Trump ställer ultimatum till Sverige och Europa

2024 12 20

Donald Trump vänder sig direkt till Sverige och övriga medlemsstater i EU.

Hans budskap är både hotfullt och glasklart.

Om EU inte börjar köpa gas och olja från USA så kommer det att bli hårda konsekvenser.

– Jag sade till Europeiska unionen att de måste kompensera för sitt enorma underskott gentemot USA genom att köpa vår olja och gas i stor skola. Annars är det TULLAR hela vägen!!!

Det dundrar den tillträdande presidenten på sin egen sociala medieplattform Truth Social.

"Kommer få betala dyrt"

Det är inte första gången Donald Trump ställer ett liknande ultimatum till Europa.

Strax före det amerikanska presidentvalet påtalade republikanen att samtliga medlemsländer i EU kommer att få betala ett högt pris om inte deras inställning till USA förändras drastiskt.

Trump talade då i generella termer om att EU inte köper tillräckligt med varor som exporteras från USA.

– De (EU) tar inte våra bilar. De tar inte våra lantbruksprodukter. De säljer miljontals och åter miljoner bilar i USA. Nej, nej, nej. De kommer att få betala ett stort pris, sade Trump i oktober enligt Reuters.

"Trumps ömsesidiga handelslag"

Donald Trump lovade i samma veva att införa en ny lag: “Trumps ömsesidiga handelslag”.

Han har även lovat att införa en tull på 10 procent på import från alla länder. Undantaget är Kina där tullimporten föreslås på 60 procent.

Ekonomer har varnat för att en sådan åtgärd skulle slå mot leveranskedjor över hela världen, vilket sannolikt skulle utlösa repressalier och höja kostnader.

Även i Sverige finns konkreta orosmoln för vad som kan ske med ekonomin om Trump driver igenom sina tullar.

– USA är världens största ekonomi och står exempelvis för 25 procent av global BNP. Det innebär att USA kan forma stora delar av den globala handeln. Den svenska ekonomin, med stor handel med USA, påverkas mycket av den politik som förs i Vita huset, sade Länsförsäkringars chefsekonom Alexandra Stråberg i september.

"Svenskar kan bli av med jobbet"

Det har också flaggats för att många svenskar skulle kunna bli av med jobbet som följd av de tullar som förmodas införas efter Trumps installation.

– Om svenska företag inte längre kan sälja lika mycket varor till USA så är det såklart negativt för svensk ekonomi. I förlängningen kan många svenskar förlora sina jobb, säger Business Swedens chefsekonom Lena Sellgren till SvD.

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen