Chockhöjning för många bilister i Sverige

2023 10 02

För första gången sedan 2016 kommer avgifterna för boendeparkering i Stockholm att höjas.

Det har det rödgröna styret i Stockholms stad beslutat.

Det blir dessutom en ordentlig höjning. Avgifterna höjs med 45 procent.

– Poängen med parkeringsavgifter är att se till att det alltid finns en viss andel lediga parkeringsplatser.

– För att säkerställa framkomligheten i innerstan behöver vi höja avgifterna för boendeparkering

Det säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad i ett pressmeddelande.

Kritiserar beslutet 

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholm, är mycket kritisk till det rödgröna styrets nya beslut. 

– Det blir 50 procent dyrare att ha bil i stan, oavsett om man har en miljöbil eller inte. Steg för steg försvårar man för boende i innerstaden speciellt barnfamiljer som redan har det tufft ekonomiskt.

– Det är varken en vinst för klimatet eller för stockholmarna, framhåller han i en kommentar till SvD.

”Märkbar förändring”

Justeringen av boendeparkeringen avser både bilar och motorcyklar.

Avgiften för bilar höjs med 500 kronor per månad, från 1 100 till 1  600 kronor

Avgiften för motorcyklar höjs med 125 kronor per månad, från 275 till 400 kronor. 

Prishöjningen innefattar Kungsholmen, Vasastan, Södermalm, Östermalm, City och Gamla stan.

– Det är en märkbar förändring, men det tål att påminnas om att boendeparkering är en mycket kraftfull rabatt jämfört med den vanlig taxan för gatuparkering. Även efter den här justeringen kommer boendeparkering att vara starkt subventionerat, säger Lars Strömgren.

Samtidigt som boendeparkeringen höjs sänker MP, S och V  avgiften för nyttoparkeringstillstånd i Stockholm. 

Avgiften för nyttoparkeringstillstånd sänks med 2 500 kronor per år och maxtiden förlängs från två till tre timmar.

Dramatisk höjning i Uppsala 

För bilister i Uppsala kan det även bli betydligt dyrare att parkera.

I alla fall för dem som parkerar fel.

Gatu- och samhällsmiljönämnden föreslår att p-avgifterna i Uppsala ska höjas med uppemot 50 procent, rapporterar SVT.

–  Efter att vi inte har höjt felparkeringsavgifterna under tio års tid, så är det dags att ta det steget nu för att fortsätta ha en bra trafiksituation, säger Rafael Waters (S), ordförande gatu- och samhällsmiljönämnden, till tv-kanalen.

Foto: A. Nygård 

Text: Redaktionen


02dec25

JUST NU: Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen


Fiasko för USA – 100 miljarder dollar saknas

2025 12 02

I april lanserade USA:s president Donald Trump nya handelstullar mot världens länder.

Några månader senare presenterade Vita huset en optimistisk prognos.

I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Nu sågas Vita husets prognos.

Tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, enligt Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser.

Sifran innebär att Vita husets prognos ligger omkring 100 miljarder dollar fel. 

– Tullintäkterna ligger dramatiskt under Vita husets ursprungliga förväntningar och genererar ungefär 100 miljarder dollar mindre än beräknat, fastslår analysen.  

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa 

Trump har tvingats backa

Den kraftiga minskningen förklaras framför allt av president Trumps omsvängning kring vissa tullsatser.

Sedan lanseringen av tullarna i april har presidenten gått med på att sänka flera tullavgifter. Justeringarna innebär att den genomsnittliga aktiva tullsatsen (AETR) ligger på 12 procent – hela 8 procentenheter lägre än den förväntade genomsnittsnivån på 20 procent som beräknades i våras.

Den amerikanska tidskriften Fortune pekar dessutom ut ytterligare tre förklaringar:

1, Importen från Kina har rasat med 30 procent jämfört med 2024.  

2, Mexiko och Kanada följer frihandelsavtalet NAFTA i högre grad än väntat.  Exporten till USA håller sig oftare än väntat inom avtalets ramar och blir därmed tullbefriad. Samtidigt har både Kanada och Mexiko minskat exporten av tullbelagda varor till USA.

3, USA:s import av tullbefriade varor har ökat kraftigt, exempelvis mikrochip till AI. Dessa varor utgör nu 9 procent av landets totala import – en markant ökning från 4 procent förra året. 

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen