Försvarsmakten slår tillbaka – Kritiken bevisar behovet av kampanjen

2021 08 04

– Många har tyckt att vi ska använda den svenska flaggan, men det är ju så självklart att vi försvarar Sverige, säger Johan Landeström på Försvarsmakten.

Försvarsmaktens Pride-kampanj har fått enorm uppmärksamhet i Sverige de senaste dagarna. Det var i söndags som Försvarsmakten gick ut med följande PR-kampanj:

🔸 Helsidesannons på Svenska Dagbladets framsida

🔸 Bild på  fyra soldater med automatvapen varav en av dem bär den klassiska regnbågsfanan

🔸 Rubriken ”En flagga värd att försvara”

🔸Texten ”Vi försvarar mänskliga rättigheter, allas lika värde och vår rätt att leva som vi själva väljer.”

Stort rabalder

Kampanjen skapade stort rabalder där en del tyckte den var toppen medan en del tyckte den var botten. De som var negativa förde ofta fram argumentet att Försvarsmakten borde använda den svenska flaggan och att de borde vara tydliga med att det är Sverige som ska försvaras.

Självklart att vi försvarar Sverige

– Många har tyckt att vi ska använda den svenska flaggan, men det är ju så självklart att vi försvarar Sverige. Vi försvarar inte bara Sveriges territorium utan också vårt demokratiska statsskick, vår frihet och mänskliga rättigheter och då är Pride ett bra tillfälle att visa det på. Om du inte kan stå upp för de demokratiska värdena så kan du heller aldrig försvara dem, säger Johan Landeström marknadschef på Försvarsmakten till SVT.

Inte vänster utan demokrati

Ett annat vanligt nej-argument har varit att regnbågsflaggan innebär ett politiskt ställningstagande till vänster.

– Det är många som anklagar oss för politisk aktivism i och med det här, men för oss är det väldigt enkelt, det handlar om demokrati och mänskliga rättigheter. Sen är det upp till var och en att göra vilka tolkningar de vill, säger Johan Landeström.

– Vi gör ett ställningstagande för människors lika värde. Försvarsmakten är öppen för alla oavsett religion, etnisk tillhörighet och sexuell läggning, säger Therese Fagerstedt, pressekreterare på Försvarsmakten, till Expressen.

ANALYS

En aspekt i detta är att Försvarsmakten är en mycket stor och viktig arbetsplats i Sverige. Som arbetsplats är det viktigt att stå upp för allas lika värde och det är extra viktigt att klargöra detta för inom just militären.  Orsaken är att ojämlikhet och trakasserier - inte minst mot HBTQ-personer - är vanligt förekommande inom militären världen över vilket dokumenterats otaliga gånger. 

Kritiken bevisar behovet av kampanjen

I ett modernt land där mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter står högt i kurs är det en självklarhet att HBTQ-personer ska känna ett stort stöd på sin arbetsplats. De klagomål som inkommit på Försvarsmaktens kampanj är ett bevis för att kampanjen definitivt behövs. För en större analys kring Försvarsmaktens kampanj läs här.

Foto: B. Mahmod resp. Svenska Dagbladets framsida 


22 dec 2025

“Något har hänt” – kraftig förändring i opinionen

2025 12 22

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson är på frammarsch i förtroendeopinionen.

Under lång tid har S-ledaren Magdalena Andersson varit relativt överlägsen när det gäller partiledarnas förtroendesiffror.

Det kan nu vara på väg att förändras. På måndagen visar Demoskops nya mätning att Jimmie Åkesson får sin högsta siffra någonsin, rapporterar SvD.

Nu anger 42 procent att de har högt förtroende för Åkesson. Det är tre procentenheter mindre än Magdalena Andersson på 45 procent och det minsta avståndet någonsin mellan de två partiledarna.

– Det är faktiskt spännande, det har ju verkligen hänt någonting. Han ses som en mer normal politisk karaktär, men det är inte helt nytt utan det har han gjort ganska länge, säger Demoskops opinionschef Johan Martinsson till SvD.

Krympt 25 procentenheter på mindre än 2,5 år

I augusti 2023 var skillnaden dem emellan 28 procentenheter. Då låg Magdalena Andersson på 59 procent och Jimmie Åkesson på 31 procent.

Två år senare, augusti 2025, var skillnaden 9 procentenheter. Avståndet har fortsatt att krympa och har sedan dess alltså minskat med 6 procentenheter. 

Beskedet innebär att Socialdemokraterna kan behöva fundera över strategin om att förlita sig på Anderssons höga förtroendesiffror, enligt Johan Martinsson

Om Åkesson blir mer populär och har högre förtroendenivå än Andersson, eller att det blir jämnare, då fungerar antagligen en sådan strategi sämre – att ta det ganska lugnt och visa upp Magdalena Andersson.

Rekordlågt för Mohamsson

Ett annat rekord i dagens mätning står Liberalernas partiledare Simona Mohamsson för. Det handlar dock om ett bottenrekord – andelen som säger sig ha mycket stort eller ganska stort förtroende för L-ledaren ligger på rekordlåga 6 procent. 

Beskedet kommer bara några dagar efter att Liberalerna tangerat en historisk låg opinionssiffra på 2,0 procent.

Antagligen är det snarare Liberalernas politik och politiska position som spökar i grunden. Det handlar troligen inte alls om henne som person, utan mer om partiet, och möjligen att hon inte har lyckats förändra partiet eller dess position på ett sätt som inger mer förtroende, säger Johan Martinsson till Aftonbladet.

LÄS MER: Kristersson går ut med varning – om bensinbilar

Hela mätningen

Andelen visar hur många som säger att de har ganska eller mycket stort förtroende för partiledaren. I parantes anges förändringen jämfört med för en månad sedan.

🔴Magdalena Andersson               45           +/-0
🔵Jimmie Åkesson                             42           +1,0
🔵Ulf Kristersson                               38            -1,0
🔵Ebba Busch                                      38            +2,0
🟢Amanda Lind                                   24            +3,0
🔴Nooshi Dadgostar                        18            -1,0
🟢Daniel Helldén                               14            +1,0
🟢Elisabeth Thand Ringqvist       10            +/-0
🔵Simona Mohamsson                     6             +/-0
 
 
Källa: Demoskop
 
 
Foto: Ninni Andersson/Regerinskanliet
Text: Redaktionen

Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen