SVERIGE: Föräldrar rasar mot köttförändring för barn

2023 01 26

Förändringen då fler skolor inför större mängd vegetarisk mat tas inte emot väl av föräldrarna.

Så är exempelvis fallet i Malmö där skolrestaurangerna tvingas förhålla sig 30 procent högre livsmedelspriser, rapporterar Sveriges Radio.

Då ryker kött från menyn i stor utsträckning, vilket nu möts med ilskna reaktioner bland elevernas föräldrar.

Istället serveras bland annat fiskburgare och mungbönsnuggets.

– Dels vet jag om att barnen inte är så glada för vegetarisk mat. Då äter de inte så mycket och då blir det många timmar utan mat, säger till exempel tvåbarnsföräldern Tony Nilsson till P4 Malmöhus.

Saknas 27 miljoner

Enligt SR saknas det 27 miljoner kronor för att ha kvar samma köttmängder på menyn som före jul.

Att Malmö kommun inte stöttade skolrestaurangerna med matpengar uppmärksammades även av SVT kring årsskiftet.

– Så mycket som vi fick veta att det faktiskt handlar om, det var vi nog inte helt förberedda på, sade Sara Wettergren (L), skolkommunalråd i Malmö, till tv-kanalen då.

Larm från hela landet

Även i andra delar av Sverige har det inkommit ett flertal larm från skolmatsalar.

Det har då främst handlat om att barnen är hungrigare för att de inte får tillräckligt med mat hemma, men också att det får direkta konsekvenser för andra viktiga skolfrågor.

– Det blir att vi tvingas skära ner på personal och böcker i skolan, säger till exempel Johan Edelsvärd, rektor på Mimerskolan i Sundsvall, till SVT.

Kyckling en dag i veckan

Helt och hållet har dock inte köttet tagits bort från skolmatsedelarna i Malmö.

– Menyn är baserad på en högre andel vegetariska rätter, säger Zorica Djordjievic, enhetschef för skolrestaurangerna i staden, till Dagens Nyheter.

– Det blir kyckling en dag i veckan och fisk en dag, säger hon, och konstaterar att kostnadsökningen är en “extrem utmaning”.

Köper godis istället

Bland skoleleverna är reaktionerna på den nya situationen blandade.

En del välkomnar förändringen med mer vegetariskt på menyn, andra väljer att avstå för att köpa sin egen mat istället.

– Det händer ganska ofta, men ibland får man hålla sig och köpa godis istället, säger eleven Albin till P4 Malmöhus.

Foto: J. Ignacio Pompe

Text: Redaktionen


SD-toppar nekas av Hemvärnet

2025 12 02

Pontus Persson, riksdagskandidat för Sverigedemokraterna, och SD-ledamoten Richard Jomshof har nekats antagning till Hemvärnet.

Nu hävdar SD-topparna att det handlar om politisk diskriminering.

– Jag vill inte att det blir en politisk fråga, jag vill bara försvara mitt land. Men jag har inte fått någon förklaring, så då är det enda skäl jag kan tänka på – mina politiska åsikter. Och är det så att Hemvärnet inte tycker att man kan sympatisera med Sveriges näst största parti, och det är över 20 procent av befolkningen, då har vi ett problem, säger Pontus Persson till Kvartal.

SD-toppen Richard Jomshof berättar att han också nekats antagning till Hemvärnet. Även Jomshof bedömer att han sannolikt nekats på grund av sitt partimedlemskap.

– Har gjort värnplikt (grad furir). Sökte till Hemvärnet när Ukraina attackerades och kände att jag ville delta i närförsvaret vid ett eventuellt skarpt läge. Fick ett mejl för ett år sedan att min ansökan var avbruten. Förbannat märkligt om du frågar mig, men troligtvis rör det sig om politisk diskriminering i båda fallen, skriver han på X i ett svar till Pontus Persson.

Hemvärnet svarar

Hemvärnets kommunikationschef Jessica Dahlin har kommenterat uppgifterna. Hon uppger att Persson inte godkändes i säkerhetsprövningen.

SD-politikern har framhållit att han först blev godkänd i säkerhetsprövningen, men att beslutet drogs tillbaka efter en vecka.

Hemvärnet uppger att det skett ett misstag.

– Vad gäller det specifika fall som refereras till, gällande information om en godkänd säkerhetsprövning, så har det skett av misstag. Det var felaktig information som gick ut, något vi såklart beklagar, säger Jessica Dahlin till Kvartal.

”De är säkerhetsrisker”

Svenska Dagbladets ledarskribent Peter Wennblad kritiserar politikernas frispråkighet. Han anser att agerandet bör klassa både Jomshof och Person som ”säkerhetsrisker”.

– Undrar om Jomshof och Persson förstår att de nu i handling visar att de är säkerhetsrisker. Att offentligt sprida spekulativ kritik mot Försvarsmakten torde i sig diskvalificera dem i en säkerhetsprövning, eftersom man i den bland annat bedömer lojaliteten mot försvarets intressen, skriver han på X.

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa

FAKTA: Hemvärnets säkerhetsprövning

- Säkerhetsprövningen inleds med en intervju som tar cirka 2–3 timmar att genomföra.

- Som en del av säkerhetsprövningen kan Försvarsmakten även göra en bostadskontroll om det skulle vara aktuellt med hemförvaring av vapen.

- Efter säkerhetsprövningsintervjun gör Försvarsmakten även en registerkontroll, samt efterfrågar ett yttrande från den sökandes hemkommun.

Källa: Försvarsmakten

LÄS OCKSÅ: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Foto: Joel Thungren Försvarsmakten

Text: Redaktionen


02dec25

Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen