Fartkameror kan aktiveras – med helt ny funktion

2023 12 06

Strax över 40 000 hastighetsöverskridande bilister fångades på bild förra året.

Samtliga blev fotograferade av flertalet av landets cirka 2 400 fartkameror som finns uppsatta längs med vägarna i Sverige.

Men det finns en brist i dagens system. Bilderna går enbart att begära ut i efterhand.

Det vill nu regeringen och Sverigedemokraterna ändra på, rapporterar Göteborgs-Posten.

Koppla upp sig i realtid

Förändringen är en del i ett större förslag om att ge polisen nya verktyg att bekämpa den organiserade brottsligheten.

I det ingår utökade befogenheter för kameraövervakning och ansiktsigenkänning – bland annat genom livebevakning av vägar med hjälp av fartkameror.

– Det vi nu ska titta på är möjligheten att i realtid kunna få koppla upp sig och exempelvis följa en misstänkt kriminell som för fram ett fordon, säger justitieminister Gunnar Strömmer (M) till GP.

Inga tillstånd

En så kallad “snabbspårsutredning” ska nu utreda möjligheterna inom sex månader.

Då ska det även kommas fram till om polisen i större utsträckning ska kunna använda sig av drönare – samt om kommuner själva ska kunna sätta upp kameror i offentligheten utan att söka tillstånd.

Många kommuner vill investera i kamerabevakning i högre grad än idag. Och då finns det en ganska byråkratisk ordning där man måste kräva tillstånd och det är långa tider i den processen, säger Gunnar Strömmer.

Räddar 20 liv per år

Fartkamerorna, eller trafiksäkerhetskameror som är det formella begreppet, är ett komplement till polisens övriga trafiksäkerhetsarbete.

Enligt Trafikverket räddas omkring 20 liv per år och över 70 personer från att bli allvarligt skadade i trafiken tack vare kamerorna.

– Kamerorna är placerade för att sänka hastigheten och rädda liv på de vägar där vi har höga hastigheter och risken för olyckor är stor, framhåller myndigheten på sin hemsida.

– Mätningar visar att det fungerar väl, trafikanterna väljer att sänka hastigheten när man kör på en väg med trafiksäkerhetskameror.

Bearbetas manuellt

När en fartkamera fångat ett fordon på bild bearbetas fotot alltid manuellt.

Det inleds en utredning där möjliga förare kontrolleras i olika register, exempelvis jämförs bilderna med pass- eller körkortsfoto.

Stämmer bilden skickas ett “underrättelsedokument” till föraren i fråga.

Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid den aktuella tidpunkten, informerar polisen på sin webbplats.

Foto: Holger Ellgaard

Text: Redaktionen


JUST NU: Övergav sin son på flygplats – föräldrarnas förklaring chockar

2025 08 02

Ett barn lämnades kvar på flygplatsen av en häpnadsväckande anledning.

En tioårig pojke har övergivets på flygplatsen i Barcelona av sina föräldrar.

När man till slut fick tag på föräldrarna gav de en häpnadsväckande förklaring:

De ville hinna med flyget.

Upptäcktes av personal

Föräldrarna ska ha lämnat kvar den 10-åriga sonen på flygplatsen för att hans pass hade gått ut, rapporterar Metro.

Kort innan flyget skulle gå upptäckte de att pojkens pass var ogiltigt – och valde då att lämna kvar honom på flygplatsen, för att själva hinna med planet till sitt hemland Storbritannien.

Den 10-åriga pojken upptäcktes av personal när han stod ensam på flygplatsen El Prat.

Han väntade då på att en släkting skulle hämta honom på flygplatsen.

– Han berättade för dem att hans föräldrar var på planet på väg till sitt hemland på semester, berättar en flygledare på TikTok, enligt tidningen.

Polis tillkallades – och föräldrarna stoppades på planet.

Stoppades på planet

Föräldrarnas plan var bara några ögonblick från start men fick återvända till terminalen.

Piloten uppges ha frågat passagerna om någon hade lämnat kvar ett barn på terminalen.

Men då var det ingen som svarade, enligt tidningen.

Till slut kunde man dock identifiera det par som hade lämnat kvar pojken på flygplatsen.

De fördes till polisstationen där deras son fanns.

Föräldrarna hade i sista stund ordnat så att en släkting skulle hämta pojken på flygplatsen – men utan att veta hur länge pojken skulle bli kvar ensam på flygplatsen.

– De ringer en släkting, vilket kan ta en halvtimme, en timme eller tre timmar, och de går lugnt ombord på planet och lämnar barnet kvar. Som mamma är jag förbluffad, berättar flygledaren, enligt tidningen.

Det är oklart om föräldrarna greps efter händelsen.

Uppgifterna om det inträffade kommer från en video där en flygledare berättar om incidenten.

– Jag är flygledare, och som flygledare har jag sett mycket, men det här har varit helt surrealistiskt, säger flygledaren i videon.

Text: Redaktionen


Skarpa kravet på storbankerna: ”Se till att det är öppet”

2025 08 02

Ett skarpt krav riktas mot svenska storbanker.

De senaste åren har både bankernas sätt att arbeta och kundernas beteende förändrats kraftigt.

Det har bland annat lett till att det finns betydligt färre bankkontor i Sverige jämfört med tidigare.

Men nu kommer ett krav på att bankerna ska öppna igen.

”Se till att det är öppet”

Efter den senaste tidens problem med nedstängda bankomater, som gör det svårt för bankkunder att ta ut kontanter, kräver Kontantupproret nu en förändring.

Bankerna måste öppna sina kontor igen, menar organisationen, enligt TV4.

– Gå ihop, se till att det är öppet några timmar och se till att sedelhanteringen fungerar, säger Kontantupprorets ordförande Björn Eriksson till kanalen.

Han menar alltså att nyöppnade bankkontor skulle vara ett sätt att kunna hjälpa bankkunder när var tionde bankomat är ur funktion.

Därför riktar han nu det skarpa kravet mot storbankerna Swedbank, Nordea, SEB och Handelsbanken och Danske Bank, som äger företaget Bankomat.

– Det absolut enklaste man kan göra är att komma överens: Nu öppnar vi upp ett kontor några timmar och ser till att det här fungerar så inte människor kommer i kläm, säger Björn Eriksson till kanalen.

Förslagit avvisas dock av företaget Bankomat.

Många vill ha tillgång till kontor

Mängder av bankkontor har stängts i Sverige de senaste åren, vilket bland annat hänger samman med ett kraftigt förändrat kundbeteende till följd av internetbankens och bankapparnas genomslag.

En undersökning som Novus publicerade i februari visade till exempel att över hälften (52 procent) av alla bolånekunder inte har besökt ett bankkontor på över två år, trots att 66 procent uppger att de har ett bankkontor i närheten.

Men 57 procent tycker ändå att det är viktigt att ha tillgång till ett fysiskt kontor.

Vissa grupper, bland annat äldre, kan också ha stort behov av tillgång till ett bankkontor.

En rapport från Handelshögskolan och Riksbanken har dessutom visat att småföretag på landsbygden drabbas negativt av att bankkontor slår igen, vilket DI har rapporterat. Utlåningen till företag minskar på dessa ställen.

– Effekten blir att lokala företag drar ned på antalet anställda, tappar i försäljning och att risken för att företag försvinner ökar, säger Bo Becker, professor i finansiell ekonomi, till tidningen.

LÄS OCKSÅ: Kontantkris i hela landet – ”allvarlig situation”

Text: Redaktionen