Enkelt prov kan visa om du har cancer

2025 04 28

Forskare har identifierat nya biomarkörer i urin som gör det möjligt att diagnostisera den vanliga cancertypen med ett enkelt urinprov.

Resultaten från en ny forskningsstudie gör nu gällande att det går att diagnostisera prostatacancer – med bara ett enkelt urinprov.

Det meddelar Karolinska Institutet under måndagskvällen svensk tid.

Beskedet kommer efter att forskare identifierat nya biomarkörer i urin med hög diagnostisk noggrannhet i en omfattande studie.

Har varit en stor utmaning

Det är den vanligaste cancerformen bland män i Sverige – och en av de vanligaste dödsorsakerna hos män globalt.

Totalt dog 2 213 män i Sverige till följd av prostatacancer år 2023, enligt Regionala Cancercentrum i samverkan.

Bristen på exakta biomarkörer har tidigare varit en stor utmaning när det kommer till att identifiera cancerformen – men nu verkar forskarna alltså ha hittat en lösning.

Tog hjälp av AI

I studien har forskare vid Karolinska Institutet, KI, Imperial College London, samt Xiyuan Hospital i Peking lyckats identifiera nya, precisa biomarkörer.

Detta med hjälp av AI – och omfattande analyser av geners aktivitet i tumörer.

Enligt studiens beräkningar överträffar de nya biomarkörerna också PSA – den biomarkör i blod som för närvarande används vid testning.

Läs mer: Trump inför språkkrav

– Det finns många fördelar med att mäta biomarkörer i urin. Det är en icke-invasiv och smärtfri provtagning som skulle kunna genomföras i hemmet och provet kan sedan analyseras med rutinmetoder i kliniska laboratorier, säger Mikael Benson, senior forskare vid institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, Karolinska Institutet, som lett forskningen.

Det här är en biomarkör

En biomarkör är ett ämne som indikerar en förändring i kroppen, exempelvis en sjukdom. 

– Biomarkören kan påverka risken att utveckla en sjukdom, ett bra exempel är nedärvda genetiska förändringar, eller kan vara ett symptom på en sjukdom, exempelvis kan vissa cancerformer utsöndra ämnen i blodet, skriver Karmaprojektet på sin webbplats.

Läs också: Extremt väderfenomen skakar Spanien – kräver soldater på gatorna

Foto: National Cancer Institute

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen