Försvarsaktier stiger – Saab rusar tvåsiffrigt

2025 02 17

Det har varit en grön dag på Stockholmsbörsen.

Och Saab rusar.

Bolaget stiger ordentligt på måndagen efter att de geopolitiska osäkerheterna intensifierats i samband med USA:s nya förhållningssätt mot Ukrainakriget.

Saab stiger med 15,5 procent på Stockholmsbörsen, framgår av data från Marketwatch.

Stiger kraftigt

Saab-aktien stiger med nästan 16 procent och handlas nu för 283 kronor.

Sedan Rysslands invasion av Ukraina påbörjades har aktien rusat - över tre års tid har den stigit med nästan 400 procent.

Bara i år är aktien uppe 21 procent.

“Kommer öka”

Försvarsaktier stiger på bred front och bolag som tyska Rheinmetall och brittiska BAE Systems stiger med 5 respektive 7 procent.

Detta efter helgens säkerhetskonferens i Tyskland där USA tydliggjorde att Europa måste ta mer ansvar för sin säkerhet.

Mer pengar till försvaret väntas därmed.

– Försvarsinvesteringarna kommer att öka dramatiskt mycket mer än vad vi trodde tidigare, säger Danske Banks aktieanalyschef Björn Enarson till Dagens industri.

– Nu handlar det om att ta bort USA ur ekvationen när man planerar europeisk säkerhet i det långa loppet.

Indexet OMXSPI stiger med 0,72 procent och OMXS30 med nästan en procent.

Har pratat

USA:s utrikesminister Marco Rubio och Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov höll ett telefonsamtal den 16 februari för att ”öppna en kommunikationskanal” för framtida samtal om kriget i Ukraina.

Tammy Bruce, talesperson för USA:s utrikesdepartement, uppgav att Rubio talade med Lavrov som en uppföljning av USA:s president Donald Trumps senaste samtal med Vladimir Putin och att Rubio bekräftade Trumps åtagande att få slut på kriget i Ukraina.

Det uppger tankesmedjan Institute for the Study of War.

Vill lösa frågorna

ISW förklarar.

– Det ryska utrikesministeriet hävdade att Rubio och Lavrov enades om att upprätthålla en kommunikationskanal för att lösa frågor i relationen mellan USA och Ryssland, att undanröja hinder för handel, ekonomi och investeringssamarbete, att arbeta tillsammans för att få slut på kriget i Ukraina, uppger ISW.

Foto: J. Thungren Försvarsmakten

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen