10okt2025

Coop presenterar storsatsning – ska hjälpa kunderna

2023 09 18

Från den 18 september till den 1 oktober ska det bli enklare att handla svenskproducerade råvaror och livsmedel på Coop.

Butikskedjan går fram med en ny satsning för att underlätta för kunderna.

För att gagna såväl kunder, produktion, företag och handeln i Sverige kommer svenskproducerade varor att prydas med märket ”Från Sverige”.

Det uppger Coop i ett pressmeddelande. 

Varor som märks med "Från Sverige" är odlat, fött och uppvuxet, förädlat, förpackat samt kontrollerat i Sverige.

Undersökning ger tydlig indikation

I ett pressmeddelandet hänvisar Coop till opinionsinstitutet Demoskop Attitydundersökning från 2023.

Enligt undersökningen letar närmare 60 procent av svenska folket alltid efter svenskt ursprung när de handlar livsmedel.

– Med tydligare butiksexponering gör vi det enklare för våra kunder och medlemmar att göra medvetna val av produkter.

– Genom att välja till exempel kött och mjölk från Sverige bidrar det till att stärka den svenska livsmedelsproduktionen och den svenska självförsörjningsförmågan. Så kom ihåg att titta efter märket när du handlar, säger Mattis Bergquist, Hållbarhetschef Coop Sverige.

I dag har Coop cirka 12 000 produkter som är godkända för märkningen ”Från Sverige”. 

Ägs av medlemmarna

Coop är en av Sveriges största livsmedelskedjor med cirka 800 butiker.

Butikerna ägs av 3,8 miljoner medlemmar.

Tre matjättar dominerar

I dag dominerar tre stora aktörer – Ica, Coop och Axfood – den svenska livsmedelsmarknaden.

Matjättarna äger över 90 procent av marknaden.

Ica är den i särklass största aktören. Livsmedelskedjan äger över 50 procent av marknaden.

Coop är den näst största aktören med en marknadsandel på cirka 20 procent.

Axfood är tredje störst och beräknas äga drygt 16 procent av marknaden.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: “Zelenskyj kommer att säga ja”

2025 11 22

USA tror att Ukraina kommer att säga ja till det nya fredsförslaget.

En ny plan med 28 punkter har ställts fram av Trump-administrationen för att försöka få slut på kriget i Ukraina.

I Europa har reaktionerna på planen varit stora, då den kräver omfattande ukrainska eftergifter.

Men Zelenskyj kan ändå vara på väg att säga ja, menar amerikanska tjänstemän.

“Kommer säga ja”

Trump-administrationen anser att tidpunkten är inne för att pressa Ukraina till ett fredsavtal.

Detta då president Volodymyr Zelenskyj är "särskilt svag på hemmaplan" och plågas av en korruptionsskandal som utgör det mest direkta hotet mot hans ledarskap sedan Ryssland invaderade 2022, rapporterar Politico.

– Ukrainarna kommer att behöva acceptera avtalet med tanke på svagheten i Zelenskyjs nuvarande position, säger en tjänsteman i Vita huset.

“Ska gå med”

Tjänstemannen fortsätter.

– Det antyddes starkt för ukrainarna att USA förväntar sig att de ska gå med på ett fredsavtal. Eventuella ändringar kommer att beslutas av presidenten själv.

Läs mer: Rykten exploderar – USA:s sändebud raderar inlägg omedelbart

Mindre än en vecka

USA:s president Donald Trump har gett Ukraina mindre än en vecka på sig att acceptera hans plan, uppger CNN.

Den 28-punktsplan som Trump har lagt fram sätter press på Kyiv att avträda territorium, begränsa storleken på sin militär och lova att inte gå med i Nato i utbyte mot ett slut på kriget, vilket är krav som Kreml länge har haft.

“Måste gilla det”

På fredagen höll Zelenskyj ett tal till nationen där han sade att Ukraina står mellan att förlora sin värdighet och att förlora sin främsta partner – USA.

– Han kommer att bli tvungen att gilla det. Och om han inte gillar det, då får de väl bara fortsätta strida, antar jag, säger Donald Trump om saken.

Läs mer: Krym under attack – rysk militärhelikopter utslagen

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


23 november 2025

Miljonsatsar på ny svensk tv-kanal

2025 11 22

En ny tv-kanal ska utmana SVT.

Public service-kanaler som SVT väcker ibland hård kritik för sin journalistik, inte minst från högerhåll.

Nu meddelar en politisk profil att han storsatsar på en ny kanal som ska utmana public service.

Satsar på ny kanal

Högerdebattören och youtubern Henrik Jönsson storsatsar på en ny kanal, rapporterar Expressen.

Kanalen heter ”100 procent” och ska bli en alternativ tv-kanal med opinionsbildning och underhållning ur ett högerperspektiv.

Fem investerare har gått in med ”många miljoner” i satsningen, uppger Henrik Jönsson.

Man har en stor studio i närheten av SVT och har investerat i robotkameror, modulär inredning och egen redaktion bestående av cirka tio personer.

Även om kanalen är partipolitiskt oberoende kommer den att stödja högersidan i valet 2026.

– Jag kan inte tala för alla här men jag personligen tycker att det vore betydligt mindre dåligt om högern kunde sitta kvar vid regeringsmakten än att vi får en dystopisk rödgrön regering igen, säger Henrik Jönsson till tidningen.

LÄS OCKSÅ: Har tiotusentals ägare - bolag kan försvinna från börsen

Framstående profiler

En rad framstående högerprofiler uppges ha knutits till projektet. Bland dessa finns Moderaternas tidigare riksdagsledamot Hanif Bali, som ska leda en gameshow.

Komikern Viktor Klemming har också anslutet sig och ska leda ett fredagsprogram. Även Jan Emanuel och komikern Aron Flam kopplas till projektet.

Istället för betalvägg ska kanalen ha en ”frivillig public service”-avgift på 1 249 kronor.

Henrik Jönsson menar att kanalen kan utmana SVT, trots en betydligt lägre budget.

– Vår output här kommer inte att gå att skilja från någonting som de gör på public service förutom att vi opererar på en fraktion av deras budget. För att vi är entreprenörer och kan få varje krona att räcka längre, säger Henrik Jönsson till tidningen.

Kanalen har premiär på måndag med en intervju med ministern Anna Tenje (M).

Hård kritik mot public service

Henrik Jönsson har ofta riktat hård kritik mot traditionella medier, särskilt mot SVT, där han själv blivit utfrågad i programmet ”30 minuter”.

Jönsson menar att partiskhet bland journalister i skattefinansierade medier hotar trovärdigheten.

Han var bland annat kritisk när journalister från bland annat SVT skrev under ett upprop rörande kriget mellan Hamas och Israel.

– Omdömeslösheten hos de public service-journalister som signerat uppropet är inte heller ett enstaka misstag, utan ett återkommande fenomen, skrev Henrik Jönsson i en debattartikel i GP tidigare i år.

Opinionsbildande journalistik är bra, men om man samtidigt aspirerar på neutralitet blir det fel, menar han.

LÄS OCKSÅ: "Aktiverar beredskapsplan" - tung konkurs i Sverige

Foto: Glenn Carstens-Peters

Text: Redaktionen