Fyra vargar avlivade på Skansen

2021 10 07

De fyra vargarna som funnits på Skansen i Stockholm har i dag avlivats.

Det uppger TT enligt SvD.

– Det stämmer, det skedde i dag men det har varit en diskussion under de senaste fem åren om en omställning av djurparkens arbete, säger Yvonne Nordlind, kommunikationschef på Skansen.

Spärra in fjällrävar istället

Efter beslutet att döda alla vargar överväger nu Skansens djurpark att istället spärra in fjällrävar. Djurparken hävdar att de vill lägga om riktningen och fokusera mer på artbevarande och biologisk mångfald.

EN BÄTTRE FRAMTID

Usch och fy – först hålls vargarna inspärrade och sedan avlivas de. Inget roligt liv för dessa vargar som liksom alla andra vilda djur bör få leva i det fria och inte spärras in på djurparker för folks beskådan och så kallade ”nöje”.

Sen finns det en separat fråga om vargstammen – men det avhandlas ej i denna text utan det är en separat fråga. Denna text handlar om hur hemskt det är att spärra in vilda djur för uppvisning för människor.

Fel från början

Skansen gör rätt i att inte längre ha vargar men de skulle aldrig haft vargar till att börja med och nu funderar man alltså på att istället spärra in fjällrävar. 

Tamdjur är något annat

Djurparker är kraftigt förlegat när det gäller att spärra in vilda djur. Att ha tamdjur och djur som lever på bondgårdar är något helt annat. Sådana djur kan trivas på ett naturligt sätt på Skansen men där borde också gränsen gå.

Det finns en mängd förfärliga djurparker världen över och i många länder behandlas djuren så illa att man knappt kan tänka på det. Vilda djur hör inte hemma i en bur och inte heller i en liten avgränsad hage. Det är fel på alla sätt och vis.

Mitt förslag

Jag kan istället tänka mig följande upplägg:

▪Max 5-6 djurparker över hela världen; en i varje världsdel. Eller 0 st. Att se vilda djur som spärrats in är ingen mänsklig rättighet. Tvärtom.

▪Djurparkerna ska inte heta djurparker utan ha ett namn som klargör att det handlar om att hjälpa djuren, tex Djurstödparker.

▪De skall ha enormt stora ytor som är mycket, mycket större än dagens djurparker. 

▪Alla inkomster ska gå till djurens bevarande i det fria och kampen mot tjuvjakt med mera.

▪Syftet ska vara forskning och stöd till djuren.

▪Allmänheten ska kunna åka dit och se på djuren, till exempel skolklasser. Men det ska inte vara huvudsyftet utan endast en sidouppgift som ska syfta till att utbilda elever och alla andra i djurskyddsvård.

▪Alla 5-6 enheter ska följa samma strama internationella regler och fokus ska vara djurens välbefinnande

Helt fel           

Så som världen hanterar djur i dag är en stor skam. Detta är sannolikt något kommande generationer kommer att se ned på oss för. Det är helt fel.

Som tur är ser man hur allt fler protesterar och hur världens unga har en mycket bättre inriktning och syn på detta. Och Skansen beslut att upphöra med vargar är trots allt ett steg i rätt riktning. Men det kommer på tok för sent. Och att istället överväga att spärra in fjällrävar! Usch och fy! Hemskt.

Nedläggning är det enda rätta för alla djurparker och istället bör min modell enligt ovan införas per snarast världen över.

Foto: C. Rachel

[yop_poll id="730"]

17 nov 2025

JUST NU: Elen är för billig – historiskt nödåtgärd i Sverige

2025 11 17

Elen är för billig i delar av Sverige.

Det får konsekvenser.

Låga elpriser i norra delarna av landet i kombination med höga vattenflöden gör att historiska mängder vatten dumpas från kraftverken utan att bli el, rapporterar SR. Aldrig förr har så mycket vatten släppts förbi turbinerna.

Enligt Jens Berggren, energiexpert på Vattenfall, är det en ovanlig situation.

– Dessa enorma vattenmängder vi har i Sverige gör att vi ibland måste spilla vatten, alltså släppa det förbi dammarna utan att de går igenom turbinerna och därmed genererar el.

Aldrig sett liknande

Jens Berggren understryker att åtgärden handlar om en säkerhetsfråga. Den måste prioriteras, även om ett värde går förlorat när vattnet släpps förbi turbinerna.

Men samtidigt som priserna är så låga i norr stiger elpriset i södra delarna av landet. Just nu är priset 3-4 gånger högre i de två sydligaste elprisområdena, enligt SR.

Vattenfalls energiexpert menar att han aldrig varit med om något liknande tidigare under motsvarande tid på året.

– Jag tror inte att det har varit riktigt så här mycket överkapacitet. Samtidigt rinner det till nytt vatten fortfarande, det kommer ytterligare regn och det fylls hela tiden på.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Nästa halva landets produktion

I Sverige finns omkring 2 000 vattenkraftverk. Tillsammans står de för ungefär 45 procent av landets totala energiproduktion, enligt siffror från Vattenfall.

–  Det betyder att vi kan lagra vatten i dammarna när efterfrågan är låg och släppa ut vattnet när efterfrågan är större, förklarar Vattenfall på sin hemsida och tillägger:

– Vi kan till exempel spara på vattenkraften de dagar det blåser mer och det produceras mycket vindkraft. På så sätt kan vi hålla en jämn nivå av energiproduktion i landet.

LÄS MER: Årets uppgång utraderad – valuta faller kraftigt

Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Ny hastighetsgräns föreslås på Sveriges motorvägar

2025 11 17

Hastighetsgränserna på Sveriges vägar har återkommande varit uppe för diskussion.

I somras uppmärksammade exempelvis Riksförbundet M Sverige att Trafikverket den senaste tiden sänkt hastigheten på fler platser till jämna steg, framför allt till 40, 60 80 och 100 kilometer i timmen.

Enligt konsumentföreningen har åtgärden vidtagits istället för att “investera i förbättrade vägar”. Organisationen menar att 120-vägarna, de snabbaste i landet, också är några av de säkraste.

– Där finns stora säkerhetsmarginaler och separerade körfält. Man kan förstås inte bygga vägar på det viset i hela landet, men det visar tydligt att den fysiska miljön i trafiken spelar roll, sade Jacob Sidenvall från M Sverige i somras.

Förslag i riksdagen

Nu har diskussionen om hastighetsgränserna i Sverige nått politiken.

Exempelvis kommer riksdagen att behöva ta ställning till ett nytt förslag om höjd hastighetsgräns på motorvägarna.

Detta efter att den moderata riksdagsledamoten Lars Beckman lämnat in en motion i ämnet.

I Sverige finns det på nationella vägar som E4:an där långa sträckor är en maxhastighet på 80 km/timmen. Det är otillfredsställande för den som arbetspendlar mellan två orter dag efter dag, framhåller Lars Beckman i sin motion.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Vill se 140 km/h

Enligt ledamoten finns det “ingen anledning att ha en lägre hastighet än nödvändigt”. Enligt förslaget skulle det till och med kunna gälla 140 kilometer i timmen på flera vägar – 20 kilometer mer än den nuvarande högsta hastigheten.

– På andra vägar som mellan Gävle och Uppsala är det en maxhastighet på 120 kilometer i timmen där det skulle kunna vara en högre hastighet då vägen är fyrfilig. I många andra länder är maxhastigheten 130 eller 140 kilometer i timmen där det är möjligt med anledning av vägens beskaffenhet, menar Lars Beckman och avslutar:

– Det vore rimligt att hastigheterna höjs generellt på det statliga vägnätet.

Tidigare har det även föreslagits en sänkt hastighetsgräns på en del av E6 som går genom Göteborg. Det var Centerpartiet som stod bakom förslaget.

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Kävlinge kommun

Text: Redaktionen