Erkänner – startade skogsbrand på Hawaii

2023 08 29

Minst 115 människor har dött i de brutala skogsbränderna på Maui.

Det är den dödligaste branden som slagit mot USA under de senaste 100 åren.

Hundratals personer saknas fortfarande.

En del har bekräftats vara vid liv efter att myndigheterna på ön offentliggjort namnen på de 388 människor som man inte visste var döda eller levande.

Erkänner första branden

Det torra klimatet gav förutsättningarna för bränderna att starta.

Elden rasade därefter fram och spred sig flera kilometer inom loppet av ett par minuter på grund av den storm som parallellt blåste över ön.

Det fanns dock ytterligare en faktor som utgjorde startskottet för de inledande bränderna.

Erkännandet kommer nu från Hawaiis elbolag, Hawaiian Electric Company, rapporterar AP.

– Hawaiis elbolag erkänner att dess kraftledningar startade en skogsbrand på Maui, framhåller nyhetsbyråns reportrar.

Skyller också ifrån sig

Samtidigt som Hawaiian Electric Company erkänner ett ansvar slår man samtidigt ifrån sig.

Enligt elbolaget är det öns brandkår som bär stor skuld – eftersom räddningstjänsten gick ut med att elden var under kontroll och därmed lämnade platsen.

Strax därefter bröt en andra brand ut i närheten, som alltså skulle komma att bli den dödligaste i USA på mycket lång tid.

"Juridiskt oansvarigt"

I slutet av förra veckan hade elbolaget på Hawaii gått ut med ett ansvarsförnekande.

Det kom som ett svar på anklagelserna från Mauis myndigheter om att företaget misslyckats med att stänga av strömmen trots de kraftiga vindarna och det torra förutsättningarna på ön.

– Faktamässigt och juridiskt oansvarigt, kallade Hawaii Electric den anklagelsen.

Istället hävdade man att kraftledningarna i västra Maui, där bland annat öns största stad Lahaina är belägen, hade varit strömlösa i mer än sex timmar när den andra branden startade.

Larmet aktiverades inte

När bränderna tog fart aktiverades inte öns larmsystem.

Det gav upphov till massiv kritik mot Hawaiis myndigheter.

Men enligt tjänstemän på Maui finns det en förklaring. Nödsirenerna används vid tsunamivarningar och kunde, om de hade slagits på, orsakat ännu värre konsekvenser då folk instinktivt hade sökt sig upp i bergen – och in i de brinnande skogarna.

– Invånarna är vana vid att söka sig till högre markområden om sirenerna ljuder, förklarade Herman Andaya, ledare för hawaiianska räddningstjänsten, på en pressträff tidigare under månaden.

Herman Andaya avgick från sin post den 18 augusti.

LÄS MER: Chockbilder från Hawaii efter bränderna – se bilderna här

Arkivfoto: M. Palmer

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen