Flaggskeppsbutiken slår igen – Dystert för populär butikskedja

2021 10 18

– Vi har varit tvungna att se på helheten och tagit ett tufft beslut.

Det säger H&M-varumärkets regionchef Filip Ekvall till Dagens Industri i samband med beskedet att den populära klädkedjan H&M nu beslutat att stänga sin stora flaggskeppsbutik på Hamngatan i Stockholm.

Efter mer än 40 år

Butiken har lockat mängder av kunder till H&M i över 40 års tid då den öppnade redan på 1970-talet. Men nu går det inte längre. Allt flera kunder shoppar loss på nätet istället och klädföretagen vill fokusera på att minska kostnaderna och öka vinsterna. Men det är dystert bland personalen.

Berör både kunder och medarbetare

– Det är en butik som spelat väldigt stor roll i H&M:s utveckling under lång tid, och det här berör både kunder och medarbetare, säger Filip Ekvall till DI.

Det var inte länge sedan det framkom att H&M slår igen en rad andra butiker i Kiruna, Umeå, Helsingborg, Kristinehamn, Malmö, Göteborg, Lidingö och Stockholm.

Och nu är det alltså dags för flaggbutiken på Hamngatan i Stockholm City.

Tufft för personalen

DI uppger att personalen nyss fått det tuffa beskedet och H&M framhåller att det handlar om ändrat kundbeteende som blev ännu tydligare under pandemin då fler handlade digital.

Samtidigt betonar H&M att man är redo att öppna nya butiker framöver.

– Butiker är fortfarande otroligt viktiga för oss och vi kommer att fortsätta att öppna dem på rätt platser, sa Dominic Roter vid H&M till Aftonbladet tidigare i år.

ANALYS

Det är svårt att ge så mycket för H&M:s information om att man är beredd att öppna nya butiker – tvärtom går sannolikt stora delar av butiksvärlden allt mer över till shopping online. Många kan även tänkas vara tveksamma till att trängas i butiker vid julruschen då oron för coronaviruset alltjämt finns kvar.

Kanske kommer något trevligare

Fysiska butiker kan mycket väl bli allt ovanligare i framtiden. Förhoppningsvis kommer då något annat som kanske är ännu trevligare att ersätta närmiljön i stadskärnorna i framtiden, till exempel mötesplatser i form av restauranger, kaféer, biografer och platser för såväl pensionärer som barn att umgås och ha trevligt.

Foto: F. De Canne

[yop_poll id="763"]

JUST NU: Kristersson ger plötsligt besked – om euro i Sverige

2025 10 16

Ulf Kristersson ger ett oväntat besked om införande av euro i Sverige.

2003 hölls en folkomröstning om införande av euron i Sverige.

55,91 procent av svenska folket röstade nej till att införa den nya valutan.

Men statsminister Ulf Kristersson (M) vill nu ta upp frågan igen.

Plötsligt besked om euron

Ulf Kristersson öppnar för att utreda ett införande av euron i Sverige, rapporterar SvD.

Statsministern vill ta upp eurodebatten igen, enligt tidningen.

Moderaternas arbetsstämma ska också fatta ett beslut om hur en ny utredning om införandet av euron ska se ut.

– Vi har aldrig bytt ståndpunkt. Vi är i grunden för ett svenskt euro-medlemskap, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Han understryker emellertid att han och partiet respekterar folkomröstningens resultat.

Samtidigt menar man att mycket har förändrats i Europa sedan 2003.

LÄS OCKSÅ: Stupar efter 35 år - tung konkurs i byggbranschen

Vill få igång debatten

Ulf Kristersson vill inte i direkt mening prata om ett införande av euron.

Statsministern har heller inga planer på en ny folkomröstning.

Han framhåller dock att han vill få igång debatten igen, och utesluter inte att frågan kan utredas under nästa mandatperiod.

– Jag har inga planer på någon ny folkomröstning, men det vore konstigt om inte just den fråga som diskuteras i hela övriga Europa diskuteras också i Sverige, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Förutspådde euro redan i år

Frågan om euron har börjat dyka upp igen i den svenska debatten.

I våras gick Ulf Kristerssons tidigare statssekreterare PM Nilsson ut med en oväntad spådom om euron.

Nilsson hävdade att euron kan införas i Sverige – redan i år, 2025.

Skälet var att han såg framför sig att USA skulle sätta Sverige under hård press med Trumps tullpolitik. Då skulle Sverige ställas inför ett val, menade Nilsson.

– Antingen vika sig helt platt eller att blixtsnabbt knyta sig till euroområdet, sade PM Nilsson till Expressen.

Den spådomen ser inte ut att slå in, men klart är att frågan om att införa euron i Sverige åter har börjat smyga sig in i den svenska debatten igen.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp I Boran

Text: Redaktionen


16okt2025

Netflix slår rekord – här är abonnemanget som rusar

2025 10 16

Fler svenskar än någonsin tidigare använder sig av streamingtjänster.

I snitt tittar svenskarna 95 minuter om dagen på streamingtjänster.

SVT Play är den tjänst som flest använder, vilket hela 71 procent uppger att man gör.

Med sedan förra året har SVT Play tappat tio procent i popularitet.

Även TV4 Play, som ligger tvåa, har minskat.

Netflix ökar däremot med åtta procent och närmar sig toppen.

Hela 59 procent använder streamingtjänsten, enligt årets Streamingbarometer från Tv.nu.

En abonnemangstyp ökar kraftigt 

Bland svenskar som är yngre än 45 år har Netflix redan gått om SVT Play.

Och rekordmånga väljer abonnemang med reklam, för att hålla nere kostnaden.

– Tittarna vill ha bredare utbud utan att spräcka budgeten. Reklamabonnemang och flexibla paket gör det möjligt att bära fler tjänster parallellt, säger Helen Orselius som är vd på Tv.nu, i ett uttalande.

Över hälften

I år har hela 54 procent av den svenska befolkningen minst en reklamfinansierad tjänst.

Det är en kraftig ökning.

Också snittet för antalet reklamabonnemang per person har mer än fördubblats.

Läs också: Stor förändring för kortköp – gäller hela Sverige

Sport upplevs som dyrt

Sportutbudet ökar också men det höga priset uppges bromsa tillväxten.

Hela 60 procent anser att höga priser är ett hinder.

25 procent uppger att de aldrig tittar på sport.

– Med stöd av vår stora användarbas kan vi ge branschen unika insikter om svenskarnas streamingvanor. Vi delar gärna kunskapen med andra aktörer för att förbättra streamingmarknaden – från discovery till innehåll och paketering, säger marknadschef Johanna Cervin.

Fakta ur Streamingbarometern 2025

- Daglig tittartid: 95 minuter

- Snitt antal streamingtjänster per hushåll: 3,9

- 58 procent har fyra eller fler streamingtjänster

- Smart-TV dominerar som streamingenhet (84 %). Mobilen växer bland yngre (44 %)

- Krim är den mest uppskattade genren i alla åldrar.

Källa: Streamingbarometern

Läs också: Svensk läsk ifrågasätts – bryter löfte till kunderna

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen