Glasburkar försvinner från Coops butikshyllor

2024 07 02

Flera varor i Coops butikshyllor kommer få nya förpackningar.

Glasförpackningar ska bytas ut mot tetrapack i stor utsträckning.

Först ut är pastasåserna Arrabiata, Basilicata, Verdure, All’aglio, Classico samt Coop Pizzasås.

Samtliga produkter kommer gå från glas till tetrapack.

Förändringen är en del av en stor satsning från Coop.

– Redan i april började förändringen synas i Coops butiker, och fler kommer följa under hösten. Från vecka 15 2025 kommer samtliga pastasåser som nämns ovan ha fått ny förpackning, framhåller butikskedjan i en kommentar.

Därför ändras förpackningarna

Syftet med skiftet till pappersförpackningar är att uppnå ett minskat klimatavtryck.

Den nya förpackningslösningen leder till uppemot 80 procent lägre CO2-utsläpp, enligt butikskedjans beräkningar.

– På Coop ser vi alltid över vad vi kan göra för att fortsätta ta vårt ansvar och utvärdera vad och var i kedjan vi kan göra förbättringar. Förändringen sker på nordisk nivå vilket gör effekten extra stor så klart, säger Minna Björklund, chef sortiment EVM på Coop Sverige.

Enligt Björlund kommer de nya förpackningarna även möjliggöra bättre förvaring såväl i transport från terminal som i hemmen.

Dessutom minskar transporterad vikt avsevärt, betonar Coop-chefen.

– Vi kan rymma i snitt 64 procent mer på varje pall och sänker även våra inköpskostnader för förpackningslösningen, säger Minna Björklund.

Fakta: Så minskar klimatavtrycket med de nya förpackningarna

Minskning i glas: 77 ton

Minskning i CO2-utsläpp: 51 865 kilo

Minskning i antal pallar: 136

Minskning i antal lastbilar: 4

Källa: Coop

Foto: Coop

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen