JUST NU: Elen kan stängas av i vinter – sju län särskilt i riskzonen

2022 07 30

Svenska hushåll kan få elen avstängd under den kommande vintern.

Den varningen kommer nu från den statliga myndigheten Svenska Kraftnät.

Drastiska åtgärder

Svenska Kraftnät förvaltar Sveriges elstamnät som omfattar inte mindre än 1 700 mil ledningar, över 200 transformator- och kopplingsstationer samt 16 utlandsförbindelser runt om i Sverige.

Myndigheten berättar att återkommande effektbrist kan leda till den drastiska åtgärden att hushåll och företag får elen avstängd under den stundande hösten eller vintern.

Bakgrunden är att Rysslands anfallskrig på Ukraina påverkar situationen mycket negativt. Den ryska diktatorn använder energin som ett politiskt påtryckningsmedel vilket leder till att redan höga priser kan bli skyhöga.

Exceptionellt höga elpriser

Orsaken till att man kan komma att tvingas stänga ned elen är för att minska risken att hela elsystemet brakar samman.

Svenska Kraftnäts chefsstrateg Niclas Damsgaard framhåller att i ett sådant läge kommer nedstängningen att likna ett vanligt strömavbrott.

– Det som är skillnaden är att vi vid dessa tillfällen skulle ha exceptionellt höga elpriser, säger Niclas Damsgaard till SVT.

Själva avstängningen av elen sker i så fall genom att olika geografiska områden släcks ned.

Morgnar och eftermiddagar

TV-kanalen rapporterar att det finns vissa högförbrukningsperioder när risken för nedstängning är extra stor:

- Tidiga morgnar

- Sena eftermiddagar

– Man kopplar bort en grupp kunder under en viss tid och sedan får de tillbaka elen, säger Svenska Kraftnäts chefsstrateg som förklarar att det handlar om något som kallas för roterande bortkoppling.

Sju län

Det är framförallt de södra delarna av landet som riskerar att drabbas uppger Svenska Kraftnät för DN.

– Södra Sverige är importberoende för att klara topplasterna vintertid, säger Niclas Damsgaard till tidningen.

– Det är elområde SE4 som är mest utsatt, klargör han.

Det innebär att följande län löper extra stor risk att drabbas av avstängd el:

- Skåne

- Blekinge

- Kronoberg

- Halland södra

- Kalmar län och Öland

- Jönköping södra

Enligt SVT kan även följande län drabbas:

- Stockholm

Fyra stora elområden

Sverige är indelat i fyra stora elområden:

-Elområde SE1 – Luleå

-Elområde SE2 – Sundsvall

-Elområde SE3 – Stockholm

-Elområde SE4 – Malmö

Foto: Svenska Kraftnäts systemutvecklingsplan

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen