluta använda produkten och kontakta Dollarstore för fullständig återbetalning, framhåller lågpriskedjan i ett uttalande.

Vidare skriver Dollarstore att solstolarna kan återlämnas i samtliga av butikskedjans varuhus.

Kvitto behöver inte uppvisas.

– Våra kunders säkerhet är vår främsta prioritet. Vi ser allvarligt på säkerhetsrisker i vårt sortiment och har därför beslutat att frivilligt återkalla produkten, skriver butikskedjan och går ut med en offentlig ursäkt till alla som köpt produkten.

– Vi ber om ursäkt för eventuella besvär som denna återkallelse kan orsaka. 

Följande produkter återkallas

Återkallelsen gäller följande produkter:

- 12403 Solstol Boheme, hopfällbar, virkad, 58x128 cm

- 12478 Solstol, hopfällbar, rödrandig, 128x58 cm

- 12480 Solstol för barn, hopfällbar, blårandig, 46x75x60 cm

- 12481 Solstol för barn, hopfällbar, rödrandig, 46x75x60 cm

Foto: D. Polekhina

Text: Redaktionen


4dec025

Skatteverket går ut med uppmaning – viktigt att kontrollera

2025 12 05

Skatteverket uppmanar alla svenskar till extra vaksamhet.

Anledningen är en stor ökning av bluffmejl som landar i inkorgen hos folk.

I den nya bluffvågen står Skatteverket som avsändare, vilket inte stämmer.

I bluffmejlen uppmanas mottagen att verifiera sina bankuppgifter för att Skatteverket ska kunna göra en utbetalning av skatteåterbäring, rapporterar TV4.

– Vår rekommendation är att du raderar mejlet eller meddelandet, uppger Skatteverket.

Lämna inga uppgifter

Skatteverket framhåller att myndigheten aldrig frågar efter den typen av uppgifter på mejl.

– Om det står att du ska lämna ifrån dig uppgifter om bankkontonummer eller kreditkortsnummer ska du inte göra det, framhåller myndigheten.

– Skatteverket efterfrågar aldrig dina kontouppgifter i mejl eller sms. Det gör vi endast via våra e-tjänster som du loggar in på med din e-legitimation.

”Var extra vaksam”

Det är alltid bra att vara vaksam när man får mejl, även om avsändaren framstår som känd, för att inte blir lurad av bedragare.

Det finns några saker som Skatteverket uppmanar alla att kontrollera om man får ett mejl från myndigheten.

– Bluffmeddelanden via mejl och sms kan vara svåra att skilja från riktiga meddelanden. Några saker som du kan vara extra vaksam på är om språket i meddelandet inte är korrekt, att webbadresserna inte leder till Skatteverkets webbplats eller att svenska och engelska blandas i meddelandet, uppmanar Skatteverket.

LÄS MER: UPPGIFTER: Stora pengar till svenska folket – norsk modell föreslås 

Senast i våras

Bedragare som använder Skatteverkets namn för att lura människor är särskilt vanligt i samband med deklarations- och skatteåterbäringstider.

Senast i våras gick en våg av bluffmeddelande ut till svenska folket.

– De anpassar sig hela tiden efter hur vi lever våra liv, säger Internetstiftelsens folkbildningsansvarige Björn Appelgren, till TV4.

– Många är oroliga för att göra fel och klicka på en länk eller fil som påstås gälla deklarationen. Bedragarna vet också att folk stressar över tider och återbetalningar.

LÄS OCKSÅ: EBBA BUSCH: ”Jag är upprörd – rättare sagt förbannad”

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


Swedbank larmar: 55-åringar kan tvingas gå i pension

2025 12 05

Tidigare i höstas varnade försäkringsbolaget Säkra för att många medelålders svenskar kan tvinga till ofrivillig pension.

Bakgrunden var då nedgången i ekonomin som slagit hårt mot arbetsmarknaden och med en arbetslöshet på 8,4 procent i augusti.

Särskilt hög har den varit för personer i åldrarna 55-64 år.

– För många blir pensionen då den enda utvägen för att klara sig ekonomiskt, vilket kan innebära förlorade tusentals kronor varje månad – både i pension och i lön under tiden man är arbetslös och som pensionär, sade Trifa Chireh, pensionsekonom på Säkra, vid tillfället.

Swedbank gör samma analys

Nu drar Swedbank en snarlik slutsats efter en ny rapport som publiceras på torsdagen.

I rapporten framgår att 75 procent av de som är 55 år eller äldre upplever att det finns “hinder i vägen om de skulle vilja byta jobb”.

Det handlar i synnerhet om att arbetsgivare inte vill ta in folk som närmar sig pensionsåldern.

Samma rapport anger att över hälften av gruppen mellan 55 och 65 år kommer att gå i pension före sin egentliga pensionsålder, inte minst på grund av att orken tar slut.

Och det riskerar att bli dyrt, konstaterar storbanken.

Det behövs bättre möjligheter att byta jobb senare i livet så att även de med krävande arbeten får möjlighet att ställa om, och jobba ihop till en rimlig pension. I vanliga yrken med genomsnittliga löner kan det handla om 3 000-5 000 kronor lägre pension före skatt varje månad om man går i pension två år i förtid, säger Madelén Falkenhäll, ekonom för finansiell hälsa på Swedbank, i en kommentar.

LÄS MER: ”27 procent” – Swedbank bekräftar stor prisökning

Handlar inte om kompetens

Att arbetsgivare inte vill anställa någon som närmar sig pensionsåldern är en uppfattning som delas av fyra av tio 55-plussare, enligt Swedbank.

– Brist på kompetens verkar inte vara ett problem, bara sex procent uppger det som ett hinder. Fördomar mot äldre arbetskraft och att erfarenheten inte värdesätts skulle däremot hindra många från att byta jobb om de ville, säger Madelén Falkenhäll.

Banken beskriver fenomenet som ett “samhällsproblem” att äldres erfarenhet inte värdesätts i den mening att de kan byta jobb sent i karriären.

Vi behöver jobba allt längre och då behöver också arbetsmarknaden tillåta att vi byter jobb högre upp i ålder. För många kan det vara ett sätt att klara att jobba fram till sin pensionsålder, säger Madelén Falkenhäll.

LÄS OCKSÅ: Swedbank uppmanar alla svenskar – gör det här varje månad

Foto: O. Perghel resp MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen