Danmark larmar om dödlig sjukdom – ansågs utrotad

2025 05 22

Den dödliga sjukdomen difteri ansågs länge vara nästintill utrotad.

Nu tycks dock sjukdomen vara på uppgång i Europa.

Tyska hälsovårdsmyndigheter rapporterar om ett potentiellt utbrott av difteri. I år har fem fall av den sällsynta sjukdomen bekräftats i landet. Sedan 2022 har över hundra fall rapporterats och tre personer har avlidit i sjukdomen. 

Nu slår Danmark larm.

Statens Serum Institut (SSI) – danska motsvarighet till Folkhälsomyndigheten – uppmanar läkare att följa utvecklingen noggrant.

– Baserat på den rådande situationen i Tyskland och den nära geografiska kopplingen till Danmark uppmanas läkare att ägna ökad uppmärksamhet åt sjukdomen difteri, framhåller myndigheten i ett uttalande.

Spåras till 2022

De första fallen i Tyskland upptäcktes hos troligtvis ovaccinerade migranter och asylsökande från Afghanistan.

Nu har sjukdomen spridit sig till andra delar av befolkningen.  

– Huvudsakligen hemlösa, inklusive hemlösa drogmissbrukare, har smittats i och runt Frankfurt. Utbrottet har kunnat spåras tillbaka till bakteriestammar som upptäcktes bland migranter år 2022, skriver SSI.

Fakta: Difteri

Difteri i Sverige:

- Difteri är en mycket allvarlig sjukdom. Dödligheten är 5–10 procent bland de som drabbas av luftvägsdifteri. Sjukdomen var vanlig i Sverige i början av 1900-talet och dödade årligen tusentals barn.

- Difteri orsakas av vissa arter av korynebakterier som kan bilda ett toxin (bakteriegift) som kan skada flera organ.

- För att man ska bli smittad krävs nära kontakt med en person som insjuknat i, eller är smittad med, difteri. Man kan även smittas genom indirekt kontakt via saliv, till exempel om man delar glas, en flaska eller en cigarett. 

Vanliga symptom:

- Difteri kan ge en svalginfektion eller en hudinfektion. De första symtomen vid en svalginfektion brukar uppträda två till fem dagar efter att man blivit smittad. I början liknar sjukdomen vanlig halsfluss. Vid svår infektion får man dock tjocka beläggningar i svalget och luftrören som gör det svårt att andas (så kallad äkta krupp). I svåra fall kan det leda till att man kvävs till döds. Difteritoxinet kan skada flera organ och orsaka komplikationer såsom hjärtmuskelinflammation, nervförlamningar samt njurskador.

- Huddifteri kan orsaka svårläkta sår men leder sällan till svår sjukdom.

- Sjukdomen behandlas med antibiotika men antibiotikabehandlingen påverkar inte det toxin som redan spridits i kroppen, vilket gör att sjukdomsförloppet ändå kan vara långdraget. Man blir normalt smittfri efter en antibiotikabehandling. När behandlingen är avslutad tas kontrollprov från svalget. Vid svåra fall kan behandling med ett difteriantitoxin bli aktuell.

- Inkubationstiden (tiden från man smittas tills man blir sjuk) är vanligtvis 2-5 dagar.

Vaccination:

- Tack vare förbättrad hygien och allmän vaccination är difterifall numera mycket ovanliga i Sverige. 

- Vaccination mot difteri ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn. Vuxna rekommenderas en påfyllnadsdos vart 20:e år.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Foto: O. Kononenko

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen