Chockhöjning för många bilister i Sverige

2023 10 02

För första gången sedan 2016 kommer avgifterna för boendeparkering i Stockholm att höjas.

Det har det rödgröna styret i Stockholms stad beslutat.

Det blir dessutom en ordentlig höjning. Avgifterna höjs med 45 procent.

– Poängen med parkeringsavgifter är att se till att det alltid finns en viss andel lediga parkeringsplatser.

– För att säkerställa framkomligheten i innerstan behöver vi höja avgifterna för boendeparkering

Det säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad i ett pressmeddelande.

Kritiserar beslutet 

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholm, är mycket kritisk till det rödgröna styrets nya beslut. 

– Det blir 50 procent dyrare att ha bil i stan, oavsett om man har en miljöbil eller inte. Steg för steg försvårar man för boende i innerstaden speciellt barnfamiljer som redan har det tufft ekonomiskt.

– Det är varken en vinst för klimatet eller för stockholmarna, framhåller han i en kommentar till SvD.

”Märkbar förändring”

Justeringen av boendeparkeringen avser både bilar och motorcyklar.

Avgiften för bilar höjs med 500 kronor per månad, från 1 100 till 1  600 kronor

Avgiften för motorcyklar höjs med 125 kronor per månad, från 275 till 400 kronor. 

Prishöjningen innefattar Kungsholmen, Vasastan, Södermalm, Östermalm, City och Gamla stan.

– Det är en märkbar förändring, men det tål att påminnas om att boendeparkering är en mycket kraftfull rabatt jämfört med den vanlig taxan för gatuparkering. Även efter den här justeringen kommer boendeparkering att vara starkt subventionerat, säger Lars Strömgren.

Samtidigt som boendeparkeringen höjs sänker MP, S och V  avgiften för nyttoparkeringstillstånd i Stockholm. 

Avgiften för nyttoparkeringstillstånd sänks med 2 500 kronor per år och maxtiden förlängs från två till tre timmar.

Dramatisk höjning i Uppsala 

För bilister i Uppsala kan det även bli betydligt dyrare att parkera.

I alla fall för dem som parkerar fel.

Gatu- och samhällsmiljönämnden föreslår att p-avgifterna i Uppsala ska höjas med uppemot 50 procent, rapporterar SVT.

–  Efter att vi inte har höjt felparkeringsavgifterna under tio års tid, så är det dags att ta det steget nu för att fortsätta ha en bra trafiksituation, säger Rafael Waters (S), ordförande gatu- och samhällsmiljönämnden, till tv-kanalen.

Foto: A. Nygård 

Text: Redaktionen


JUST NU: Europa bjuder in Putin i värmen igen

2025 11 23

Europa bjuder nu in Vladimir Putin till G8 igen.

USA har som bekant framfört ett fredsförslag till Ryssland och Ukraina.

Samtidigt har de europeiska länderna kommit med ett eget motförslag.

Européerna vill bjuda in Vladimir Putin i värmen igen – Ryssland är välkomna tillbaka till G8 vid ett eventuellt fredsavtal uppbyggt av de europeiska länderna, rapporterar The Telegraph på söndagen.

Bjuder in Putin

Europa har erbjudit sig att bjuda in Vladimir Putin tillbaka till vad som på nytt kan bli G8 istället för G7 vid ett potentiellt fredsavtal för att avsluta kriget i Ukraina. 

Erbjudandet till Ryssland, som uteslöts från det politiska forumet efter annekteringen av Krym, framfördes under förhandlingar i Genève på söndagen. 

Det var ett av ett antal eftergifter som gjordes av europeiska ledare i ett motförslag efter den fredsplan mellan USA och Ryssland som läckte ut förra veckan.

“Bästa mötet hittills”

Den europeiska planen, som brittiska tjänstemän hjälpte till att utforma, anger att Ryssland ska "progressivt återintegreras i den globala ekonomin" innan G8 nämns.

USA:s utrikesminister Marco Rubio är nöjd med utvecklingen.

– Jag tror att detta är ett mycket, mycket meningsfullt, jag skulle säga, förmodligen det bästa mötet och dagen vi har haft hittills under hela den här processen, ända sedan vi först tillträdde i januari, säger han.

Läs mer: Sju tunga bakslag för Trump – ”Sämre än Biden”

Blev G7

G7 grundades efter OPEC:s oljeembargo 1973 som ett forum för de rikaste nationerna att diskutera kriser som påverkade världsekonomin.

Medlemmar är Frankrike, Italien, Japan, Kanada, Storbritannien, Tyskland och USA.

Gruppen hette tidigare G8 – men blev G7 sedan Ryssland uteslöts.

Tar över

Varje år övertar ett annat medlemsland ordförandeskapet i gruppen, sätter prioriteringar och organiserar toppmöten. 

Kanada tog över ordförandeskapet från Italien under 2025, uppger Reuters.

Läs mer: Putin går emot Trump – har skickat 120 ryssar

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Åkesson och Pourmokhtari oense – om bilar

2025 11 23

Jimmie Åkesson (SD) och Romina Pourmokhtari (L) håller inte med varandra.

Och sprickan har med bilar att göra.

Som bekant har EU tidigare infört ett mål om att fasa ut fossildrivna bilar till 2035.

Men uppgifter pekar på att EU kan vara på väg att ändra målet, någonting som Jimmie Åkesson (SD) och Romina Pourmokhtari (L) är oense om, rapporterar SVT.

Åkessons syn

Sverigedemokraternas partiledare vill att det omdebatterade förbudet mot förbränningsmotorer ska hävas.

Han välkomnar att vinden har vänt och att flera aktörer nu vill att EU ska ändra på förbudet.

– Flera länder backar från det här och andra fullständigt verklighetsfrånvända beslut, säger Åkesson.

SD-ledaren tror att det kommer ändras så småningom, och “ju förr desto bättre”.

Är oense

En som tycker annorlunda är den liberala klimatministern Romina Pourmokhtari.

Hon anser till skillnad från Åkesson att det är viktigt att Sverige “håller kursen”.

– Fler partier i svensk politik, även till höger, kanske kan lägga ”kulturkriget” åt sidan och fokusera på svenska intressen, säger hon.

– Då blir det väldigt tydligt att man borde vara för den här lagstiftningen.

Läs mer: FÖRSLAG: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Missnöje i Tyskland

Den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé har sagt att en vändning kan vara att vänta.

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz menar enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Tidöparti kräver: Mer pengar till asylsökande

Foto: Foto: Circle K resp Ninni Andersson Regeringskansliet resp Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen