Efter kritikstormen – prislöfte till svenska resenärer

2023 09 24

En betydande förändring väntas på svenska flygplatser framöver.

Under den senaste tiden har priserna på mat på svenska flygplatser uppmärksammats.

Detta efter det att SEB:s ekonom Johan Javeus tog till sociala medieappen X, tidigare känt som Twitter, för att uttrycka sitt missnöje över sin måltid.

Det var på Landvetter flygplats i Göteborg som Javeus tidigare i september hade köpt en räkmacka och en öl som kostade totalt 422 kronor.

– Ok, svårt att bli chockad över vad saker kostar numer men den här är svårslagen, framhöll han då.

Inför pristak

Nu kommer dock Swedavia att göra en betydande förändring vad gäller priserna på svenska flygplatser.

I en konsumentundersökning som Swedavia har genomfört har flera kunder riktat kraftig kritik mot priserna på maten.

Till följd av kritikstormen har bolaget beslutat att införa ett pristak på sina flygplatser, rapporterar Dagens Industri.

Max 10 procent

Beslutet innebär att priset max får vara 10 procent högre än kostnaden för samma produkter på stan.

Det innebär även att Swedavia kommer att utöka bredden och variationen på matutbudet.

– Priserna på flygplatsen ska inte vara mer än 10 procent högre än motsvarande produkter på stan enligt vår nya strategi, säger marknadschef Charlotte Ljunggren till DI.

Återhämtningen går bra

Matpriserna åsido tycks återhämtningen efter pandemin gå fortsatt bra.

– Under det andra kvartalet hade Swedavias flygplatser närmare 9 miljoner resenärer, en ökning med närmare 14 procent jämfört med samma period föregående år, framhåller bolaget.

– För sexmånadersperioden uppgick antalet resenärer till närmare 16 miljoner, en ökning med 32 procent jämfört med fjolåret. Den positiva resenärsutvecklingen är främst en följd av ett ökat utrikesresande inom Europa.

Nöjd med utvecklingen

Vd Jonas Abrahamsson är nöjd med utvecklingen.

– Kvartalet präglas av en hög affärsaktivitet, ökade intäkter, stärkt kassaflöde och sammantaget en positiv resultatutveckling för vår operativa flygplatsverksamhet.

Foto: Swedavia

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen