Erkänner – startade skogsbrand på Hawaii

2023 08 29

Minst 115 människor har dött i de brutala skogsbränderna på Maui.

Det är den dödligaste branden som slagit mot USA under de senaste 100 åren.

Hundratals personer saknas fortfarande.

En del har bekräftats vara vid liv efter att myndigheterna på ön offentliggjort namnen på de 388 människor som man inte visste var döda eller levande.

Erkänner första branden

Det torra klimatet gav förutsättningarna för bränderna att starta.

Elden rasade därefter fram och spred sig flera kilometer inom loppet av ett par minuter på grund av den storm som parallellt blåste över ön.

Det fanns dock ytterligare en faktor som utgjorde startskottet för de inledande bränderna.

Erkännandet kommer nu från Hawaiis elbolag, Hawaiian Electric Company, rapporterar AP.

– Hawaiis elbolag erkänner att dess kraftledningar startade en skogsbrand på Maui, framhåller nyhetsbyråns reportrar.

Skyller också ifrån sig

Samtidigt som Hawaiian Electric Company erkänner ett ansvar slår man samtidigt ifrån sig.

Enligt elbolaget är det öns brandkår som bär stor skuld – eftersom räddningstjänsten gick ut med att elden var under kontroll och därmed lämnade platsen.

Strax därefter bröt en andra brand ut i närheten, som alltså skulle komma att bli den dödligaste i USA på mycket lång tid.

"Juridiskt oansvarigt"

I slutet av förra veckan hade elbolaget på Hawaii gått ut med ett ansvarsförnekande.

Det kom som ett svar på anklagelserna från Mauis myndigheter om att företaget misslyckats med att stänga av strömmen trots de kraftiga vindarna och det torra förutsättningarna på ön.

– Faktamässigt och juridiskt oansvarigt, kallade Hawaii Electric den anklagelsen.

Istället hävdade man att kraftledningarna i västra Maui, där bland annat öns största stad Lahaina är belägen, hade varit strömlösa i mer än sex timmar när den andra branden startade.

Larmet aktiverades inte

När bränderna tog fart aktiverades inte öns larmsystem.

Det gav upphov till massiv kritik mot Hawaiis myndigheter.

Men enligt tjänstemän på Maui finns det en förklaring. Nödsirenerna används vid tsunamivarningar och kunde, om de hade slagits på, orsakat ännu värre konsekvenser då folk instinktivt hade sökt sig upp i bergen – och in i de brinnande skogarna.

– Invånarna är vana vid att söka sig till högre markområden om sirenerna ljuder, förklarade Herman Andaya, ledare för hawaiianska räddningstjänsten, på en pressträff tidigare under månaden.

Herman Andaya avgick från sin post den 18 augusti.

LÄS MER: Chockbilder från Hawaii efter bränderna – se bilderna här

Arkivfoto: M. Palmer

Text: Redaktionen


SD-toppar nekas av Hemvärnet

2025 12 02

Pontus Persson, riksdagskandidat för Sverigedemokraterna, och SD-ledamoten Richard Jomshof har nekats antagning till Hemvärnet.

Nu hävdar SD-topparna att det handlar om politisk diskriminering.

– Jag vill inte att det blir en politisk fråga, jag vill bara försvara mitt land. Men jag har inte fått någon förklaring, så då är det enda skäl jag kan tänka på – mina politiska åsikter. Och är det så att Hemvärnet inte tycker att man kan sympatisera med Sveriges näst största parti, och det är över 20 procent av befolkningen, då har vi ett problem, säger Pontus Persson till Kvartal.

SD-toppen Richard Jomshof berättar att han också nekats antagning till Hemvärnet. Även Jomshof bedömer att han sannolikt nekats på grund av sitt partimedlemskap.

– Har gjort värnplikt (grad furir). Sökte till Hemvärnet när Ukraina attackerades och kände att jag ville delta i närförsvaret vid ett eventuellt skarpt läge. Fick ett mejl för ett år sedan att min ansökan var avbruten. Förbannat märkligt om du frågar mig, men troligtvis rör det sig om politisk diskriminering i båda fallen, skriver han på X i ett svar till Pontus Persson.

Hemvärnet svarar

Hemvärnets kommunikationschef Jessica Dahlin har kommenterat uppgifterna. Hon uppger att Persson inte godkändes i säkerhetsprövningen.

SD-politikern har framhållit att han först blev godkänd i säkerhetsprövningen, men att beslutet drogs tillbaka efter en vecka.

Hemvärnet uppger att det skett ett misstag.

– Vad gäller det specifika fall som refereras till, gällande information om en godkänd säkerhetsprövning, så har det skett av misstag. Det var felaktig information som gick ut, något vi såklart beklagar, säger Jessica Dahlin till Kvartal.

”De är säkerhetsrisker”

Svenska Dagbladets ledarskribent Peter Wennblad kritiserar politikernas frispråkighet. Han anser att agerandet bör klassa både Jomshof och Person som ”säkerhetsrisker”.

– Undrar om Jomshof och Persson förstår att de nu i handling visar att de är säkerhetsrisker. Att offentligt sprida spekulativ kritik mot Försvarsmakten torde i sig diskvalificera dem i en säkerhetsprövning, eftersom man i den bland annat bedömer lojaliteten mot försvarets intressen, skriver han på X.

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa

FAKTA: Hemvärnets säkerhetsprövning

- Säkerhetsprövningen inleds med en intervju som tar cirka 2–3 timmar att genomföra.

- Som en del av säkerhetsprövningen kan Försvarsmakten även göra en bostadskontroll om det skulle vara aktuellt med hemförvaring av vapen.

- Efter säkerhetsprövningsintervjun gör Försvarsmakten även en registerkontroll, samt efterfrågar ett yttrande från den sökandes hemkommun.

Källa: Försvarsmakten

LÄS OCKSÅ: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Foto: Joel Thungren Försvarsmakten

Text: Redaktionen


02dec25

Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen