SVERIGE: Enorm ilska efter skjutna schimpanserna

2022 12 14

Tragiska scener och stor dramatik utspelade sig när flera schimpanser rymde från Furuviksparken i eftermiddags.

Inledningsvis kom uppgifter om att tre apor hade rymt från djurparken. Två sköts ihjäl, medan jakten fortsatte på den tredje.

Även schimpans nummer tre sköts till döds, sedan kom nya uppgifter om att också en fjärde var lös. Och därefter en femte.

Nuvarande rapportering gör gällande att totalt fyra schimpanser har skjutits, medan tre befinner sig i hägnet, skriver Expressen.

"Inte tillräckligt sövningsmedel"

Många har undrat varför schimpanserna avlivades och inte sköts med bedövningsampuller.

Tyvärr har vi inte tillräckligt med sövningsmedel för alla de här individerna. Där behövde vi fatta ett beslut om hur vi skulle få kontroll på situationen, och den enda utvägen är tyvärr att ta in skyttar för att avliva schimpanserna, säger Natalie Magnusson, operativ djurchef på Furuvik, till tidningen.

Jättearg: "Inga jävla lejon"

Den förklaringen köps inte Ing-Marie Persson, som arbetade nära aporna i samma djurpark i 30 år och beskrivs som schimpansernas “mamma”.

Hon håller inte igen på orden när hon beskriver djurparkens agerande efter att djuren tagit sig ut.

– Det är bedrövligt. Så jäkla dåligt gjort säger hon till Aftonbladet och tillägger:

– Det här är djur som är nära oss (Ing Marie och hennes man Johnny Persson, tidigare djurparkschef, red. anm). Det är inga jävla lejon som är ute.

"Sista man ska göra"

Enligt Ing-Marie Persson agerade Furuviksparken helt fel från start till mål. Att de rymmer kan förklaras av den mänskliga faktorn, men enligt den tidigare schimpansskötaren måste det finnas en konkret plan för hur det ska gå till när olyckan är framme.

– I första hand bedöva dem, ta dit någon som i lugn och ro kan bedöva djuren. Det sista man ska göra är att ta dit en massa folk och polisen. De blir nervösa och stressade. Och är det 16 grader kallt som är det nu, då vill de in i tryggheten. Man måste ha dit folk med kompetens. Varför ringde de inte oss? Vi bor ju bara några kilometer bort, beklagar sig Ing-Marie enligt Aftonbladet.

Behöver lugn

Hon betonar att den stora insatsen med polis, räddningstjänst och jagande skyttar pressade schimpanserna – och då kan de bli farliga.

Är de väl ute måste de få lugn och ro, vilket hände vid ett par tillfällen när Ing-Marie jobbade i parken. Då kunde situationen lösas utan problem genom att utrymma djurparken och ta folk därifrån utan dramatik.

Att det inte fanns bedövningsmedel duger inte som förklaring, säger hon.

Varnade allmänheten

Allmänheten uppmanades att hålla sig inomhus under jakten, då schimpanser är ett djur med “hög riskklass”, enligt Annika Troselius, informationschef på bolaget Parks and Resorts som som äger parken.

– Det är märkligt och helt otroligt att de har kunnat rymma, de bor ju inte utomhus vid den här tiden på året. Jag förstår inte hur de kan ha tagit sig ut, säger en boende i området till Expressen.

– Jag minns i slutet av 40-talet att det satt två babianer utanför vår sommarstuga här i Furuvik. Brandkåren och polisen var här och fångade in dem. De hade rymt från en stor apgrop i parken.

Arkivfoto: HL (schimpansen på bilden har ingenting med schimpanserna i Furuviksparken att göra)

Text: Redaktionen


26 juni 2026

Åskoväder på gång – flera län pekas ut

2026 06 26

Till helgen väntar varmt väder i Sverige.

Väderrekord kan slås när de södra delarna av landet får extremt höga temperaturer, enligt flera meteorologer.

Samtidigt visar prognosen att åskoväder kan dra in över flera områden i mellersta och södra Sverige under helgen, enligt elnätsbolaget Ellevio som nu går ut och höjer beredskapen i flera län.

– Ellevio förstärker beredskapen i flera av bolagets nätområden för att snabbt kunna hantera eventuella störningar i strömförsörjningen, uppger bolaget i ett uttalande inför helgen.

Flera län

De områden som pekas ut av elnätsbolaget, och där beredskapen nu höjs, är Värmland, Dalarna, Bergslagen, Skaraborg och Västkusten.

– Ellevios driftcentral följer väderläget löpande och extra resurser finns redo i fält om fel skulle uppstå, framhåller företaget.

Prognosen är ännu osäker och det är oklart om och var åskovädret slår till.

Därför råder elnätsbolaget sina kunder att följa väderutvecklingen och hålla sig uppdaterade via företagets hemsida vid eventuella strömavbrott.

– Vid åska är det bra att dra ur känslig elektronik. Nedfallna ledningar ska alltid betraktas som strömförande och får inte röras eller närmas, råder Ellevio.

LÄS OCKSÅ: Minst 2 000 kronor – hushåll riskerar ny avgift från 1 juli

SMHI

SMHI:s prognos visar att det finns risk för åska under helgen. Under morgondagen drar en front fram norrut över landet.

– Längs med fronten väntas skurar som kan vara tidvis kraftiga med åska, uppger väderinstitutet.

– Under söndagen fortsätter fronten med sina skurar norrut upp över Norra Norrland. Samtidigt närmar sig svalare luft långsamt västerifrån, och i samband med det kan det under söndagen även uppstå åskskurar i Götaland och Svealand.

Säkra vid åska

Ellevio ger flera råd för hur svenska folket kan minska risken att skadas eller drabbas av skador på egendom vid åska.

- Kontrollera att jordfelsbrytaren fungerar och se över din elektriska anläggning regelbundet. 

- Dra gärna ut kontakter till hemmets elektriska apparater. Viss elektronisk utrustning kan vara svår att koppla ur. Då finns det så kallade åsk- och överspänningsskydd som kan monteras direkt i vägguttagen eller fast i elcentral. Tänk på att fasta åskskydd måste installeras av en elinstallatör.

- Undvik att använda elektriska apparater under åskväder, till exempel telefoner som är anslutna till laddare eller ett telefonjack.

- Stanna inomhus under åskväder och undvik kontakt med metallföremål eftersom de kan fungera som ledare för elektricitet.

- Bada inte eftersom vattnet leder ström. Vistas heller inte under höga föremål som till exempel träd, stolpar och flaggstänger. Vänta också med att duscha eller bada inomhus.

Källa: Ellevio

Andra läser: ”Aldrig sett något liknande” – Apple slår larm

Foto: M. LaRochelle

Text: Redaktionen


26 juni 2026

Putin hotas – ryska armén kan vända mot Moskva

2026 06 26

En video sprids snabbt i Ryssland.

I det inspelade meddelande framträder en rysk krigsveteran, Oleksandr Lunin, med ett meddelande direkt till den ryske diktatorn.

Klippet, där veteranen kräver att få komma till Kreml och möta Vladimir Putin, har snabbt fått miljontals visningar, rapporterar Iltalehti.

– Om jag inte kommer till Kreml inom en snar framtid och syns live tillsammans med dig, kommer armén att rikta sina vapen mot Kreml, säger Lunin i klippet, enligt tidningen.

Fullständigt kaos

Anledningen till meddelandet är situationen för de ryska styrkorna som utkämpar kriget i Ukraina.

Det råder fullständigt kaos och laglöshet inom landets militär. Soldater i tusental misshandlas och torteras av sina egna befälhavare, menar Lunin.

– Soldater hålls i gropar och misshandlas om de vägrar utföra dumma självmordsorder eller vägrar ge sina pengar till sina överordnade, säger befälhavaren, enligt tidningen.

Pratar om uppror

Flera ryska medier, så som Meduza och The Moscow Times, rapporterar också om veteranens hot mot Putin.

Det grymma våldet mot de ryska soldaterna döljs genom att registrera avlidna soldater som saknade i den officiella statistiken, menar krigsveteranen.

Han menar också att om den ryska ledningen ger sig på honom eller hans familj kommer det leda till konsekvenser för Kreml.

– Om något händer mig eller mina nära och kära eller familj, kommer det vara en signal att börja agera. Detta är ingen bluff, säger han, enligt The Moscow Times.

Videon publicerades vid lunchtid den 25 juni och har redan fått mer än 2 miljoner visningar och över 110 000 gillamarkeringar, samt tusentals kommentarer.

LÄS OCKSÅ: Rubio går emot ryssarna – ”Stämmer inte”

Bottennivåer

Tidigare i år kom mätningar som avslöjade att det ryska folkets förtroende för Putin har nått bottennivåer.

Endast 29,5 procent av befolkningen uppgav att de har förtroende för diktatorn, rapporterade Iltalehti med hänvisning till en undersökning från det ryska statliga forskningsinstitutet VTsIOM.

Det är Putins lägsta förtroendesiffra sedan Ryssland invaderade Ukraina i februari 2022.

LÄS MER: Ryskt besked till Rumänien – kommer stängas ner

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen