Flaggskeppsbutiken slår igen – Dystert för populär butikskedja

2021 10 18

– Vi har varit tvungna att se på helheten och tagit ett tufft beslut.

Det säger H&M-varumärkets regionchef Filip Ekvall till Dagens Industri i samband med beskedet att den populära klädkedjan H&M nu beslutat att stänga sin stora flaggskeppsbutik på Hamngatan i Stockholm.

Efter mer än 40 år

Butiken har lockat mängder av kunder till H&M i över 40 års tid då den öppnade redan på 1970-talet. Men nu går det inte längre. Allt flera kunder shoppar loss på nätet istället och klädföretagen vill fokusera på att minska kostnaderna och öka vinsterna. Men det är dystert bland personalen.

Berör både kunder och medarbetare

– Det är en butik som spelat väldigt stor roll i H&M:s utveckling under lång tid, och det här berör både kunder och medarbetare, säger Filip Ekvall till DI.

Det var inte länge sedan det framkom att H&M slår igen en rad andra butiker i Kiruna, Umeå, Helsingborg, Kristinehamn, Malmö, Göteborg, Lidingö och Stockholm.

Och nu är det alltså dags för flaggbutiken på Hamngatan i Stockholm City.

Tufft för personalen

DI uppger att personalen nyss fått det tuffa beskedet och H&M framhåller att det handlar om ändrat kundbeteende som blev ännu tydligare under pandemin då fler handlade digital.

Samtidigt betonar H&M att man är redo att öppna nya butiker framöver.

– Butiker är fortfarande otroligt viktiga för oss och vi kommer att fortsätta att öppna dem på rätt platser, sa Dominic Roter vid H&M till Aftonbladet tidigare i år.

ANALYS

Det är svårt att ge så mycket för H&M:s information om att man är beredd att öppna nya butiker – tvärtom går sannolikt stora delar av butiksvärlden allt mer över till shopping online. Många kan även tänkas vara tveksamma till att trängas i butiker vid julruschen då oron för coronaviruset alltjämt finns kvar.

Kanske kommer något trevligare

Fysiska butiker kan mycket väl bli allt ovanligare i framtiden. Förhoppningsvis kommer då något annat som kanske är ännu trevligare att ersätta närmiljön i stadskärnorna i framtiden, till exempel mötesplatser i form av restauranger, kaféer, biografer och platser för såväl pensionärer som barn att umgås och ha trevligt.

Foto: F. De Canne

[yop_poll id="763"]

JUST NU: Fredrik Lindström i stor protest – imorgon lördag

2025 11 14

”På spåret”-stjärnan Fredrik Lindström deltar i en stor protest.

Fredrik Lindström är en folkkär tv-personlighet som bland annat är känd som domare i SVT:s långkörare ”På spåret”.

På lördag kommer Lindström att delta i en stor protest – och hålla tal inför demonstranterna.

Tv-stjärnan demonstrerar – och håller tal

Komikern, språkvetaren och tv-profilen Fredrik Lindström kommer från Eskilstuna.

På lördag besöker han sin gamla hemstad – för att demonstrera, rapporterar Ekuriren.

”På spåret”-profilen kommer att delta i en protestmarsch mot att batterijätten Senior Material har beviljats förnyad dispens för att använda 1 280 ton av det giftiga lösningsmedlet metylenklorid fram till 2027.

Lindström ska också hålla tal i samband med demonstrationen i Eskilstuna på lördag.

I protestmarschen deltar bland annat vårdpersonal i Eskilstuna, rapporterar SR.

Tv-stjärnans deltagande uppskattas av arrangörerna bakom protesten.

– Det betyder jättemycket. För den här demonstrationen, det är en stor sak och det handlar om vår miljö och ett giftutsläpp av stora mängder, säger Sari Myllenemi, barnsjuksköterska och en av initiativtagarna till demonstrationen, till radiokanalen.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

”Jättemånga vill visa missnöje”

Arrangörerna hoppas att den folkkäre Fredrik Lindströms deltagande ska leda till att fler deltar i demonstrationen.

– Det viktigaste är att myndigheterna och politikerna ser oss och hör oss lyssnar på oss. Och vi är jättemånga som vill visa vårt missnöje, säger Sari Myllenemi till radiokanalen.

Det är Kemikalieinspektionen som har beviljat Senior Material förnyad dispens för att använda stora mängder metylenklorid, rapporterar SVT.

Beskedet har väckt stor oro i Eskilstuna.

Europaparlamentarikern Pär Holmgren (MP) har ställt en fråga till EU-kommissionen om huruvida beslutet är förenligt med EU-lag.

EU-kommissionen har dock svarat ja på den frågan, enligt kanalen.

– Jag ser det som bevis på att det finns kryphål i lagen som måste täppas till, säger Pär Holmgren till kanalen.

LÄS OCKSÅ: SAAB får jätteorder

Foto: Morgan Norman resp Clement M

Text: Redaktionen


14 november 2025

Öljätte sänker alkoholprocenten

2025 11 14

En populär öljätte förändrar receptet på en storsäljare.

En av Heinekens populära ölsorter får lägre alkoholhalt – ett beslut som väcker blandade reaktioner bland konsumenterna, rapporterar The Standard.

Sänker alkoholhalten

Heineken UK meddelar att man sänker alkoholhalten i den välkända lagern Foster’s, efter att försäljningen fallit och dryckesvanorna förändrats.

Ölsorten är exempelvis en av de mest populära i Storbritannien.

Ölen, som i dag ligger på 3,7 procent, kommer från februari nästa år att justeras ned till 3,4 procent – en nivå som är betydligt lägre än de 4 procent som gällde så sent som i början av 2023.

– Beslutet att justera alkoholhalten i Foster’s speglar vårt åtagande att hjälpa konsumenter göra ansvarsfulla val, uppger Heineken.

Heineken uppger att beslutet fattades efter att man märkt en förändring i kundernas dryckesvanor, där fler nu väljer drycker med lägre alkoholhalt som en del av en hälsosammare livsstil.

LÄS MER: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

”Samma smak – bara mindre alkohol”

Heineken betonar att sänkningen inte ska påverka smaken.

Bryggeriets master brewers har arbetat länge med receptet för att säkerställa att ölen fortfarande känns igen av sina lojala drickare.

– Receptet har förfinats under många månader. Smaken ska fortsatt vara tydligt Foster’s – krispig, balanserad och uppfriskande, meddelar Heineken.

Förändringen följer också ”omfattande konsumenttester” som enligt bolaget visar att kunderna upplever smaken som oförändrad.

Sänkningen av alkoholhalten handlar inte enbart om kundernas vanor. Även inflationen har påverkat beslutet.

Företaget påpekar att den nya, lägre alkoholstyrkan gör det möjligt att hålla tillverkningskostnaderna nere och erbjuda mer konkurrenskraftiga priser.

Del av en större trend

Foster’s är inte det enda varumärket som förändras.

Även den populära ölen Sol har nyligen sänkt sin alkoholhalt från 4,2 till 3,4 procent.

Heineken säger sig vara fast beslutna att fortsätta utveckla varumärket, och lovar satsningar på nya samarbeten.

– Vi är engagerade i att fortsätta skapa framgång för en av de mest älskade klassiska lagersorterna, säger företaget.

LÄS MER: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten

Foto: F Alves

Text: Redaktionen