Framgång för SD – tack vare Tyskland

2023 03 03

Allt pekade på att EU:s ministerråd idag, fredag, formellt skulle fatta beslut om att förbjuda bensin- och dieselbilar.

Men så blev det inte.

Tyskland satte nämligen stopp för beslutet genom att lägga ned sin röst istället, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

– Tyskland menar att ett förbud hotar den tyska bilindustrin och att förbränningsmotorer skulle kunna drivas med andra bränslen än bensin och diesel, säger Susanne Palme, EU-kommentator på Ekot.

Jubel i SD

Att Tyskland avstod från att rösta gör att kvalificerad majoritet saknas i rådet. 

Vad som nu händer med förslaget, som skulle förbjuda nytillverkning av bensin- och dieseldrivna bilar i EU från och med år 2035, finns det för närvarande inget svar på.

Däremot kan det konstateras att Sverigedemokraterna, åtminstone för stunden, kan räkna hem en framgång i och med Tysklands agerande idag.

– EU-förbud mot förbränningsmotorer skjuts upp! jublar Europaparlamentarikern Johan Nissininen (SD) på Twitter.

– Tyskland och Italien går över till nej-sidan, där bara SD funnits representerat från svenskt håll. Regeringen skjuter därför upp rådets omröstning då ett förbud inte skulle röstas igenom. Väldigt glädjande, nu hoppas vi på hårda förhandlingar, fortsätter han.

Enda partiet som inte vill se förbud

Sverigedemokraterna är det enda i riksdagen som inte stödjer Europaparlamentets förslag om ett förbud.

– Det är vi som får betala för andra länder när vi har byggt upp vår laddinfrastruktur, har SD:s klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen sagt till SR.

Tidigare i veckan utvecklade både Johan Nissinen och Martin Kinnunen  sitt resonemang i en längre debattartikel i Aftonbladet.

– Man lamslår det befintliga för att få det som inte ännu fungerar att verka oundvikligt och attraktivt, framhöll politikerna.

De jämförde ett förbud av bensin- och dieselbilar med kärnkraftsavvecklingen.

“Voodooideologi”, tycker Kinnunen och Nissinen.

– Om nu elbilar är så mycket bättre, effektivare, renare och inom en snar framtid också billigare, varför är det då nödvändigt att förbjuda bensin- och dieselmotorn överhuvudtaget?

Pekar på annan utveckling

Åsikterna som står emot SD pekar på att utvecklingen går rakt mot ett framtida behov av den typ av bilar som EU vill förbjuda.

– Noll europeiska biltillverkare planerar att sälja bilar som går på något annat än el efter 2035, säger Christofer Fjellner (M), före detta medlem i Europaparlamentet, till SR.

Ifrågasätter behovet.

Även bensinbolag har ifrågasatt ett behov av bensin- och dieselbilar i framtiden, och menar till och med att EU ligger efter i sitt agerande.

– Frågan är om det alls kommer att säljas bilar som går på flytande bränsle 2035 med tanke på hur snabbt personbilstillverkarna ställer om, sade drivmedelbolaget OKQ8:s kommunikationschef Karin Hellgren till Svenska Dagblad i oktober förra året.

– Det räcker med att se på vilka modeller de kommer ut med. I stort sett alla annonser handlar bara om elektrifierade bilar.

Foto: Sverigedemokraterna (redigerad av MarcusOscarsson.se)

Text: Redaktionen


27dec2025

Enorm framgång för Ukraina – återhämtat mer än hälften

2025 12 27

Både den ukrainska och den ryska befolkningen har drabbats hårt av kriget.

Från Ryssland kommer återkommande rapporter om hur tillvaron blir alltmer ansträngd för befolkningen.

Detsamma gäller tillvaron för företagen och industrin i landet.

Men från ukrainskt håll kommer nu besked om en enorm framgång.

Har lyckats vända trenden

Många av Ukrainas företag går starkt, och särskilt de inom teknikområdet.

– Ukrainas IT-sektor har vuxit med över 54 procent på fem år och nådde 6,4 miljarder dollar i export förra året enligt siffror från Ukrainas nationalbank, säger teknikexperten Olga Shapoval till Kyiv Post.

– Ukrainas teknikmarknad återhämtar sig snabbt efter nedgången orsakad av invasionen 2022. Investeringarna ökade från 236 miljoner dollar 2022 och 209 miljoner dollar 2023 till 462 miljoner dollar 2024, vilket är mer än hälften av förkrigstoppen på 832 miljoner dollar 2021.

Säljer mycket utomlands

Den starka utvecklingen bidrar starkt till den ukrainska ekonomin.

– Även mitt i den fullskaliga invasionen fortsätter 4 500 IT-företag och 310 000 yrkesverksamma att verka, vilket genererar cirka 1 miljard dollar i skatter årligen. Totalt säljer 93 procent av företagen sina tjänster utomlands, vilket gör sektorn till en av de mest exportinriktade i Europa, säger Olga Shapoval.

LÄS OCKSÅ: Guldpriset chockerar - inte hänt sedan 1979

Ekonomin har drabbats hårt

Rysslands invasion av Ukraina har slagit hårt mot landet.

Också ekonomin har drabbats hårt, men beskriv ändå som motståndskraftig av den internationella samarbetsorganisationen OECD.

– Ukrainas ekonomi har varit motståndskraftig, stödd av effektiva politiska åtgärder och betydande externt stöd, uppger organisationen i en analys.

Zelenskyj till USA

Imorgon planerar Ukrainas president Zelenskyj att besöka Donald Trump i Florida.

Syftet är att fortsätta diskussionen kring en vapenvila.

– Trump har uttryckt en försiktig optimism om att nå ett fredsavtal under besöket, rapporterar RBC-Ukraine.

LÄS OCKSÅ: Kreml: Det är bäst att Sverige ber om ursäkt

Foto: President of USA office

Text: Redaktionen


”Börja räkna åren” – jätteland nära kollaps

2025 12 27

– När ekonomiska berättelser börjar låta så här bekanta är det svårt att inte börja räkna ner åren.

Det skriver den ryska författaren och journalisten Tatjana Rybakova i den oberoende tidningen Moscow Times.

Rybakova drar paralleller mellan Rysslands nuvarande ekonomiska situation och läget i Sovjetunionen under åren före stormaktens kollaps.  

Enligt Rybakova finns det flera tecken som tyder på att Ryssland kommer gå ett liknande öde tillmötes.

Hon pekar bland annat på:

- Svag tillväxt. BNP växte endast med 0,6 procent under tredje kvartalet 2025. Trots det använder den ryska regimen särskilda beräkningssätt för att få siffrorna att se starkare ut. På samma sätt använde Sovjet särskild statistik för att dölja stagnation.

- Tillväxten drivs nästan enbart av statliga utgifter och militärindustrin. Andra typer av investeringar pressas tillbaka samtidigt som konsumtionen minskar. 

- Den ryska regeringens budgetprognoser sträcker sig till 2042. Rybakov framhåller att prognoserna vilar på alltför optimistiska antaganden om oljepriser och skatteintäkter och drar paralleller till Sovjetunionens femårsplaner.

- Dagens låga oljepriser påminner om prisnivån innan Sovjetunionens fall. Liknande nivåer på 1980-talet bidrog till stormaktens kollaps. 

LÄS MER: Kreml: Det är bäst att Sverige ber om ursäkt 

Många frågor kvarstår

Parallellerna är så tydliga att Rybakova vågar fastslå att Ryssland sannolikt står inför en ekonomisk kollaps. Om den sker i närtid eller inte är däremot oklart.  

– Huruvida denna historia avslutas plötsligt och nästan oblodigt, som Sovjetunionens kollaps gjorde, eller drar ut på tiden i en lång och smärtsam process är omöjligt att veta. Historien upprepar sig inte exakt, skriver författaren och tillägger:

– Men när ekonomiska berättelser börjar låta så här bekanta är det svårt att inte börja räkna ner åren.

LÄS OCKSÅ: Swedbank: Gör dessa tre saker 2026

Foto: M. Domnina

Text: Redaktionen