Explosionsrisk i Sverige – misslyckad Natoinsats

2023 05 26

I slutet av april skulle två minor i Göteborgs skärgård avlägsnas från havsbotten.

Sverige tog hjälp av Nato.

Försvarsalliansens stående minröjningsstyrka kallades in.

Men uppdraget misslyckades, rapporterar GP.  

Endast en av två minor kunde avlägsnas. Den ena minan kunde inte identifieras. Enligt Svenska marinen har minan sjunkit ned i bottensedimentet eller försvunnit på annat sätt. 

Därmed kvarstår Sjöverkets förbud mot ankring och dykning på platsen.

Stor sprängradie

Förbudet infördes med rekommendation av Försvarsmakten.

Om den kvarvarande minan skulle explodera skulle det få stora konsekvenser.

Det berättar Melina Westerberg, kommunikationschef på Marinen.

– Det kan innebära fara, säger hon till GP och tillägger:

– Det är dock ingen fara att passera med båt på ytan. Fara uppstår först om man sätter ett ankare i minan. Om den skulle sprängas är själva riskområdet väldigt stort och kan vara en till två kilometer. 

Melina Westeberg bekräftar att Sjöfartsverkets varning kommer att kvarstå. Den kommer endast att tas bort när området är helt säkrat.

– Vi tar det säkra före det osäkra, säger hon till GP.

Tusentals minor i svenskt vatten

Försvarsmakten uppskattar att det finns mellan 30 000 och 50 000 minor i svenska vatten, rapporterar P4 Göteborg.

Det flesta av minorna lämnas kvar på havets botten.

Roger Edfors, minröjningsexpert på Marinen, förklarar varför i en intervju med radiokanalen.

– Det är en nästa oöverstiglig uppgift att ta sig ann alla minor. Vi har fått välja att upprätta ett prioriteringssystem och ta bort de minor som i första hand kan utgöra en fara för tredje man.

Hundratusentals minor

Totalt fälldes ungefär 175 000 minor i Östersjön och Västerhavet under första och andra världskriget.

För ett år sedan bedömde Försvarsmakten att cirka 50 000 av dessa finns kvar.

Längs Sveriges kust är det främst i Södra Kvarken, i området mellan Skagen och svenska fastlandet samt i Öresund som en större mängd minor kan förekomma.

– Minorna är inte farliga där de ligger, nedsjunkna i dyn. Dock kan man inte utesluta risker i samband med undervattensarbeten och fiske när de av misstag påverkas och kanske lyfts, framhåller Försvarsmakten.

Så ska du agera

Så här bör du agera om  träffar på en misstänkt mina eller oexploderad ammunition till sjöss:

- Om föremålet har kommit upp på båten, spärra av så stort område som möjligt från det.

- Om föremålet befinner sig utanför relingen och det går med hänsyn till besättningens säkerhet ska det återföras till havet. Notera positionen och boja ut platsen.

- Går det inte att återföra föremålet till sjön, ska fartyget manövreras till lovart om fyndet. Besättningen ska inte vistas nära eller i vindriktningen av fyndet.

- Om föremålet befinner sig ombord i utrymmen under däck ska arbetet avbrytas och utrymmet tillslutas.

- Kontakta JRCC (Joint Rescue Coordination Centre) på VHF kanal 16 eller ring SOS Alarm 112.

Källa: Försvarsmakten

Foto: Jonas Helmersson Försvarsmakten

Text: Redaktionen 


JUST NU: Ny regel sätts in i skolan – gäller alla föräldrar

2025 06 16

Skollagen framhåller att alla vårdnadshavare ska ha möjlighet till inflytande över sina barns utbildning.

Det innebär, enligt lagen, en direkt möjlighet att påverka skolan.

Men nu är regeln på väg att förändras.

Skollagen ska skärpas och följden blir ett minskat föräldrainflytande, säger skolminister Lotta Edholm.

– Ja, det kommer det med största sannolikhet göra. Vi har ett utredningsförslag som vi arbetar med nu, bekräftar ministern för SR.

"Går alldeles för långt"

Beskedet kommer efter att radion avslöjat att flera kommunala skolor i Sveriges tre största städer portat stökiga föräldrar som uppträtt hotfullt eller “skadat arbetsmiljön”.

Lotta Edholm konstaterar att det är sorgligt att det behövs.

– Lärare idag är väldigt, väldigt trängda av föräldrar, det finns mängder med vittnesmål kring det här. Vi har också en skollagstiftning som säger att föräldrar ska ha ett inflytande över skolan som går alldeles för långt, säger skolministern.

Flera åtgärder sätts in

Det är ännu inte klart exakt hur den nya lagen ska se ut, men enligt radion är det troligt att det handlar om en ny formulering i form av att föräldrar enbart i “begränsad omfattning” ska tillåtas påverka barnets utbildning.

Beskedet kommer kort efter att regeringen gått fram med en rad nya förändringar för hur skolan ska göras tryggare. Förslagen handlar exempelvis om att alla förskolor och skolor ska vidta åtgärder för att hålla obehöriga borta från skolans område under skoldagarna.

Brott som sker i skolan ska dessutom polisanmälas, enligt regeringen.

Det behöver tydliggöras att skolan inte är en allmän plats. Med det här arbetet tar vi ytterligare viktiga steg mot en säker och trygg studie- och arbetsmiljö för elever, lärare och annan skolpersonal, säger Lotta Edholm i en kommentar.

Var femte elev otrygg

Bakgrunden är en ny rapport från Skolverket som visar att var femte grundskoleelev känner sig otrygg i skolan.

– Att otryggheten i skolan ökar och att allt fler unga mår dåligt i skolan i dag är mycket allvarligt. Ingen ska behöva känna sig rädd i skolan. Därför arbetar regeringen nu på flera håll för att åtgärda ordningsproblemen och stärka tryggheten i skolan. En viktig åtgärd för en tryggare skola är att lärare och rektorer får betydligt bättre förutsättningar – och fler kollegor, säger Lotta Edholm.

Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair inför omtalad böter – betala 5 000 kronor

2025 06 16

Lågprisbolaget Ryanair har fått nog.

Från och med i sommar kommer böter att utfärdas till passagerare som inte sköter sig ombord.

Bötesbeloppet är satt till 500 euro, motsvarande cirka 5 500 svenska kronor.

Det är oacceptabelt att passagerare utsätts för onödiga störningar på grund av en enda störande passagerares beteende, säger en talesperson för Ryanair.

Många bolag har hotat

Problemet med stökiga passagerare är varken nytt eller enbart förekommande hos Ryanair.

Mellan 2017 och 2021 tiodubblades antalet incidenter som inkluderade våld ombord på flygplan i USA, enligt statistik från den internationella flygtransportsmyndigheten International Air Transport Association, IATA

Även i Europa har flygbolag skakats av liknande händelser och flera flygbolag har hotat med saftiga böter om man inte lyder kabinpersonalens instruktioner.

"Oacceptabelt beteende"

Nu gör Ryanair slag i saken.

Flygbolaget understryker att det handlar om ett “branschomfattande problem”.

– För att säkerställa att våra passagerare och besättning reser i en bekväm och stressfri miljö, utan onödiga störningar orsakade av ett litet antal störande passagerare, har vi infört en böter på 500 euro, som kommer att utfärdas till alla passagerare som avlägsnas från flygplanet på grund av deras misskötsel, säger samma talesperson.

– Även om dessa är isolerade händelser som inträffar hos alla flygbolag, är störande beteende i ett så begränsat delat utrymme oacceptabelt, och vi hoppas att vår proaktiva strategi kommer att fungera avskräckande för att eliminera detta oacceptabla beteende ombord på våra flygplan.

LÄS MER: Flygresenärer ska tvingas spotta vid ankomst – unik regel på gång i Sverige

Passagerare fick böta 35 000 kronor

Det är inte första gången som Ryanair går hårt åt passagerare som stör flygresorna.

Flera stökiga resenärer har krävts på pengar efter incidenter som bland annat tvingat plan att nödlanda.

Vid dessa fall har dock inte Ryanair själva utfärdat böter, istället har det skett genom stämningsansökningar och rättsprocesser.

Det ledde exempelvis i maj till att en person som betett sig illa på en resa från Glasgow till Krakow fick böta motsvarande 35 000 kronor.

– I dag välkomnar vi beslutet från Krakóws distriktsdomstol som bara visar en av de många konsekvenser som passagerare som stör flygningar kommer att få som en del av Ryanairs nolltoleranspolicy, sade en talesperson för Ryanair vid tillfället.

LÄS MER: Ryanairplan flög till “fel” destination – passagerare i tårar

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen