19nov2025

Dåliga nyheter för folk som kör elbil

2025 04 16

En ny trend i kombination med en kommande prischock utgör dyster läsning för många elbilsägare.

Ofta har det varit mer ekonomiskt fördelaktigt att ladda elbilen på station jämfört med att tanka en bensinbil.

Åtminstone sett till kostnaden för fordonet per mil.

Men så är inte längre fallet.

Det visar en ny genomgång från Privata Affärer som publiceras under onsdagen.

Enligt den uppdaterade kalkylen har snabbladdning på station blivit tio öre dyrare sedan början av 2024, samtidigt som bensinpriset under motsvarande period sjunkit med tio procent.

Riskerar prischock

I bakgrund av de nya siffrorna konstaterar tidningen därmed att milkostnaden numera är något dyrare för elbilen, baserat på laddning vid bensinstation.

Snabbladdningen bedöms i uträkningen kosta 11,02 kronor per mil medan bensinpriset ligger på 11,38 kronor per mil.

Visserligen har dock hushåll med tillgång till laddare hemma en bränslerabatt på drygt 75 procent i förhållande till bensinbilen.

Men det kan också sättas i relation till den prischock som kan drabba elbilsägare den närmaste tiden.

Ny modell

Från och med 1 januari 2027 ska nämligen alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift. Flera av dem har den redan på plats.

Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.

Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor. 

LÄS MER: Tyskt bilmärke i konkurs efter 43 år

500 kronor i månaden

Den nya avgiften riskerar att slå mot elbilsägare.

Effektavgiften – som många elnätsjättar redan infört – kan leda till att laddningen av elbilen blir betydligt dyrare, enligt låneförmedlaren Lendo som hänvisar till en analys från elbolaget Tibber.

Enligt analysen riskerar elbilsägare att få elnätsavgifter som är över 500 kronor dyrare per månad.

– En elbilsägare som laddar sin bil under dagen med hög effekt skapar en effekttopp på ungefär 12–13 kW. Enligt Ellevios nya effekttariff innebär detta att man får betala cirka 1 421 kronor bara i elnätsavgift – och det exkluderar kostnaden för själva elen, säger Tobias Aspenberg, elbilsexpert på Tibber. 

– Laddar man i stället under natten blir elnätsavgiften cirka 893 kronor.

LÄS MER: Hushållen förvarnas – chockräkning på väg

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


19nov2025

JUST NU: Ryssland tvingas till akut åtgärd – erbjuder 40 procent

2025 11 19

Ryssland rear ut sina naturtillgångar till Kina.

Ryssland har stora utmaningar med att dra in pengar till landets krigskassa.

Stora företag i landet tvingas minska eller helt pausa sin verksamhet då efterfrågan stagnerat, mycket på grund av de hårda sanktionerna från väst.

För några veckor sedan kom rapporter om att Ryssland reade ut sin olja för ett få den exporterad.

Nu rear man också ut sin naturgas.

– Det ryska företaget Novatek erbjuder stora rabatter till kinesiska köpare av energiråvaror för att exportera sin gas, rapporterar Reuters, med hänvisning till anonyma källor.

Jätterea

Köpare i Kina importerar alltså nu den ryska gasen med stora rabatter.

– Enligt dessa källor har det ryska företaget sänkt priserna med mellan 30 och 40 procent sedan augusti. Innan rabatterna hade de inte sålt något alls, rapporterar Reuters.

Både EU och USA har infört sanktioner mot det ryska bolaget.

LÄS OCKSÅ: Ryssland rasande – ”ni har förstört i 12 år”

Nära partnerskap

Bandet mellan Kina och Ryssland har många gånger verkat gränslöst.

Men i förra månaden kom rapporter om att Kina har börjat begränsa sin import från grannen i norr.

– Kina har begränsat tillgången på högteknologisk utrustning, även om detta sällan diskuteras offentligt, uppgav Ildar Nuriev, ägare av det ryska maskinverktygsföretaget Tatpromstan, rapporterade Newsweek.

Framgång för sanktionerna

Kinas begränsning kan ses som en framgång för västerländska sanktioner med syftet att försvaga den ryska krigskassan.

Exporten till Kina har de senaste åren hjälpt Ryssland att hålla igång sin ekonomi.

– Ändå har många kinesiska företag visat att de inte är immuna mot västerländska påtryckningar som syftar till att urholka Rysslands krigföringsförmåga, framhåller Newsweek.

– Ryska importörer har rapporterat växande svårigheter att göra transaktioner med kinesiska banker sedan förra året, och exporten av varor med både civila och militära funktioner till Kinas grannländer har också i allt större utsträckning stött på problem.

LÄS OCKSÅ: Rysk vara väller in i Europa – och det är varken gas eller olja

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


19nov2025

Elbilar kör för snabbt – begränsning föreslås

2025 11 19

Elbilarna har en helt annan acceleration än många bensin- och dieseldrivna bilar.

Nu kommer ett förslag om att accelerationen behöver begränsas.

Det är storproducenten Kina som driver den nya begräsningen och bakgrunden är att öka säkerheten i trafiken, rapporterar Vi Bilägare.

Förslaget innebär bland annat att nya elbilar ska ha en spärr som begränsar bilens acceleration.

– Kinas har utarbetat nya nationella säkerhetsstandarder för motorfordon som inkluderar betydande begränsningar av accelerationsförmåga och förbättrade säkerhetsåtgärder för elfordon, rapporterar nyhetssajten Car News China.

Fem sekunder

Enligt förslaget ska nya bilar, både rena elbilar och hybrider, ha en spärr som gör att accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen ska ta minst 5 sekunder.

– Denna åtgärd syftar till att minska säkerhetsriskerna kopplade till överdriven acceleration, framhåller nyhetssajten.

Många elbilar, också vanliga familjebilar som exempelvis Volvo EX30 och Tesla Model Y, har idag snabbare acceleration än vad som kan komma att tillåtas hos kinesiska tillverkare framöver, uppger Vi Bilägare.

Andra krav

I det kinesiska förslaget finns också andra krav för framtidens elbilproduktion.

Till exempel ska motorns strömförsörjning strypas direkt om hastigheten sjunker väldigt snabbt.

Alla dörrar på bilen ska också ha ett handtag med mekanisk funktion, så att det går att öppna även om bilen skulle sakna ström.

Förslaget ligger just nu i en utredningsprocess, och inget beslut har fattats ännu.

LÄS OCKSÅ: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Elbilar i Sverige

I oktober minskade försäljningen av nya personbilar i Sverige jämfört med föregående år.

– I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman, i ett uttalande.

Men när det gäller eldrivna bilar är försäljningen kvar på fjolårets nivå.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, uppger Mobility Sweden.

– Laddhybriderna har haft en kraftig volymökning och står nu för 27 procent av årets nyregistreringar – den högsta andelen i Europa.

LÄS OCKSÅ: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: My Energy

Text: Redaktionen