SVERIGE: Enorm ilska efter skjutna schimpanserna

2022 12 14

Tragiska scener och stor dramatik utspelade sig när flera schimpanser rymde från Furuviksparken i eftermiddags.

Inledningsvis kom uppgifter om att tre apor hade rymt från djurparken. Två sköts ihjäl, medan jakten fortsatte på den tredje.

Även schimpans nummer tre sköts till döds, sedan kom nya uppgifter om att också en fjärde var lös. Och därefter en femte.

Nuvarande rapportering gör gällande att totalt fyra schimpanser har skjutits, medan tre befinner sig i hägnet, skriver Expressen.

"Inte tillräckligt sövningsmedel"

Många har undrat varför schimpanserna avlivades och inte sköts med bedövningsampuller.

Tyvärr har vi inte tillräckligt med sövningsmedel för alla de här individerna. Där behövde vi fatta ett beslut om hur vi skulle få kontroll på situationen, och den enda utvägen är tyvärr att ta in skyttar för att avliva schimpanserna, säger Natalie Magnusson, operativ djurchef på Furuvik, till tidningen.

Jättearg: "Inga jävla lejon"

Den förklaringen köps inte Ing-Marie Persson, som arbetade nära aporna i samma djurpark i 30 år och beskrivs som schimpansernas “mamma”.

Hon håller inte igen på orden när hon beskriver djurparkens agerande efter att djuren tagit sig ut.

– Det är bedrövligt. Så jäkla dåligt gjort säger hon till Aftonbladet och tillägger:

– Det här är djur som är nära oss (Ing Marie och hennes man Johnny Persson, tidigare djurparkschef, red. anm). Det är inga jävla lejon som är ute.

"Sista man ska göra"

Enligt Ing-Marie Persson agerade Furuviksparken helt fel från start till mål. Att de rymmer kan förklaras av den mänskliga faktorn, men enligt den tidigare schimpansskötaren måste det finnas en konkret plan för hur det ska gå till när olyckan är framme.

– I första hand bedöva dem, ta dit någon som i lugn och ro kan bedöva djuren. Det sista man ska göra är att ta dit en massa folk och polisen. De blir nervösa och stressade. Och är det 16 grader kallt som är det nu, då vill de in i tryggheten. Man måste ha dit folk med kompetens. Varför ringde de inte oss? Vi bor ju bara några kilometer bort, beklagar sig Ing-Marie enligt Aftonbladet.

Behöver lugn

Hon betonar att den stora insatsen med polis, räddningstjänst och jagande skyttar pressade schimpanserna – och då kan de bli farliga.

Är de väl ute måste de få lugn och ro, vilket hände vid ett par tillfällen när Ing-Marie jobbade i parken. Då kunde situationen lösas utan problem genom att utrymma djurparken och ta folk därifrån utan dramatik.

Att det inte fanns bedövningsmedel duger inte som förklaring, säger hon.

Varnade allmänheten

Allmänheten uppmanades att hålla sig inomhus under jakten, då schimpanser är ett djur med “hög riskklass”, enligt Annika Troselius, informationschef på bolaget Parks and Resorts som som äger parken.

– Det är märkligt och helt otroligt att de har kunnat rymma, de bor ju inte utomhus vid den här tiden på året. Jag förstår inte hur de kan ha tagit sig ut, säger en boende i området till Expressen.

– Jag minns i slutet av 40-talet att det satt två babianer utanför vår sommarstuga här i Furuvik. Brandkåren och polisen var här och fångade in dem. De hade rymt från en stor apgrop i parken.

Arkivfoto: HL (schimpansen på bilden har ingenting med schimpanserna i Furuviksparken att göra)

Text: Redaktionen


24 juni 2026

Ryssland vädjar till grannland – behöver hjälp omedelbart

2026 06 25

Ryssland står inför många stora utmaningar.

Det ryska samhället lider på flera olika sätt.

Slag efter slag drabbar landets ekonomi och de ukrainska attackerna har orsakat stora förluster i det ryska maskineriet.

Nu tvingas Ryssland vända sig till grannlandet Kazakstan för att vädja om hjälp att tillfälligt lösa en av landets kriser, rapporterar Reuters med hänvisning till flera källor.

– Vi förhandlar med Kazakstan, och det finns lite hopp, säger en källa till nyhetsbyrån.

Stora mängder behövs

Ryssland har den senaste tiden drabbats av stor brist på bensin och bränsle, ett område som landet normalt är starkt inom.

Men nu råder ransonering för den ryska befolkningen och många pumpar är tomma.

Nu ställs hoppet till grannlandet Kazakstan.

– Ryssland förhandlar med Kazakstan om möjligheten att importera bensin i en mängd av cirka 50 000 ton på grund av brist på bränsle på den inhemska marknaden, uppger oberoende Moscow Times.

Attacker ligger bakom

Ryssland är normalt en stark producent av petroleumprodukter.

Men efter att en rad stora raffinaderier har fått pausa verksamheten till följd av ukrainska drönarattacker har produktionen minskat med omkring 25 procent, enligt uppgifter till Reuters.

Varken Kazakstan eller Ryssland har ännu gått ut och kommenterat uppgifterna.

LÄS MER: Inte synts till på flera dagar – plötsligt skifte vid ukrainska gränsen

Flera åtgärder

Ryssland överväger ytterligare åtgärder för att begränsa den omfattande bränslebristen.

Exporten kan begränsas, subventionerna för raffinaderierna ökas och import via sjövägen kan initieras, rapporterar RBC-Ukraine.

– Den här månaden har Moskva redan tillåtit raffinaderier att producera bränsle som inte uppfyller standardkvalitetskrav, uppger tidningen.

– Restriktioner för bensinförsäljning har införts i 53 regioner och Tatneft begränsar inköp till 30 liter per tillfälle.

Det är inte första gången som Ryssland vänder sig till Kazakstan för att få hjälp med bränsle.

Under 2024 bad den ryska ledningen Kazakstan att ha 100 000 ton bensin redo om en plötslig kris skulle uppstå i landet.

LÄS MER: Glatt besked för kvinnor i Sverige

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


25 juni 2026

Ryktet sprider sig utomlands – vågar inte komma till Sverige

2026 06 25

Ett rykte om Sverige har börjat cirkulera utomlands.

Under många år har utländska stöldligor kommit till Sverige. Många hushåll har drabbats när de kriminella ligorna har dragit fram.

Men nu syns en vändning i utvecklingen.

Antalet personer som drabbas i Sverige har minskat kraftigt, enligt ett uttalande på Polismyndighetens officiella konto på sociala medier.

– Konkret betyder detta att antalet personer som drabbats av internationella stöldligor mellan januari och april i år minskat med hela 50 procent, jämfört med samma period 2022, uppger polisen.

– Antalet unika målsägare för tillgreppsbrott överlag har sjunkit med 35 procent.

Ryktet sprider sig

Samtidigt sprids meddelande mellan de olika utländska aktörerna, som tidigare haft ögonen på Sverige.

Enligt en chatt från en beslagtagen mobiltelefon har rädslan för den svenska polisen börjat sprida sig bland ligorna.

– Jag skulle råda att glömma Sverige för en kort tid – det sägs att snutarna där jobbar som djävlar, står det i chatten, enligt polisens uttalande.

Ett kvitto

Polisen ser positivt på att stöldligorna inte längre söker sig till Sverige av rädsla för rättsväsendet.

– Att internationella stöldligor väljer bort Sverige är ett positivt kvitto på att våra metoder ger resultat. Även om vi inte kan avslöja exakt hur vi arbetar för att komma åt internationella ligor har antalet stölder de senaste åren minskat i en takt som vi aldrig tidigare sett, framhåller polisen.

LÄS MER: Ryssland köper svenska fartyg

Märks på bred front

Den tydliga minskningen av anmälda brott har skett på bred front.

Allt från båt- och fordonsstölder, till bostadsinbrott och stöder av drivmedel.

Och för att trenden ska fortsätta går myndigheten ut med en uppmaning till svenska folket, som har en viktig roll att spela.

– Fortsätt grannsamverkan, fortsätta märka era båtmotorer, och framför allt – fortsätt tipsa polisen när ni ser något misstänkt, uppmanar polisen.

– Tillsammans gör vi Sverige ännu mindre attraktivt för internationella stöldligor!

LÄS OCKSÅ: Glatt besked för kvinnor i Sverige

Foto: NordWood Themes

Text: Redaktionen