Byggjätte stoppar omedelbart alla projekt

2025 01 08

Byggjätten Serneke Sverige stoppar alla pågående projekt med omedelbar verkan.

Igår meddelade Göteborgs tingsrätt att Serneke Sverige, som ingår i en av landets största byggkoncerner, försätts i konkurs.

Marknadsläget inom den svenska bygg- och fastighetsbranschen har varit utmanande under en längre tid, vilket även har påverkat Serneke Sverige AB, skriver bolaget i ett uttalande.

Allt stoppas 

På onsdagen kommer beskedet att samtliga pågående byggprojekt stoppas omedelbart.

Det bekräftar Serneke Sveriges kommunikationschef Johan Live för Svenska Dagbladet.

Till dess att det kommer ett beslut från advokaten Jörgen Wistrand, som utsetts till konkursförvaltare, kommer byggarbetsplatserna att säkras.

550 anställda

Så sent som i slutet av november tillträdde tyska Mutares SE & C:o som ny ägare av Serneke Sverige.

Redan då var den finansiella situationen usel och läget har inte kunnat vändas – därmed ansåg styrelsen att bolaget måste ansökas om konkurs.

Konkursen drabbar omkring 550 anställda.

– Sedan Mutares tog kontroll över bolaget har den nya ledningen arbetat intensivt med att utreda situationen i Serneke Sverige AB och hitta lösningar på de finansiella problemen, säger Miika Soumonin, styrelseordförande.

"Ingen annan lösning"

Miika Soumonin fortsätter:

– Den finansiella situationen har dock visat sig vara än mer allvarlig än vad som var känt när bolaget förvärvades. Det försämrade läget i bolaget sedan förvärvsavtalet undertecknades i juni har fått negativa spridningseffekter i hela verksamheten, bland annat i form av ett sänkt kreditbetyg och stillastående projekt. 

– De problem som framkommit under våra undersökningar efter att vi övertog kontrollen över bolaget har varit så pass betydande att vi tyvärr inte ser någon annan lösning än att begära Serneke Sverige AB i konkurs.

Storsponsor

Konkursbeskedet skapade inledningsvis oro hos flera aktörer med kopplingar till bolaget.

En av dem är storklubben IFK Göteborg, som sedan 2019 har Serneke Group som huvudsponsor – ett avtal som förra året förlängdes.

Enligt föreningens ekonomichef Marcus Valli påverkas man dock inte av konkursen.

Vår sponsring kommer från ett annat Serneke-bolag i koncernen. Så det är inget som påverkar oss, säger han till Fotbollskanalen.

Foto: Serneke

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen