Fjärrvärmekunder varnas – ”orimlig” situation

2023 12 14

Många fjärrvärmebolag har orimligt hög lönsamhet. 

Det uppger branschorganisationen Fastighetsägarna i en ny rapport.

Över hälften av alla Sveriges bostäder och lokaler värms upp av fjärrvärme.

Bland flerfamiljshus är det ungefär 90 procent som är uppkopplade till fjärrvärmenätet.

Kunden i underläge

I dag har fjärrvärmen en monopolliknande ställning. Fjärrvärmenät har tydliga drag av naturliga monopol, men saknar särskild prisreglering, skriver Konkurrensverket på sin hemsida.

– Trots detta sker prissättningen på affärsmässiga grunder, framhåller Fastighetsägarna.

Enligt organisationen gör det att kunden hamnar i underläge. 

I sin rapport pekar Fastighetsägarna på att många fjärrvärmebolag har avkastningsnivåer på över 15 procent.

Lönsamhetsnivåer som många bolag på den konkurrensutsatta marknaden skulle ”jubla åt”, uppger organisationen.

”Orimligt hög taxa”

David Björnberg är omvärldsanalytiker på Fastighetsägarna.

Han anser att fjärrvärmebolagens höga avkastning är problematisk och varnar för att kunderna får ta smällen.

– Det är självklart bra om företag gör vinst, oavsett om de är offentligt eller privat ägda. Fjärrvärmebolag verkar dock på en monopolmarknad, och måste bedömas på ett annorlunda sätt än konkurrensutsatta företag, säger analytikern och tillägger:

– Monopolföretag bör inte ha hög avkastning över en längre period. I praktiken innebär det att många fjärrvärmekunder betalar en orimligt hög taxa.

Högs avkastning

I Fastighetsägarnas rapport framgår det även att nästan alla fjärrvärmebolag har en mycket god soliditet – ett finansiellt nyckeltal som anger hur stor andel av tillgångarna som är finansierade med eget kapital. 

–  Många bolag menar att höga vinster ska finansiera framtida investeringar. Det är ett argument som inte håller när man granskar siffrorna noggrannare. Bolagen med högst avkastning har goda möjligheter att finansiera investeringar med hjälp av lån, kommenterar David Björnberg.

Chockhöjning

Under hösten har flera fjärrvärmebolag annonserat kraftig prishöjningar.

Flera bolag har valt att höja sina priser med 30 procent.

Läs mer här: Chockhöjda priser för hushåll med fjärrvärme

Foto: M. Lis

Text: Redaktionen


11 jun 26

Midsommarmaten hotad – kan saknas på mångas bord

2026 06 11

En midsommarfavorit kan saknas vid den uppdukade lunchen.

Midsommar är högtiden där maten står i centrum, där traditionella rätter och klassiska smaker spelar en avgörande roll för firandet.

Men nu är en av de viktigaste råvarorna hotad, rapporterar DN.

Midsommarmat hotad

Det finns några stapelvaror som nästan är självklara inslag och som många betraktar som ett måste för ett lyckat midsommarbord.

Nu kan dock en av de viktigaste råvarorna till midsommarbordet vara på väg att bli svår att få tag på.

Det är färskpotatisen som pekas ut.

Potatisen har i år nått butikerna något senare än förra säsongen.

Enligt Roger Nolsa, ordförande i Potatisodlarna, är tillgången dessutom något mer begränsad än vanligt, då skördarna är förhållandevis låga jämfört med hur prisbilden ser ut just nu.

Han förklarar att den tidigaste potatisen odlas under väv för att bevara värmen i marken, medan den som normalt äts till midsommar odlas utan skydd.

– Det gör att det uppstår ett glapp i leveranserna. Förra veckan fanns det relativt gott om färskpotatis, men nu har tillgången blivit mer begränsad, säger han, till DN.

LÄS MER: Norge förlorar miljarder – pekar ut Sverige

Risk för brist

Han förklarar även att väderförhållanden kan slå direkt mot möjligheten att skörda.

Om det blir kraftigt regn de kommande dagarna kan stora delar av den potatis som skulle ha nått midsommarborden i stället bli kvar i jorden.

– Det går inte att plocka potatis när det regnar, och kommer det mycket regn fastnar maskinerna, säger Roger Nolsa.

Han menar att även om vädret skulle förbättras i efterhand så är det svårt att ta igen tappet i tid.

Svårt för jordgubbar

Även svenska jordgubbar får det svårt i år.

Kalla nätter under april och maj har försenat utvecklingen i odlingarna, samtidigt som midsommar infaller tidigare än vanligt i kalendern.

Jordgubbsodlaren Herman Hagberg, som driver odling utanför Karlstad, har försökt skydda skörden genom att använda tunnlar och väv för att hålla värmen.

– Vi får bär till midsommar, men den totala marknaden kommer att vara en lägre skörd än normalt, sade han nyligen till SR.

LÄS MER: Flamingo-missiler har slagit ner

Foto: Mammela

Text: Redaktionen


11 juni 2026

Trump säger nej – inte hänt sedan 1938

2026 06 11

Tack, men nej tack.

Så lyder beskedet från president Donald Trump när fotbolls-VM idag går av stapeln i USA, Mexiko och Kanada.

När USA går in i turneringen på lördag blir det nämligen utan presidenten på läktaren, rapporterar New York Times.

Det är ett högst ovanligt besked.

Aldrig förr har statschefen i ett arrangörsland avböjt att närvara på sitt lands öppningsmatch i ett herr-VM.

Enda undantaget är VM i Frankrike 1938. Men då förekom ingen officiell invigningsmatch eftersom lagen gick direkt till åttondelsfinal, skriver norska Dagbladet. I finalen mellan Italien och Ungern fanns president Albert Lebrun på läktaren.

För långt att åka

Enligt Vita huset beror Trumps frånvaro på att matchen ska spelas i Los Angeles, vilket anses vara för långt att resa. Istället kommer utrikesminister Marco Rubio att finnas på plats när USA tar emot Paraguay i den första matchen.

Det kan dock bli så att ytterligare en statschef blir historisk på samma sätt som Trump. Om Mexikos president Claudia Sheinbaum kommer att sitta på läktaren när Mexiko ikväll möter Sydafrika är högst osäkert.

Presidenten har tidigare gett beskedet att hon gett bort sin biljett till en yngre supporter. Det har också spekulerats i att de vilda protesterna i landet avskräckt Sheinbaum från att dyka upp.

"Anmärkningsvärt"

Den amerikanska tidningen Politico konstaterar att det är "anmärkningsvärt" att Trump inte dyker upp.

Beslutet kommer samtidigt som administrationen navigerar en rad diplomatiska och logistiska utmaningar kopplade till turneringen, inklusive visumfrågor som påverkar vissa deltagande länder och delegationer, skriver tidningen.

Trump var inte heller på plats när årets Super Bowl gick av stapeln. Även den matchen spelades i Los Angeles. Förklaringen var även då att det var för långt att åka, samt missnöjet med att artisten Bad Bunny skulle stå för halvtidsshowen.

För några dagar sedan buades Trump ut när han fångades på bild under en basketmatch i New York.

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen