Framgång för SD – tack vare Tyskland

2023 03 03

Allt pekade på att EU:s ministerråd idag, fredag, formellt skulle fatta beslut om att förbjuda bensin- och dieselbilar.

Men så blev det inte.

Tyskland satte nämligen stopp för beslutet genom att lägga ned sin röst istället, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

– Tyskland menar att ett förbud hotar den tyska bilindustrin och att förbränningsmotorer skulle kunna drivas med andra bränslen än bensin och diesel, säger Susanne Palme, EU-kommentator på Ekot.

Jubel i SD

Att Tyskland avstod från att rösta gör att kvalificerad majoritet saknas i rådet. 

Vad som nu händer med förslaget, som skulle förbjuda nytillverkning av bensin- och dieseldrivna bilar i EU från och med år 2035, finns det för närvarande inget svar på.

Däremot kan det konstateras att Sverigedemokraterna, åtminstone för stunden, kan räkna hem en framgång i och med Tysklands agerande idag.

– EU-förbud mot förbränningsmotorer skjuts upp! jublar Europaparlamentarikern Johan Nissininen (SD) på Twitter.

– Tyskland och Italien går över till nej-sidan, där bara SD funnits representerat från svenskt håll. Regeringen skjuter därför upp rådets omröstning då ett förbud inte skulle röstas igenom. Väldigt glädjande, nu hoppas vi på hårda förhandlingar, fortsätter han.

Enda partiet som inte vill se förbud

Sverigedemokraterna är det enda i riksdagen som inte stödjer Europaparlamentets förslag om ett förbud.

– Det är vi som får betala för andra länder när vi har byggt upp vår laddinfrastruktur, har SD:s klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen sagt till SR.

Tidigare i veckan utvecklade både Johan Nissinen och Martin Kinnunen  sitt resonemang i en längre debattartikel i Aftonbladet.

– Man lamslår det befintliga för att få det som inte ännu fungerar att verka oundvikligt och attraktivt, framhöll politikerna.

De jämförde ett förbud av bensin- och dieselbilar med kärnkraftsavvecklingen.

“Voodooideologi”, tycker Kinnunen och Nissinen.

– Om nu elbilar är så mycket bättre, effektivare, renare och inom en snar framtid också billigare, varför är det då nödvändigt att förbjuda bensin- och dieselmotorn överhuvudtaget?

Pekar på annan utveckling

Åsikterna som står emot SD pekar på att utvecklingen går rakt mot ett framtida behov av den typ av bilar som EU vill förbjuda.

– Noll europeiska biltillverkare planerar att sälja bilar som går på något annat än el efter 2035, säger Christofer Fjellner (M), före detta medlem i Europaparlamentet, till SR.

Ifrågasätter behovet.

Även bensinbolag har ifrågasatt ett behov av bensin- och dieselbilar i framtiden, och menar till och med att EU ligger efter i sitt agerande.

– Frågan är om det alls kommer att säljas bilar som går på flytande bränsle 2035 med tanke på hur snabbt personbilstillverkarna ställer om, sade drivmedelbolaget OKQ8:s kommunikationschef Karin Hellgren till Svenska Dagblad i oktober förra året.

– Det räcker med att se på vilka modeller de kommer ut med. I stort sett alla annonser handlar bara om elektrifierade bilar.

Foto: Sverigedemokraterna (redigerad av MarcusOscarsson.se)

Text: Redaktionen


20 november 2025

JUST NU: Ny kafferegel införs i hela Sverige

2025 11 20

Ett stort larm om svenskarnas kaffedrickande har utfärdats.

Varningen framgår i en ny rapport från Världsnaturfonden WWF som svenska universitetet Chalmers har medverkat till.

I rapporten konstateras det att kaffe har gått om nötkött som den produkt som i högst grad påverkar avskogningen i Amazaonas.

Det gäller även kaffet som finns på marknaden i Sverige.

År 2022 bidrog konsumtionen av kaffe i Sverige till att 331 hektar regnskog – en yta motsvarande cirka 463 fotbollsplaner – avverkades i Amazonas. Motsvarande siffra för nötkött är 236 hektar, skriver Chalmers i ett pressmeddelande.

Ny lag införs

Det noteras dock samtidigt att studien inte visar specifik data om enskilda importerade produkter.

Därmed syns det inte i statistiken om svenska kunder konsumerar mycket hållbarhetscertifierat kaffe – som inte har samma påverkan på skogsavverkningen.

Som det är nu finns det ingen märkning på förpackningarna om kaffet är avskogningsfritt.

Det ska nu ändras.

Från och med 30 december införs nämligen en ny EU-regel som avser att “motverka handel med varor som bidrar till världens avskogning och skogsförstörelse”, uppmärksammar Chalmers.

LÄS MER: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Regeln kommer synas i affären

Det innebär att det kommer att ställas krav på producenter och importörer att spåra och dokumentera att deras produkter inte orsakar avskogning.

För svenska konsumenter blir följden att det kommer att bli lättare att veta var kaffet i affären kommer från. Samma regel kommer även att omfatta exempelvis soja, nötkött och kakao.

– Globalt sett har det varit mycket fokus på sojaproduktionens och boskapsuppfödningens inverkan på avskogningen, så konsumtionen av kaffe kanske har flugit lite under radarn, säger Martin Persson, biträdande professor på Chalmers och en av rapportens författare.

LÄS MER: Tog godis med händerna i butik – så mycket tvingas han betala

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


20 november 2025

JUST NU: Kaos på E4 – folk fast i bilar hela natten

2025 11 20

Snön har dundrat in över Sverige det senaste dygnet.

Det har fått kraftig påverkan på trafiken.

Värst är kanske läget på E4 mellan Gävle och Söderhamn.

Tre stycken olyckor har påverkat trafiken sedan strax efter midnatt och det råder “mycket stor påverkan”, uppger Trafikverket.

Flertalet stillastående fordon på sträckan mellan Tönnebro och Sörljusne. Bärgning samt plogning pågår på flertalet ställen, framhåller myndigheten.

För närvarande hoppas Trafikverket att trafiken kan komma igång igen klockan 09 – men det är enbart en preliminär prognos.

Suttit fast i över sex timmar

Drabbade bilister på sträckan uppger på morgonen att de suttit fast i köer i över sex timmar.

Efter Gävle började köbildningen. Först stod vi still i två timmar, sedan kom en bärgare och drog bort en bil och då kunde vi köra typ 100 meter innan vi blev stående igen, säger bland annat Jennie Söderberg, som suttit fast hela natten, till Expressen.

Enligt Jennie är det en stor utmaning att överhuvudtaget hålla sig vaken. Hon riktar skarp kritik mot Trafikverket.

– Det är för dåligt av Trafikverket att de inte har kunnat röja. Vi bor uppe i Norrland och ska vi ha ett levande land så måste vi som bor där kunna vara på jobbresor i södra Sverige och sen kunna ta oss hem. 

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Organge varning

För närvarande gäller ingen vädervarning för snön i norra Sverige under torsdagen. Det gör det däremot i Götaland. 

I sju län, Skåne, Halland, Blekinge, Kronoberg, Jönköping, Kalmar och Östergötland, råder gul varning för snöfall fram till och med klockan 23 ikväll.

– Det kan vara svårt att ta sig fram i trafiken på grund av snö på vägar, trafikolyckor eller stillastående fordon, framhåller SMHI och fortsätter:

Dessutom har orange varning, den näst högsta varningsnivån, utfärdats i norra Kalmar län. Folk i området uppmanas att inte ge sig ut på vägarna.

– Snöfallet drar långsamt norrut, vilket gör att de norra delarna av varningsområdet berörs först från sennatten mot torsdag. De största mängderna väntas i östra delen av varningsområdet.

LÄS OCKSÅ: Ryanair är för dåliga – flygningar förbjuds

Arkivfoto: A. Fastovets

Text: Redaktionen