Cloetta slutar tillverka älskad fika-klassiker

2023 07 05

Ett klassiskt svenskt tilltugg till fikan går i graven.

Livsmedelsföretaget Cloetta producerar bland annat choklad, konfektyrer och nötter.

Några av dess mest älskade produkter är exempelvis chokladkakorna Plopp, Kexchoklad och Ahlgrens bilar.

Men nu är det slut på tillverkningen av en av Cloettas mest ikoniska varor, rapporterar matsajten Tjock.se.

Stopp efter 90 år

Det gäller klassikern Mums-Mums – skumbollen som består av chokladdoppat äggviteskum med kexbotten.

Beskedet markerar slutet på en lång era då Mums-Mums har tillverkats sedan 1933.

Efter 90 år på marknaden blir det inget mer.

– Man tillverkade Mums-Mums i Cloettas fabrik i Ljungsbro och i förra veckan var det den sista tillverkningsdagen, skriver Tjock.se.

Dålig lönsamhet

Den som tycker om Mums-Mums gör med andra ord bäst att illa kvickt handla produkten i sin lokala livsmedelsbutik.

För när den väl är slut i butikshyllan är det alltså slut på riktigt.

Anledningen till beslutet var dock relativt självklart för Cloetta.

– Mums-Mums har sett en minskad efterfrågan och lönsamheten har varit låg, framhåller Cloetta enligt Tjock.se.

Försvinner

Michaela Ekelund, Cloettas kommunikatör, vidareutvecklar motiveringen för tidningen Corren.

– Beslutet om att sluta tillverka Mums-Mums beror på flera faktorer.

– Sammantaget gör detta att vi inte har möjlighet att behålla Mums-Mums i sortimentet.

Kan göra egna

För den som dock verkligen inte kan få nog av Mums-Mums är det fullt möjligt att göra egna varianter.

Det menar kocken Camilla Hamid, som ofta syns i TV4:s Nyhetsmorgon. 

– Busenkla att göra och löjligt goda att äta! uttrycker hon om receptet som du kan hitta här. 

Anor från 1800-talet

Cloettas verksamhet i Sverige startade redan 1873. 

Idag har man drygt 650 anställda som arbetar på kontoret i Malmö.

– Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal, beskriver man sig själva på sin hemsida.

Foto: Cloetta

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 06 14

Nu uppmärksammas nya bluff-sms.

Flera välkända organisationer har under den senaste tiden fått sina varumärken kapade av bedragare som vill lura folk på pengar.

Tidigare i veckan gick exempelvis Folksam ut med en varning för sådana bedrägerier.

Nu kommer en ny varning om att många svenskar för närvarande får samma bluff-sms.

Det rapporterar Råd & Rön.

Samma sms

Det är hyrbilsjätten Hertz vars varumärke nu har kapats.

Bedragarna skickar ut meddelanden till människor med förhoppningen att tilltänkta offer ska lyda instruktionerna i meddelandet.

På så sätt kan bedragarna komma i kontakt med personerna och i slutändan försöka lura dessa på pengar.

Så lyder meddelandet

Så här lyder meddelandet som nu skickas ut och som ser ut att komma från Hertz:

– Vi behöver komma i kontakt med dig gällande hyrbil (angett registreringsnummer, reds, anm). Kontakta oss omgående. Mvh Hertz hyrbilar.

Det rör sig alltså om ett bluff-sms och inga uppmaningar eller instruktioner bör följas.

Istället bör den som tar emot ett sådant meddelandet radera det direkt eller anmäla det till polisen.

Brottsvinsterna minskar

För första gången sedan 2020 noterades under fjolåret en minskning av brottsvinsterna för bedrägerier. 

Vinsterna för år 2024 var cirka 6,3 miljarder, vilket är 16 procent lägre än året innan då vinsterna var cirka 7,5 miljarder kronor.

– En bidragande orsak är det arbete som bedrivs för att göra det svårare för bedragare att genomföra den här typen av brott, säger Viktor Lundberg, operativ koordinator på polisens nationella bedrägericentrum.

Även annonsbedrägerier

Också annonsbedrägerier minskar kraftigt med 37 procentenheter jämfört med 2023.

– Annonsbedrägerierna har minskat i antal men brottsvinsterna från annonsbedrägerierna har minskat mer, säger Lotta Mauritzon, samordnare på Nationellt bedrägericentrum.

– Polisen har arbetat brottsförebyggande tillsammans med flera aktörer på marknaden för att motverka annonsbedrägerier. Det verkar som att vi är på rätt väg.

Foto: Utsman Media

Text: Redaktionen


Tog godis med händerna i butik – så mycket tvingas han betala

2025 06 14

En man åtalas efter att ha tagit godis med händerna i en affär.

Svenskarna är som bekant galna i godis och stora mängder konsumeras varje år.

Nu kommer besked om att en man åtalas efter att ha kört ner händerna i en lösgodisbehållare i en butik.

Det rapporterar Sveriges Radio.

I Halland

Det var i februari tidigare i år som händelsen skedde i Halland.

Mannen i fråga använde inte skopan – utan sina händer för att lyfta godis från behållaren.

Varorna kunde därefter enligt butiken inte säljas vidare – och fick slängas istället för att säljas till kunder.

Man åtalas

Nu åtalas en man för det hela.

Mannen krävs på skadestånd på 1 500 kronor med anledning av att ha förstört godiset.

Det framgår i åtalet som lämnats in till Halmstads tingsrätt att mannens agerande i butiken ledde till att varorna inte kunde säljas vidare – och att han därför bör straffas.

Att kunder rör oskyddade varor med händerna är ett problem i många butiker runt om i landet.

Ett annat problem är den ökade otryggheten i dagligvaruhandeln.

Ica-handlaren Conny uppger att det sker ungefär 130 brott dagligen varje år på Ica Kvantum i Märsta.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre”

Viss minskning

Under 2023 uppgick det totala försäljningsvärdet av livsmedel och drycker till 384 miljarder kronor. 

Detta var en ökning med cirka 28 miljarder kronor eller 7,9 procent jämfört med 2022.

Justerat för prisökningar minskade dock den totala livsmedelsförsäljningen med 3,8 procent.

“Köpte mindre”

Jämfört med 2022 minskade svenskens godisinköp med 78 kronor per person och år.

– Godis är en av de varor som den genomsnittliga svensken köpte mindre av under 2023, framhåller Statistiska centralbyrån.

– Försäljningen av godis per person justerat för prisförändringar gick från 1 908 kronor år 2022 till 1 830 kronor 2023, vilket innebär en minskning med 6,50 kr per månad. Istället valde svensken att köpa mer frukt än tidigare år.

Foto: C. Schwarz

Text: Redaktionen