Fjällstation akutstänger

2023 08 06

Kebnekaise fjällstation tvingas till drastiska åtgärder.

Det råder stora problem uppe vid Kebnekaise fjällstation.

Ett utbrott av magsjuka skapar oro och frustration, och efter att flera turister insjuknat tvingas de nu akutstänga stationen.

Fjällstationen framhåller att “situationen har eskalerat”, och att toaletterna börjar ta slut.

– Vi ser att gäster insjuknar i en snabbare takt vilket gör att vi har allt svårare att isolera gäster, sanera utrymmen i den takt som krävs och avdela separata dass för de som är sjuka, förklarar de via sociala medier.

Hämtades av fjällräddning

Tre personer har behövt hämtas av fjällräddningen efter att ha insjuknat.

–  Det var tre stycken igår som blev sjuka på leden på väg upp till toppen som blev hämtade av fjällräddningen, men det är den enda fjällräddningen jag har hört talas om, säger fjällchef Maria Persson till SVT.

Gick ut med information

Redan under lördagen gick fjällstationen ut med information angående läget.

Då informerade man om smittan och uppmanade vandrare att göra sina behov på ett säkert avstånd och tänka på hygienen.

På grund av den förvärrade situationen har beslutet nu tagits om att stänga ner tills den 10 augusti.

Sveriges högsta

Gäster som har bokade tider kommer att få sina pengar tillbaka.

Kebnekaise är Sveriges högsta berg och består av två toppar.

Den högsta punkten är 2 096 meter hög.

– Sydtoppen består av en topp-glaciär och varierar därför i höjd, beroende på hur mycket den smälter under sommaren och hur mycket det tillkommer under vintern, förklarar fjällstationen.

Tänk på detta

Kebnekaise är en mycket populär destination för fjällvandrare.

Innan man tar sig dit kan det vara en bra idé att vara förberedd.

– Att ha med någon i gruppen som har tidigare erfarenhet är en god idé. Packa inte med för mycket. Tänk noga igenom vilka kläder du behöver och vilken utrustning du verkligen behöver.

– Att lämna ett färdmeddelande är en god idé. Tala om för någon var du är, var du tänkt gå och när du planerar att vara tillbaka.

Foto: P. Myrtorp

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen