Elpriset förändras – hushållen uppmanas agera

2025 08 18

Elpriserna har förändrats i Sverige.

Det visar en färsk analys från energibolaget Fortum.

Emligt granskningen har det skett en anmärkningsvärd förändring under sommaren. Numera är elpriset oftast som lägst mitt på dagen.

Ett helt nytt fenomen. Tidigare har elpriserna varit som lägst på kvällen och under natten.

– Det har ju länge varit en sanning att elpriset alltid är som lägst på natten när förbrukningen är låg, men i april började vi se att priset allt oftare var som lägst mitt på dagen och priskurvan liknar en hängmatta. Detta är en tendens som blivit tydligare i sommar, förklarar Fortums elprisexpert Patrik Södersten.

Uppmanar: ”Tänk till ett extra varv”

Elpriskurvans plötsliga omsvängning har flera förklaringar.

Mer vind och sol i systemet gör att produktionen av el ökat mer på dagen än på natten. Utvecklingen syns framför allt i de sydligaste elprisområdena, SE3 och SE4, där priserna påverkas mer av priset på kontinenten där solkraft har blivit en allt större del av produktionsmixen.

För kunder med timprisavtal gäller det att vara extra vaksamma.

– Framför allt bör konsumenter som redan omfattas av den nya effektavgiften för elnät vara vaksamma, säger Patrik Södersten.

– Effektavgiften ska bidra till att avlasta elnätet genom att uppmuntra till att sprida ut konsumtionen över dygnet, men med hängmattefenomenet behöver du som har ett timprisavtal tänka till ett extra varv så att du inte laddar för fullt en billig timme och samtidigt skapar en kostsam effekttopp

Fakta: Effektavgiften

- Från och med 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift. Flera av dem har den redan på plats.

- Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.

- Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor. 

LÄS MER: Storkedja sänker priserna på 2 000 produkter

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


JUST NU: Ica-butik har lurat kunder

2025 08 25

En Ica-butik straffas nu efter att ha lurat kunderna.

Det är Ica Nära i Hästveda i Hässleholms kommun som nu uppmärksammas.

Butiken har lurat kunderna genom att ha flyttat fram bäst före-datumet på kött.

Nu straffas butiken och tvingas betala vite, rapporterar Dagligvarunytt.

Har lurat kunderna

Bäst före-datumet på entrecote hade flyttats fram med tre dagar.

Det ska inte vara första gången som butiken har ändrat märkningen.

Ett misstag, menar butikschefen.

– Vi skulle aldrig göra något som gör kunderna sjuka. Vi jobbar varje dag för att ha en bra butik och sätter en stolthet i det, har han sagt till Kristianstadsbladet.

Straffas nu

Utöver den felaktiga märkningen har även kommunens livsmedelsinspektör upptäckt bristande rengöring.

Hässleholms kommun agerar nu genom att tvinga butiken betala vite på 15 000 kronor.

15 000 kronor ska även betalas för varje gång som reglerna bryts.

Läs mer: Stor upptäckt om Ica Maxis priser

Inte första gången

Det är inte första gången som en butik anklagas för att ha lurat kunderna.

En kund som ofta besöker Willys i Södertälje hamn har sagt att butikspersonalen flyttar fram bäst före-datumen på bröd genom att märka om paketeringen, uppger Länstidningen.

“Nu förstår jag”

Kunden “Robin” – som inte velat träda fram med sitt riktiga namn – menar att han känner sig bedragen.

– Han satte på nya lappar med nytt bäst före-datum över den gamla lappen. Men den nya lappen gick att ta bort och då såg jag att de förlängt datumet med en hel månad, säger han till LT.

Enligt “Robin” märktes bröd om från att ha ett utgångsdatum den 2 juni till den 6 juli.

– Nu förstår jag varför brödet möglar så snabbt här hemma, säger han.

När LT besökte butiken och påpekade datummärkningen kom svaret “det är fel, det är fel”, och brödet plockades bort.

Enligt butiken rör det sig om att en anställd gjort ett misstag där personen skrev fel datum “som sedan korrigerades”.

Liknande uppgifter har även kommit från Ica Maxi i Jönköping.

En tidigare anställd berättade då om pajer som packas om med nytt datum och återkommande fusk med matsäkerheten.

Foto: Ica

Text: Redaktionen


600 000 ansökningar om året – sjuksköterskor och vaktmästare i topp

2025 08 25

En ny lista visar inom vilka yrken flest sjukskriver sig.

600 000.

Så många ansökningar om sjukpenning får Försäkringskassan in varje år.

Nu visar en ny lista inom vilka yrken flest sjukskriver sig.

600 000 ansökningar

Varje år får Försäkringskassan in runt 600 000 ansökningar om sjukpenning.

Inom skola, vård och omsorg är antalet sjukskrivningar högst.

Det är också många sjukfall inom djurvård, socialtjänst, tillverkning och transport. 

I flera fall är det över 100 sjukfall som blir längre än 14 dagar per 1 000 yrkesverksamma varje år. Bland militärer, politiker och höga chefer är antalet sjukfall lägst.

Hela listan

Undersköterskor, sjuksköterskor och vaktmästare finns alla med i toppen.

Detsamma gäller tandhygienister och vårdbiträden, enligt Försäkringskassans statistik.

Här är hela listan på de yrken där flest sjukskriver sig, enligt TV4.

  1. Undersköterskor
  2. Tidningsdistributör, vaktmästare och övriga servicearbetare
  3. Tandhygienister
  4. Barnskötare och elevassistenter
  5. Tandsköterskor
  6. Djursjukskötare
  7. Skötare, vårdare och personliga assistenter
  8. Maskinoperatör, textilindustri
  9. Sjuksköterskor
  10. Vårdbiträde

“Viktigaste faktorn”

Ulrik Lidwall, analytiker på Försäkringskassan, kommenterar.

– Arbetsmiljö är den enskilt viktigaste faktorn som påverkar sjukskrivningar på sammantagen nivå, även om det för enskilda såklart kan finnas privata omständigheter som påverkar, säger han.

Mycket stress

De flesta sjukskrivningar i Sverige beror enligt Försäkringskassan på psykiatriska diagnoser, som ofta är stressrelaterade. 

Antalet sjukskrivningar på grund av fysiska faror i arbetsmiljön har däremot minskat under lång tid.

– När det gäller stressrelaterade sjukskrivningar så visar forskning att relationen mellan å ena sidan krav och prestation och å andra sidan belöning, mandat och resurser är väldigt viktigt, fortsätter Lidwall.

– Att det finns en balans mellan vad man förväntas prestera på jobbet och de förutsättningar man har.

Foto: J. Taubitz

Text: Redaktionen