Då kan Ukraina vinna kriget – behöver tre saker

2023 09 03

En brittisk general ger sin syn på kriget i Ukraina.

Det är den pensionerade brittiske generalen Richard Barrons som uttalar sig om situationen.

Han menar att Ukraina inte kommer att kunna vinna kriget mot Ryssland i år, men att det är mycket möjligt år 2024 eller 2025.

Han pekar ut tre saker som Ukraina måste lösa innan de kan segra.

Det rör sig om ett behov av luftvärn, artilleriammunition och utrustning som kan ta hand om minor, rapporterar Financial Times.

“Kan besegras”

Många har menat att den ukrainska motoffensiven går för långsamt, samtidigt som styrkorna gör framsteg i de södra och östra delarna av landet.
Barrons har kommenterat den pågående motoffensiven.

– Ukrainas nuvarande motoffensiv kommer inte att kasta ut Ryssland, inte för att någon förväntade sig det. Det är inte heller troligt att ockupationen kommer att halveras före vintern, vilket kan ha varit ett av de mer optimistiska målen. Det har dock visat hur den ryska armén kan besegras.

Måste förhindra dödläge

Vidare menar Barrons att Ukraina gör bäst i att vara säkra på att de har tillräckligt material och manskap innan de agerar.

Ukraina måste stärkas, eller Ryssland försvagas, för att undvika dödläge.

– Den nuvarande motoffensiven visar att Putins ockupation kan besegras. Det kommer att ta längre tid och kosta mer än vi hoppats, men hoppet räcker inte. Väst måste nu engagera sig i den hårdare kampanjen framöver eller döma Ukraina till att slåss utan utsikter att vinna.

“Vi avancerar”

Ukraina har riktat kritik mot de som menat att motoffensiven går för långsamt.

– Oavsett vad någon säger så går vi framåt, och det är det viktigaste. Vi är på väg, säger president Volodymyr Zelenskyj enligt CNN.

Han får stöd av amerikanska tjänstemän som framhåller att de sett “tydliga framsteg”.

Fortsatta attacker

Ryssland fortsätter att rikta attacker mot flera delar av Ukraina.

Under helgen har missiler slagit ner i bland annat Donetsk och Odessa.

Foto: President of Ukraine Office

Text. Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen