Folkhälsomyndigheten avskaffar rekommendation

2023 02 10

FHM väljer nu att ta bort en rekommendation myndigheten har haft i drygt ett års tid.

Från och med 15 februari rekommenderas inte längre vårdpersonal att testa sig för covid-19 om man uppvisar symtom.

Det meddelar Folkhälsomyndigheten i ett pressmeddelande på fredagen.

Testningen av personal bedöms i nuläget ha begränsad effekt för att minska smittspridningen i dessa miljöer, samtidigt är testningen resurskrävande, framhåller myndigheten.

"Marginell effekt"

Sedan februari 2022 har personal inom vård och omsorg, till exempel på sjukhus eller särskilda boende för äldre, rekommenderats att testa sig om man känner sig förkyld, har feber eller ont i halsen eller uppvisar andra symtom som skulle kunna vara covid-19.

Nu anses inte behovet för en sådan rekommendation finnas längre.

– Under den senaste perioden med hög smittspridning av covid-19 har vi sett att testningen av personal har haft marginell effekt för att begränsa spridningen i de här miljöerna, säger Sara Byfors, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.

Ska fortsätta stanna hemma

Däremot ligger andra förväntningar på vårdpersonal kvar.

– Det cirkulerar även andra luftvägsvirus som kan orsaka svår sjukdom för personer som tillhör en riskgrupp. För att inte utsätta patienter och boende för smittrisk är det extra viktigt att vård- och omsorgspersonal tänker på att stanna hemma vid sjukdom, säger Sara Byfors.

Dessa ska fortsätta testa sig

Patienter och omsorgstagare med covidsymtom ska dock fortsätta att testa sig, menar Folkhälsomyndigheten.

Anledningen utöver att begränsa smittspridningen är för att personer i känsliga miljöer ska få rätt vård.

– Testning kan också vara aktuellt vid smittspårning, tillägger FHM.

Införde ny rekommendation i veckan

Samma vecka som FHM nu tar bort en rekommendation införde man en ny sådan tidigare i veckan.

Det handlade då om att människor mellan 50 och 64 år bör förstärka sitt skydd mot allvarlig sjukdom i covid-19 med en påfyllnadsdos vaccin.

– Beslutet gäller från den 1 mars 2023 till och med den 29 februari 2024. Myndigheten bedömer att dosen gör störst nytta om den tas under hösten eller till vintern eftersom det sannolikt är störst risk för en omfattande smittspridning under vintersäsongen, meddelade Folkhälsomyndigheten på sin hemsida i tisdags.

Foto: M. Majnun

Text: Redaktionen


Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Rusning till Swedbank – “exceptionellt”

2025 04 24

Swedbank stänger en rad kontor för spontana besök över hela Sverige.

Storbanken ligger i botten när det gäller kundnöjdheten bland svenska privatkunder, enligt en mätning från Svenskt Kvalitetsindex.

Swedbank har framför allt fått kritik för att vara otillgängliga och har själva lovat att bli bättre att svara i telefon.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari.  

Stänger för spontanbesök  

Samtidigt har en rad Swedbankkontor över hela Sverige stängt för spontana besök.

Totalt handlar det om 23 av 142 kontor i landet som tagit bort möjligheten, enligt Lapplandsbaserade Lokaltidningen.

Förändringen trädde i kraft den 3 mars och istället hänvisas kunder till telefon eller internet för enklare bankärenden.

Det är ett besked som tagits emot av kraftig kritik på flera orter som berörs.

– Många är förtvivlade, säger en bankkund i skånska Klippan till HD.

Rusningen: långa köer  

Nu syns också konsekvenserna av att möjligheten till spontanbesöken försvunnit, i kombination med begränsade öppettider.

I Helsingborg ringlar sig köerna långa utanför Swedbanks kontor, rapporterar HD. 

Väktare har behövt kallas in för att hålla ordning.  

– Det är extra mycket idag, eftersom det är första dagen efter påsk. Det här är exceptionellt, säger Swedbanks presschef Hannes Mård till tidningen.  

Två av tre kunder ringer 

Enligt Swedbank tar två av tre kunder kontakt via telefon. Banken menar att anpassningen är nödvändig.

Det handlar inte heller om att kontoren läggs ned, utan de omvandlas till rådgivningskontor.

Liknande trender syns över hela landet, från söder till norr.

I Jönköping stängde Swedbank för spontabesök redan 2021 medan exempelvis Haparanda omfattas av de nya villkoren som infördes nu i mars.

För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: Så mycket bör “de flesta” hushåll ha i akutbuffert – enligt storbanken

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen