JUST NU: Efter bluffsamtalen – Nu träder bluffmakarna fram

2022 03 22

Den ryska staten låg bakom bluffsamtalen till bland annat Storbritanniens försvarsminister Ben Wallace och inrikesminister Priti Patel.

Det hävdade Downing Street, som uppgav att de var övertygade om att det var Kreml som låg bakom bluffsamtalen, rapporterade The Guardian i måndags.

I samtalen med ministrarna ska personen som ringt bland annat uppgett sig för att vara Ukrainas premiärminister Denis Shmyhal.

Bluffmakarna avslöjade

Men nu träder bluffmakarna fram. Ett klipp från samtalet har publicerats på nätet av de ryska komikerna ”Voxan” och ”Lexus”, som är kända för att ha lurat andra världsledare på samma sätt genom åren.

Sveriges utrikesministern Ann Linde (S) lurades 2018  in i ett samtal med de två ryska busringarna. Det ledde till en KU-anmälan från SD.

Propagandasyfte

I ett första uttalande efter bluffsamtalen pekade Storbritannien ut statliga ryska aktörer som ansvariga, utan att ge en mer utförlig förklaring.

Det är underförstått att den brittiska regeringen har farhågor om att Ryssland kan släppa utskrivna citat av sina kommentarer i propagandasyfte, rapporterade The Guardian.

Pågick i tio minuter

En av flera utsatta brittiska ministrar var försvarsministern Ben Wallace.

Förra veckan ska en person ha ”lurat” sig in i ett videosamtal med ministern och hävdat att han var den ukrainska premiärministern. Samtalet pågick i drygt tio minuter och bluffmakaren ska ha kämpat hårt för att övertyga försvarsministern om sin påstådda identitet, rapporterade Sky News.

Utesluter inte Kremls inblandning

Trots att de två ryska komikerna tagit på sig ansvaret för bluffsamtalen, utesluter inte Ben Wallace att den ryska staten kan ha varit inblandad.

– Det måste gå väldigt dåligt för Kreml om de nu använder sig av busstreck och fejkade videoklipp, säger Ben Wallace till BBC.

En källa med insikt i den brittiska regeringen uppger dessutom att klippet som publicerats har ”modifierats”, rapporterar BBC.

Tillhör Rysslands spelbok

Brittiske premiärministern Boris Johsons officiella talesperson uttalade sig till The Guardian kort efter samtalen och riktade tidigt hård kritik mot den ryska staten.

– Den ryska staten var ansvariga för bluffsamtalen som gjordes till brittiska ministrar förra veckan. Det är en standardpraxis för ryska informationsoperationer och det är en direkt taktik från Kremls spelbok, sade han.

Försöker dölja sin desperation

Vidare menar premiärministern enligt uttalandet att distraktionshistorier och direkta lögner från Kreml ”återspeglar Putins desperation när han försöker dölja omfattningen av kriget och Rysslands misslyckande på slagfältet”.

Foto: N Vorobyev resp Boris Johnson FB

Text: Redaktionen


02dec25

JUST NU: Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen


Fiasko för USA – 100 miljarder dollar saknas

2025 12 02

I april lanserade USA:s president Donald Trump nya handelstullar mot världens länder.

Några månader senare presenterade Vita huset en optimistisk prognos.

I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Nu sågas Vita husets prognos.

Tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, enligt Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser.

Sifran innebär att Vita husets prognos ligger omkring 100 miljarder dollar fel. 

– Tullintäkterna ligger dramatiskt under Vita husets ursprungliga förväntningar och genererar ungefär 100 miljarder dollar mindre än beräknat, fastslår analysen.  

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa 

Trump har tvingats backa

Den kraftiga minskningen förklaras framför allt av president Trumps omsvängning kring vissa tullsatser.

Sedan lanseringen av tullarna i april har presidenten gått med på att sänka flera tullavgifter. Justeringarna innebär att den genomsnittliga aktiva tullsatsen (AETR) ligger på 12 procent – hela 8 procentenheter lägre än den förväntade genomsnittsnivån på 20 procent som beräknades i våras.

Den amerikanska tidskriften Fortune pekar dessutom ut ytterligare tre förklaringar:

1, Importen från Kina har rasat med 30 procent jämfört med 2024.  

2, Mexiko och Kanada följer frihandelsavtalet NAFTA i högre grad än väntat.  Exporten till USA håller sig oftare än väntat inom avtalets ramar och blir därmed tullbefriad. Samtidigt har både Kanada och Mexiko minskat exporten av tullbelagda varor till USA.

3, USA:s import av tullbefriade varor har ökat kraftigt, exempelvis mikrochip till AI. Dessa varor utgör nu 9 procent av landets totala import – en markant ökning från 4 procent förra året. 

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen