Efterlängtat besked för svensk ekonomi – ”nästintill avgörande”

2024 12 17

Efter flera tuffa år kommer ett efterlängtat besked för svenska handelsföretag.

Konsumtionen väntas öka ordentligt under årets julhandel.

Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen omsätta 24 miljarder kronor i år.

En ordentlig ökning jämfört med förra året, då prognosen landade på 21,5 miljarder kronor.

Svensk Handel ser mycket positivt på beskedet. Enligt branschorganisationen är en framgångsrik julhandel ”nästintill avgörande” när handelsföretagen summerar året.

– Räntesänkningar till trots så har inte konsumtionen kommit i gång på det sätt som många handelsföretag hade hoppats på, och vi vet att vissa branscher inte heller fick det uppsving som de så väl behövde under Black Week, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

– Därför är det glädjande att prognosen för julhandeln är något högre i år. Handeln är verkligen i behov av en god jul och vi hoppas nu på att konsumenterna gärna unnar sig lite extra under kommande högtid.

Kinajättar dominerar

Svensk Handel har även undersökt hur många svenskar som planerar att köpa julklappar från någon av de kinesiska onlinegiganterna Temu eller Shein. 

Totalt svarar nästan var femte person (18 procent) att de kommer julhandla från företagen.

Ett oroväckande besked, enligt Svensk Handel.

– Vi har under lång tid påtalat farorna i de kinesiska onlinegiganternas framfart. Svensk Handel kommer alltid främja fri konkurrens, men sker den inte på lika villkor kommer vi vara de första att påtala detta. Utöver att svenska jobb och företag står på spel innebär varje köp en potentiell säkerhetsrisk för konsumenterna. Vi hoppas att folk väljer att handla med hjärta och förnuft i år, säger Maria Mikkonen.

Svarar på kritiken

Temu och Shein har anklagas för att bryta mot regelverket Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.

– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, har en talesperson för Temu tidigare sagt till sajten Ehandel.

Temus pr-byrå Agera har också kommenterat anklagelserna. 

– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, framhåller pr-byrån i en kommentar till sajten Market.

På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.   

– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


Obama går ut med sällsynt varning: ”Ett kolossalt misstag”

2025 07 02

Den tidigare presidenten Barack Obama framför mycket ovanlig kritik.

Det hör inte till vanligheterna att expresidenter i USA går ut och kritiserar sina efterträdare.

Att det sker tillsammans med en annan före detta president är ännu mer sällsynt.

Men nu går Barack Obama, tillsammans med republikanen George W. Bush som var president i USA mellan 2001 och 2008, ut med en gemensam varning.

De före detta amerikanska ledarna uttrycker sin förskräckelse över Trumpregeringens nedläggning av det amerikanska nationella biståndsprogrammet USAid, som officiellt stängde i måndags.

– Att rensa ut USAid är en tragedi och en skandal. För det är bland det viktigaste arbete som sker i hela världen, säger Obama enligt Politico.

"Kolossalt misstag"

I talet, som var förinspelat på video och spelades upp på en avslutningsceremoni för tusentals anställda, kallar Obama nedläggningen för “ett kolossalt misstag”.

Han understryker att USAid både räddat liv och varit en viktig faktor i den globala ekonomiska tillväxten.

George W. Bush talar i liknande termer, också det via video.

Republikanen pekar på det aids- och hiv-program som startades under hans tid i Vita huset och som bedöms ha räddat 25 miljoner liv över hela världen.

– Ni har visat USA:s stora styrka genom ert arbete, och det är ert goda hjärta, säger Bush och vänder sig till anställda på biståndsmyndigheten.

– Ligger det i vårt nationella intresse att 25 miljoner människor som skulle ha dött nu lever? Jag tror det, och det tror ni också.

14 miljoner riskerar dö

Enligt en studie från den vetenskapliga tidskriften The Lancet bedöms över 14 miljoner människor riskera att dö som konsekvens av att USA skär ned på biståndet.

USA:s nuvarande president Donald Trump har tidigare hävdat att USAid drivs av “vänsterradikala galningar” och präglas av “enormt bedrägeri”. 

Argumentet för att lägga ned myndigheten är att pengarna borde kunna läggas på amerikanska behov istället för bistånd utomlands.

Även effektiviteten har ifrågasatts. Elon Musk, som fram till nyligen ledde effektivitetsmyndigheten Doge, har kallat myndigheten för “kriminell”, skriver Politico.

Det som ska ersätta USAid väntas presenteras inom kort. Projektet kommer att kallas “America First”.

– Den nya processen kommer att säkerställa att det finns ordentlig tillsyn och att varje skattekrona som spenderas kommer att bidra till att främja våra nationella intressen, framhåller USA:s utrikesdepartement.

Foto: Gage Skidmore, Flickr

Text: Redaktionen


Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 03

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen