Eljätte varnar hushållen inför kommande år

2023 02 08

De senaste månaderna har elräkningarna varit rekordhöga för mängder av hushåll i Sverige.

Och ännu värre befaras det att bli nästa vinter.

Den varningen kommer nu från Anna Borg, vd för statliga elbolaget Vattenfall med 850 000 kunder i landet.

"Vi har haft tur"

Anledningen till den dystra prognosen beror på väntad gasbrist och ökad efterfrågan, spår hon i en intervju med Svenska Dagbladet.

– Det här är inte över än. Vi har i någon mån haft tur i Europa med tanke på den ovanligt varma vintern. Det i kombination med de energieffektiviseringar och besparingar som kunderna har gjort, har lett till att det gått åt mycket mindre gas i Europa än vad som hade varit fallet en kall vinter, säger Anna Borg.

Måste frigöra sig från gasberoende

Vd:n för eljätten framhåller att Sverige på sikt behöver frigöra sig från gasberoendet för att få ned priserna.

Analysen i nuläget vittnar dock om högre priser på både gas och el på såväl den europeiska som inhemska marknaden.

– Nästa år och vintern 2024 vet vi inte hur vädret kommer att vara. Vi kan inte lita på att det kommer att vara varmare än normalt även nästa vinter. Även om gaslagren nu är relativt välfyllda kommer det att komma in mindre gas i Europa under 2024 och den gas som kommer in kommer främst att vara i flytande naturgas som har ett högre pris, säger Anna Borg till SvD.

Förlust med 17 miljarder

Vattenfall har precis presenterat sin rapport för det statliga bolagets fjärde kvartal.

Den visar en förlust på nästan 17 miljarder kronor – för fjärde kvartalet i rad.

I ett pressmeddelande uttrycker man, precis som Anna Borg, att man på grund av kriget nu ser konsekvenserna av Europas beroende av fossila bränslen.

Vi välkomnar att energifrågan är högt prioriterad på den offentliga dagordningen och att kärnkraft åter ses som en naturlig del av den svenska energimixen. Alla fossilfria kraftslag behövs och vi ser fram emot att medverka till att överbrygga det existerande gapet mellan utbud och efterfrågan på fossilfri energi, framhåller Vattenfall.

Uppmanar att inte delbetala

I början av året uppmärksammades Vattenfall för att man uppmanade sina kunder att inte delbetala eller söka lån för att betala decemberfakturan.

– Vintern fortsätter i januari, februari och mars. Uppmaningen är därför att betala så mycket man har möjlighet till för det kommer fler elräkningar som ska betalas. Så det främsta rådet vi ger inför de kommande månaderna är att se över den elförbrukning man har hemma, sade William Fredriksson, kundmötesansvarig på Vattenfall, i ett pressmeddelande.

– Vi uppmanar också kunderna att planera ekonomin för flera månader framöver.

Foto: Vattenfall

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen