Flygplansbilden hela världen talar om – Har ett rätt och ett fel

2021 08 18

Vid en enormt dramatisk flygning räddade USA:s Flygvapen 640 panikslagna afghanska kvinnor och män som flytt undan talibanerna.

Ett United States Air Force C-17 Globemaster-plan lyckades evakuera de desperata passagerarna via en flight från Kabul till Qatar, uppger USA:s militär vilket styrks av dessa bilder från Defense One. Till vänster ses en inzoomad bild och till höger ses originalbilden. För att förstå relationen mellan bilderna är en man i turkos tröja inringad med en gul cirkel på båda bilderna. Via mobil kan man zooma in båda bilderna med fingrarna.

Det bedöms vara nära rekordet för hur många som fått rum i ett liknande plan, näst efter räddningen undan en tyfon i Filippinerna 2013 då 670 personer togs med i ett plan, uppger Defense One.

Udda säkerhetsbälte

Metoden kallas ”floor loading” och går ut på att man istället för säkerhetsbälten håller händerna i stora surrband som går från vägg till vägg i planet.

Planet var inte avsett för att ta så många passagerare men de desperata afghanerna klängde sig upp på planets ramp i panik och då tog amerikanerna ett plötsligt beslut.

– Besättningen beslutade sig för att ta med dem, uppger militärkällor till Defense One.

ANALYS

Tala om att andas ut!

Man kan ana den enorma glädjen hos alla kvinnor och män som istället för sin fruktan att torteras och mördas av talibanerna nu kunde räddas undan tack vare USA:s militär. De amerikanska soldaterna fann att det rätta i nödens sekund var att hjälpa sina medmänniskor.

Ett indirekt följdfel med bilden

Samtidigt finns det även ett slags indirekt "följdfel" med bilden – och det är att alla 40 miljoner kvinnor, män och barn i Afghanistan inte kommer att kunna fly undan talibanerna genom att lämna landet utan det finns något annat som är otroligt viktig att få till stånd snarast.

Och det är att omvärlden sätter gigantisk press på talibanerna så att de tvingas att behandla Afghanistans folk på ett mycket värdigare, mänskligare och bättre sätt än vad  såväl afghanerna själva som övriga omvärlden nu fruktar.

Foto: US Air Force/Defense One

[yop_poll id="494"]

JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen