Trump ställer ultimatum till Sverige och Europa

2024 12 20

Donald Trump vänder sig direkt till Sverige och övriga medlemsstater i EU.

Hans budskap är både hotfullt och glasklart.

Om EU inte börjar köpa gas och olja från USA så kommer det att bli hårda konsekvenser.

– Jag sade till Europeiska unionen att de måste kompensera för sitt enorma underskott gentemot USA genom att köpa vår olja och gas i stor skola. Annars är det TULLAR hela vägen!!!

Det dundrar den tillträdande presidenten på sin egen sociala medieplattform Truth Social.

"Kommer få betala dyrt"

Det är inte första gången Donald Trump ställer ett liknande ultimatum till Europa.

Strax före det amerikanska presidentvalet påtalade republikanen att samtliga medlemsländer i EU kommer att få betala ett högt pris om inte deras inställning till USA förändras drastiskt.

Trump talade då i generella termer om att EU inte köper tillräckligt med varor som exporteras från USA.

– De (EU) tar inte våra bilar. De tar inte våra lantbruksprodukter. De säljer miljontals och åter miljoner bilar i USA. Nej, nej, nej. De kommer att få betala ett stort pris, sade Trump i oktober enligt Reuters.

"Trumps ömsesidiga handelslag"

Donald Trump lovade i samma veva att införa en ny lag: “Trumps ömsesidiga handelslag”.

Han har även lovat att införa en tull på 10 procent på import från alla länder. Undantaget är Kina där tullimporten föreslås på 60 procent.

Ekonomer har varnat för att en sådan åtgärd skulle slå mot leveranskedjor över hela världen, vilket sannolikt skulle utlösa repressalier och höja kostnader.

Även i Sverige finns konkreta orosmoln för vad som kan ske med ekonomin om Trump driver igenom sina tullar.

– USA är världens största ekonomi och står exempelvis för 25 procent av global BNP. Det innebär att USA kan forma stora delar av den globala handeln. Den svenska ekonomin, med stor handel med USA, påverkas mycket av den politik som förs i Vita huset, sade Länsförsäkringars chefsekonom Alexandra Stråberg i september.

"Svenskar kan bli av med jobbet"

Det har också flaggats för att många svenskar skulle kunna bli av med jobbet som följd av de tullar som förmodas införas efter Trumps installation.

– Om svenska företag inte längre kan sälja lika mycket varor till USA så är det såklart negativt för svensk ekonomi. I förlängningen kan många svenskar förlora sina jobb, säger Business Swedens chefsekonom Lena Sellgren till SvD.

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Massiva explosioner” – rysk jätteanläggning attackerad

2025 09 18

En av Rysslands största energianläggningar har attackerats.

Det handlar om Gazprom Neftekhim Salava – en av Rysslands största olje- och gasanläggningar. Skrytbygget är baserat i delrepubliken Basjkirien – cirka 1 300 från frontlinjen i Ukraina.

Nu stiger ett stort svart rökmoln från anläggningen som attackerats av flera ukrainska långdistansdrönare.

Drönarna slog enligt uppgift ner i en ”bearbetningsenhet” i anläggningens centrum.

– Det utlöste massiva explosioner, rapporterar Ukrainas säkerhetstjänst SBU, som säger sig ligga bakom den framgångsrika attacken.

Ryssland bekräftar

Ledaren för Basjkirien, Radij Chäbirov, bekräftar attacken.

Han uppger att två drönare har avfyrats mot anläggningen.

Chäbirov bekräftar inte att drönarna träffat anläggnignen, men uppger att en brand har brutit ut. Vidare säger han att det inte finns några uppgifter om dödsoffer.

Intensiva attacker

Det är oklart om anläggningen är satt ur spel. Ukrainska drönarattacker har tidigare orsakat produktionsstopp i flera ryska oljeanläggningar.

I augusti förlorade Ryssland cirka 17 procent av sin totala raffineringskapacitet. Siffran motsvarar 1,1 miljon fat olja per dag, rapporterar Reuters.

LÄS MER: Är emot Ukrainakriget – försvinner nu från Kreml

Energijätten finansierar kriget

Energijätten Gazprom, som är majoritetsägt av ryska staten, ansvarar för olje- och gasanläggningen i Basjkirien.

Gazproms intäkter är livsviktiga för den ryska krigskassan. Bolaget har världens största naturgasreserver och ett omfattande nätverk av gasledningar.

Gazprom producerar även råolja. Intäkterna från oljeproduktionen utgör en viktig del i ryska statens finansieringen av anfallskriget i Ukraina.

LÄS OCKSÅ: Putin på väg att beslagta miljarder

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen