Framgång för SD – tack vare Tyskland

2023 03 03

Allt pekade på att EU:s ministerråd idag, fredag, formellt skulle fatta beslut om att förbjuda bensin- och dieselbilar.

Men så blev det inte.

Tyskland satte nämligen stopp för beslutet genom att lägga ned sin röst istället, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

– Tyskland menar att ett förbud hotar den tyska bilindustrin och att förbränningsmotorer skulle kunna drivas med andra bränslen än bensin och diesel, säger Susanne Palme, EU-kommentator på Ekot.

Jubel i SD

Att Tyskland avstod från att rösta gör att kvalificerad majoritet saknas i rådet. 

Vad som nu händer med förslaget, som skulle förbjuda nytillverkning av bensin- och dieseldrivna bilar i EU från och med år 2035, finns det för närvarande inget svar på.

Däremot kan det konstateras att Sverigedemokraterna, åtminstone för stunden, kan räkna hem en framgång i och med Tysklands agerande idag.

– EU-förbud mot förbränningsmotorer skjuts upp! jublar Europaparlamentarikern Johan Nissininen (SD) på Twitter.

– Tyskland och Italien går över till nej-sidan, där bara SD funnits representerat från svenskt håll. Regeringen skjuter därför upp rådets omröstning då ett förbud inte skulle röstas igenom. Väldigt glädjande, nu hoppas vi på hårda förhandlingar, fortsätter han.

Enda partiet som inte vill se förbud

Sverigedemokraterna är det enda i riksdagen som inte stödjer Europaparlamentets förslag om ett förbud.

– Det är vi som får betala för andra länder när vi har byggt upp vår laddinfrastruktur, har SD:s klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen sagt till SR.

Tidigare i veckan utvecklade både Johan Nissinen och Martin Kinnunen  sitt resonemang i en längre debattartikel i Aftonbladet.

– Man lamslår det befintliga för att få det som inte ännu fungerar att verka oundvikligt och attraktivt, framhöll politikerna.

De jämförde ett förbud av bensin- och dieselbilar med kärnkraftsavvecklingen.

“Voodooideologi”, tycker Kinnunen och Nissinen.

– Om nu elbilar är så mycket bättre, effektivare, renare och inom en snar framtid också billigare, varför är det då nödvändigt att förbjuda bensin- och dieselmotorn överhuvudtaget?

Pekar på annan utveckling

Åsikterna som står emot SD pekar på att utvecklingen går rakt mot ett framtida behov av den typ av bilar som EU vill förbjuda.

– Noll europeiska biltillverkare planerar att sälja bilar som går på något annat än el efter 2035, säger Christofer Fjellner (M), före detta medlem i Europaparlamentet, till SR.

Ifrågasätter behovet.

Även bensinbolag har ifrågasatt ett behov av bensin- och dieselbilar i framtiden, och menar till och med att EU ligger efter i sitt agerande.

– Frågan är om det alls kommer att säljas bilar som går på flytande bränsle 2035 med tanke på hur snabbt personbilstillverkarna ställer om, sade drivmedelbolaget OKQ8:s kommunikationschef Karin Hellgren till Svenska Dagblad i oktober förra året.

– Det räcker med att se på vilka modeller de kommer ut med. I stort sett alla annonser handlar bara om elektrifierade bilar.

Foto: Sverigedemokraterna (redigerad av MarcusOscarsson.se)

Text: Redaktionen


Chockfilm till Netflix – 100 personer gick ut vid premiären

2025 12 04

En film som vissa tycker “aldrig borde ha gjorts” finns nu på Netflix.

Det rör sig om den omskrivna regissören Lars von Triers seriemördar-drama från 2018, “The House That Jack Built”.

Filmen har nått ett betyg på 6,8 på IMDB – och har sedan den släpptes varit ett omdebatterat fenomen i filmvärlden.

Nu finns filmen att se på Netflix.

Nu på Netflix

Matt Dillon, Bruno Ganz och Uma Thurman finns med bland huvudrollerna i filmen.

– En seriemördare – och frustrerad arkitekt – är på väg till helvetet och försöker jämföra sina brutala och bisarra mord med konst.

Så nöjer sig Netflix med att beskriva filmen för den som funderar på att titta.

100 gick ut

Mer djupgående beskrivningar stod en rad personer som sett filmen för strax efter den släpptes år 2018 för.

Ett konto på sociala medier menade att denne lämnade biografen och skrev att det var en “vidrig film”, att den “aldrig skulle ha gjorts” och att skådespelarna är “medskyldiga”.

Faktum är att över 100 personer lämnade salongen när filmen hade premiär vid Cannes filmfestival, uppger Sky News.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

“Rimligt”

Lars von Trier själv tog inte kritiken på allt för stort allvar.

– Ja. För, du vet, om man ställer sig upp och går ut så har man haft en tankeprocess under lång tid innan, man tänker, “Jag tänker inte acceptera det här” eller “Jag klarar inte av det här”, eller vad det nu är. Så allt som får folk att tänka, anser jag är sunt, sade han.

“Kan den vara både och?”

Brian Tallerico vid den välrenommerade recensionssajten Roger Ebert gav filmen två och en halv av fyra stjärnor.

– Kan en film vara både frånstötande och fängslande? Filmens "enfant terrible", Lars von Trier, är tillbaka med en av sina mest utmanande och konfrontativa filmer under en karriär som knappast är känd för att spela säkert, skrev Tallerico.

Läs mer: EBBA BUSCH: ”Jag är upprörd – rättare sagt förbannad”

Foto: M. Sivaram

Text: Redaktionen


04dec25

Svenskt larm om Kina – varnar hela Europa

2025 12 04

Europeiska länder, inklusive Sverige, riskerar att hamna i en beroendeställning till kommunistdiktaturen Kina.

Det varnar den svenska myndigheten Kommerskollegium för i en ny analys.

Enligt analysen fortsätter Kina att stärka sitt grepp om flera viktiga marknader – bland annat artificiell intelligens, telekommunikation och kritiska råvaror som kobolt och grafit.

– De kinesiska företagen får mycket stöd från staten för att kunna driva på teknikutvecklingen och påverka arbetet i de internationella standardiseringsorganen, säger Anna Sabelström, utredare på Kommerskollegium. 

– Det sker på ett strategiskt sätt där staten har prioriterat vilka områden som är viktiga och därefter gett aktuella aktörer starka incitament för att få inflytande inom dessa områden. Framför allt handlar det om AI, telekommunikation och kritiska råvaror som kobolt och grafit, tillägger hon.

Uppmaningen: Måste agera nu

Kommerskollegium uppmanar Sverige och andra västländer att agera skyndsamt. Myndigheten pekar särskilt ut behovet av att reformera systemet med internationella standarder – det vill säga de regelverk som styr produkter, tjänster och system i hela världen.

Syftet med standarderna är att upprätta riktlinjer och specifikationer som säkerställer att produkter, tjänster och system är säkra, pålitliga och av god kvalitet.

– EU behöver stärka transparensen för att skydda systemet. Det behövs också en uppföljning av vad som sker med olika förslag. Annars finns det risk att de återkommer och till sist blir godkända i någon form, framhåller Kommerskollegium.

LÄS MER: Lyxbilar har slocknat över hela Ryssland

”Det är avgörande”

Anna Sabelström betonar att Sverige alltid varit ledande inom standardisering.

– Det är viktigt att vi inte halkar efter nu. Det är avgörande att vi satsar på kompetens och utbildning så att vi får en tillväxt av experter som kan delta i det internationella arbetet på sikt. Vi måste skicka fler experter till de tekniska kommittéerna och fler måste fortsätta vilja ha ledande positioner. Vi kan inte beklaga att Kina blir mäktigt om vi inte själva vill investera tid och personal i systemet, säger hon.

LÄS OCKSÅ: F16-plan har kraschat

Foto: President of Russia Office resp A. Luengo

Text: Redaktionen